Frans Gay, AYO - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne Weide - WaarBenJij.nu Frans Gay, AYO - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne Weide - WaarBenJij.nu

Frans Gay, AYO

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

26 Maart 2009 | Suriname, Paramaribo

AYO 24/03/09
Vorige week heb ik voor de eest gekookt hier, ja het klinkt heel erg. Maar koken is bijna even duur als eten halen of uit eten gaan ( ligt er natuurlijk aan waar je gaat ). Maar je hebt hier geen supermarkt waar je alles krijgt, je bent wel 2 uur of langer onderweg om ingrediënten bij elkaar te krijgen voor een maaltijd. Daarbij moet je echt weten wat je nodig hebt, nou dat weet ik dus helemaal niet. Maar tijdje geleden heb ik het recept opgeschreven van iemand waar we samen mee hadden gekookt. Sauto soep, het klinkt heel gemakkelijk, maar dat is het niet hoor ik ben wel dik 2 uur onderweg geweest om op de markt alle ingrediënten bij elkaar te krijgen. Het is wel leuk om naar de Centrale markt te gaan. En daar alle spullen te halen, dit doe ik ook altijd met het fruit. Je moet wel oppassen als blanke ( anders lichten ze je op ). Maar goed ik had dus alle spullen bij elkaar en heb een die soep gemaakt ( het is trouwens Javaans ). Het hele huis in rep en roer omdat ik ging koken, We hebben er gezellige avond van gemaakt, met kaarslicht enz..

Vorige week ook een feestje gehad van en huisgenoot die jarig was, hij vierde het samen met 2 andere bij ons in de tuin. Heel gezellig ( alleen mogen we nu dus geen feestjes meer geven in de tuin ) vanwege de geluidsoverlast. Ach, ja het was wel gezellig.

Ik heb trouwens al wat voor elkaar gekregen, nou ja voor elkaar gekregen. De moeder van en jongen die hier ook stage loopt was hier op bezoek voor haar zoon. En zei wilde wel wat betekenen voor mijn stage plek. Nou ik kon zelf helaas niet bij het gesprek aanwezig zijn. Maar het hoofd van de instelling wel, en deze vrouw ziet het wel zitten om wat voor de instelling te doen. Deze vrouw zit bij een of andere organisatie voor goede doelen. En ze zou het voorleggen bij deze organisatie, dus ik ben benieuwd of daar wat uitkomt. Ze was er zelf wel heel erg enthousiast over, en had wel het idee dat ze iets kon betekenen voor de instelling.

Vorige week naar Frans Guyana geweest voor mijn visum te verlengen. 3 maanden zijn deze week al voorbij, het gaat zo snel voorbij. Iemand van de trip naar ( Gallibi ) en AYO waar ik hieronder wat over ga vertellen wilde mij wel brengen. Er zouden eigenlijk nog meer mensen mee gaan, maar die gingen niet mee dus ik ben alleen met hem gegaan en het was heel gezellig. 4 uur heen 4 uur terug naar Albina daar uitstempelen vanuit daar de boot naar Frans Guyana ( maar heel even ) daar in / uitstempelen. En vervolgens in Albina weer instempelen, en dan weer binnen en maand melden bij de vreemdelingendienst. Over een hobbelweg waar je overal je auto kunt beschadigen, zo slecht is het wegdek.
Ik heb zelf mogen rijden op die hobbelweg ( en het ging net goed ) met al die kuilen die je soms niet ziet aankomen. Het was een grote bus, waar ik in heb gereden ( maar is toch anders je rijd hier rechts en alles zit ook aan de rechterkant ). Maar toch ging het goed, dus dat was wel leuk.
Dan mag ik nog 3 maanden in Suriname blijven ( als het goed is ) maar daar ga ik wel maar even vanuit.

AYO

We zijn dit weekend naar AYO geweest, het was aan de Suriname rivier. Met de zelfde groep Surinaamers waar we ook mee naar Gallibi mee waren. De groep was alleen beetje te groot, in totaal 40 of 50 mensen. Ze nemen altijd stagiaires mee ( maar goed dit was wel een heel erg grote groep ).
Slapen in hangmatten en voor de liefhebbers konden in een huisje slapen ( maar ik slaap nu echt overal in mijn hangmat ). Ligt over het algemeen erg lekker.
Nou we vertrokken vrijdag en zondag terug. Vrijdag, in de avond niet meer zoveel gedaan.
Muziek en drank, en iemand die gitaar speelde ( erg gezellig ). Maar het is wel heel erg mooi, aan het water en aan de overkant het bos ( overal bos ). Je kunt overal zwemmen, maar je moet oppassen voor piraja’s overal ( en de stroomversnellingen ). Maar ik ga toch nooit dieper dan ik kan staan, dus dat scheelt.
Zaterdag naar Blaka watra ( zwart water ), het water was daar ijskoud. Heel erg lekker maar wel heel erg koud riviertje in het bos . Het weer was zaterdag niet zo best, dan weer mooi dan weer ff regen dan weer zon en dat de hele dag. Op een gegeven moment zijn we terug gegaan, maar ik wilde nog iets actiefs gaan doen, was weer een weekend waar weinig actie in voorkwam. Er was ook een jager waar we een praatje mee hadden gemaakt de avond ervoor en al met zijn jachtgeweer hadden geschoten. Maar daar krijg je echt een harde klap van terug in je schouder.
Nou goed, ik samen met ander meisje hadden een afspraak gemaakt met de jager om rond 17.00uur het bos in te gaan. Nou zou gezegd zo gedaan, wij heel stil weggeslopen. Anders zouden er meer mensen mee willen ( maar omdat de groep zo groot was ). Ging niet met iedereen, dus we hadden gewoon geluk. Het bos in Jager voorop met het jachtgeweer, ik erachter met het kapmes & Kirsten met een vlindermes. Het was een hele beleving ( we hebben niets gevangen ) maar het ging om het idee. Deze man had ook nog een plantage in het bos en dat heeft hij ook nog laten zien. We zijn onderweg alleen een grote schildpad tegengekomen. Maar gelukkig op de terugweg was die al weggelopen ( anders zou die worden opgegeten of verkocht ).
Nou toen we terug waren was het al donker, maar ik had nog steeds energie en had geen zin om weer de hele avond te drinken en te dansen. Dus ik ging op zoek naar wat we nog meer konden doen. Nou er was ook iemand met een speedboot. Ik dus ff vragen of die persoon niet een rondje wilde gaan varen. En ja hoor we kregen dat ook nog voor elkaar, alles lukte die avond. Hop in de speedboot met nog 2 andere en een aantal Surinamers. En ja hoor lichten mee, ze gingen op kaaimannen jacht. Langs het water met de lamp, en langs de kant van het bos. Geweer in de gereedstaand. Het was wel spannend hoor, maar ik ben toch wel blij dat ze geen kaaiman hebben gevangen. Vind het toch wel een beetje zielig, maar goed ze eten hier echt alles. Ik heb zelf ook al kaaiman gegeten en ik vond het ook nog lekker.
Niets gevangen, maar het was wel vet naar de sterren gekeken die waren er weer super veel. Heb ook weer een vallende ster gezien, ik kan onderhand bijna geen wensen meer doen zoveel heb ik er al gezien.
Zondag gingen we vanuit AYO naar de Jodensavana: hier lag en overblijfsel van een synagoge ( ze konden er niet zoveel over vertellen, maar het was wel mooi om te zien. Ook waren er graven van de joden, maar ik weet niet precies hoe of wat.
Je had ook een medicinale bron, waar je dan mee moet wassen of drinken zodat je langer jong blijft. Ik weet niet of het werkt, maar ik heb een flesje gevuld met het water en heb het nu bewaard ( drinken doe ik er maar niet van). Vanuit de Jodensavana naar het indianen dorp en vanuit daar terug naar AYO waar ons kamp was. Voor de rest van de dag hebben we gezwommen het was die dag alweer lekker weer geworden.
En tegen de avond weer terug naar huis gegaan, nou het was weer een gezellig weekendje.

Tot gauw,
Liefs Sanne




  • 28 Maart 2009 - 12:35

    Milou:

    haaaj sanne,

    leuk verhaal..spannend hoor!! echt grappig dat jij weer alles zo mooi geregeld krijgt, vink leuk voor je!
    enne ik hoop voor jouw dat het gaat lukken, dat deze vrouw echt iets kan gaan betekenen voor jullie instelling!!

    zet er nog eens een paar fotos op, vind het erg leuk om te zien hoe leuk je het daar hebt..

    gr Milou

  • 31 Maart 2009 - 10:48

    Samria:

    Lieve Sanne,

    Leuk om weer van je te horen hier op de site.
    Kaaimannen eten?????
    hahaha Gatver!!!! Mja jij vond het lekker dus ik zou ook overwegen om het te eten ;)
    Verder gaat alles goed met je zo te lezen.. :D Toppie!!!
    Ik hoop idd ook dat die vrouw iets kan betekenen voor jullie.. nu maar even afwachten..
    Leuk trouwens hoe je je verhalen schrijft, ik kan me voorstellen hoe je ze zou vertellen hier haha :P
    maar goed, nog even en dan ben je weer hier!! Je zit volgens mij al op de helft...
    Ik mis je wel hoor!!!
    Wordt tijd dat je terug komt:P maar als ik zo'n uitdaging kon aangaan, zou ik het ook doen:P
    En jij daar maar feesten ;) Leer maar goed salsadansen zodat je het mij ook kunt leren als je terug bent.

    We horen snel weer van je! Hou je goed!

    Liefssss,

    Samira

  • 04 April 2009 - 16:07

    Els En Peter:

    Hoi Sanne,
    Misschien is dit het 2e bericht,maar het 1e vind ik niet terug??!! Een mooi verhaal heb je geschreven,wat een avonturen. Heel leuk. We hebben je kaart ontvangen; bedankt. Ik heb ze ingescand en doorgemaild naar Jacques en Mieke. Jouw bericht heb ik weer uitgeprint voor Opa.We vinden het fijn dat het je zo goed bevalt. Houd dat vakantiegevoel maar goed vast. Heel veel groetjes,
    Els en Peter.

  • 06 April 2009 - 03:13

    Marlijn :

    Hoi Sanne,

    leuk je bericht te lezen en erbij te zijn geweest! Mis Suriname wel hoor..zo snel gegaan! Maar Peru is top! Zo´n mooi land, binnenkort foto´s.. Al meer duidelijkheid over je reisplannen?

    groetjes daar! liefs vanuit Peru

  • 18 April 2009 - 06:06

    Mirian:

    Hey sanne
    Wat leuk om te lezen wat je meemaakt.
    Je hebt volgens mij een super tijd die je van je leven niet meer gaat vergeten.
    Geniet er nog met volle teugen van.
    Ik blijf je checken.

    x mir

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Sanne

Actief sinds 24 Nov. 2008
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 38180

Voorgaande reizen:

18 Februari 2014 - 15 Mei 2014

Terug naar Suriname

21 Februari 2013 - 16 Augustus 2013

Stage in India Holy Cross Service Centre

08 September 2010 - 02 Juni 2011

Werken in Malawi met kinderen

25 December 2008 - 25 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: