Colakreek, Berg & Dal, Cousewijne rivier - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne Weide - WaarBenJij.nu Colakreek, Berg & Dal, Cousewijne rivier - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne Weide - WaarBenJij.nu

Colakreek, Berg & Dal, Cousewijne rivier

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

14 Mei 2009 | Suriname, Paramaribo

11/5/09

Hallo Mensen,
Weer even een verhaaltje van mij een samenvatting van meerdere gebeurtenissen ineen. Anders weet ik alweer niet meer waar ik moet beginnen.

2 weken geleden ben ik op zaterdag met de jongens van mijn stage naar Colakreek geweest en ze hebben er van genoten. Dit heb ik zelf geregeld en ook zijn er sponsoren geweest die dit hebben betaald. Dit is altijd mooi, anders is het natuurlijk veel te duur. Van de 9 jongens waar ik mee werk waren er maar 3 bij Colakreek geweest. Ze hebben de hele dag gezwommen en ik de hele dag samen met collega’s op hun gelet. Zodat de jongeren jongens niet te diep zouden gaan. Een vermoeiende dag, maar het is heel erg mooi om te zien dat jongens van iets heel erg kleins zo heerlijke dag kunnen hebben.

Afgelopen donderdag naar Berg & Dal geweest heel erg leuk. Met Anke, Kwinten ( wonen bij mij in huis ) broertje van Kwinten ( die een weekje op bezoek was ), Meike & Marjolein.
Eerst zijn we een boswandeling gaan maken de berg op. Hier lagen allerlei graven van slaven en belangrijke mensen (vraag me niet meer hoe ze heten ) dat weet ik niet meer. In het Dal waren nog steeds de slavenhuisjes waar de slaven altijd in hebben gewoond.
Nadat we de berg op en af zijn gelopen, zijn we de berg voor een deel weer opgelopen. Daar zijn we met kabels van boom naar boom geslingerd ( ook helemaal gezekerd ) eerst vond ik dit wel eng, maar na 2 bomen al niet meer. Op het eind van de rit, zijn we met een kabelbaan over de Rivier geslingerd en dit was echt heel erg leuk ( ging ook best hard ).
Hierna even uitrusten aan het water, vervolgens met kaaiaken de Suriname rivier op. Dit was ook erg vet, de stroming was vrij sterk waardoor je best hard moest door roeien. Vrij brede rivier waar je doorheen moest roeien. Totdat we een minder brede rivier zijn in gekaaijakt hier was het vrij smal en aan beide kanten bos. Heel erg mooi, helaas geen beesten gezien. Maar de natuur ruikt er zo heerlijk fris dat je het idee hebt dat je alleen maar schone lucht inademt. Je komt er helemaal tot rust als je daar heel rustig doorheen gaat met je kajak. Bij de terug weg begon het te regenen, eerst vond ik het wel vervelend want het is koud. Daarna niet meer, omdat we weer op de grote rivier zaten wat helemaal uitgestrekt is het voelde als een soort vrijheid. De lucht die je ziet voor de bomen geeft zoon mooi effect om te zien. Schitterend uitzicht wat het gaf, en daarbij de regen het had wel iets. Ik was een beetje achter geraakt maar dat maakte niet uit hierdoor vertelde de gids dat er nog altijd een nakomeling van de slaven ( van honderende jaren geleden ) op Berg & Dal woont. Hij is hier wel later komen wonen maar het is wel een apart verhaal.
Tegen de avond zijn we weer naar huis gegaan.

Afgelopen weekend naar Cousewijne rivier geweest was iets minder leuk. We zouden allerlei beesten gaan spotten, maar helaas hebben we niets gezien.
Het was een beetje een vage week en dit tripje was ook een beetje vaag. Zijn 2 x onderweg gestopt 1x bij een man die jachthonden fokten ( natuurlijk veel te kleine hokjes ) beetje enge kerel.
2e stop bij een vrouw waar we gingen ontbijten ( ook vreemd ) liep een man rond die allemaal onzin eruit sloeg. En omdat ik ook nog zo moe was kon ik helemaal niks meer plaatsen voor die dag .
Met een overnachting aan deze rivier. Mooi uitzicht, slapen onder een overkapping koken op hout geen toilet en geen douche. Dit maakt verder niets uit, maar je kon het water moeilijk in omdat het meteen diep werd.
Eerste dag was ik zelf heel erg moe, omdat ik de dag ervoor uit was geweest en te laat in bed lag.
Hierdoor was ik die dag niks meer waard.
Toen we er aankwamen zijn we wat gaan eten, hangmatten opgehangen en met een bootje over de rivier gegaan.
Dit was wel erg mooi, in de avond zouden we kaaimannen gaan jagen ( om de dag erna op te eten ) dit duurde zo lang dat ik op een gegeven moment naar bed ben gegaan. Helaas heb ik niet gezien hoe ze de kaaiman hebben gevangen ( al vond ik het op de foto’s er ook niet echt fijn uitzien ). Vind dat toch beetje zielig, dat ze die gewoon vangen en opeten.
Dag erna hebben we wel heerlijk kaaimannen vlees gegeten.
In die rivier zaten ook zeekoeien ( vandaar dat ik was meegegaan, omdat ik die al eens had gezien ooit in Amerika ) zouden we die gaan zien, maar helaas hebben we die helemaal niet gezien.
Ook zijn we nog een wandeling gaan maken in het bos.
In de middaguren zijn we richting huis gegaan, onderweg gestopt bij een man die een soort boerderij had en daarachter een groot meer met ook zeekoeien erin. Prachtig stuk grond wat die man had, maar helaas hebben we ook hier alleen af en toe een snuit naar boven zien komen ( niet dichtbij ).
Verder had deze man ook nog koeien en hele mooie Indiase koeien, prachtige beesten grijze vacht en mooie horens.
Niet een heel bijzonder weekend, maar ik heb me toch wel geamuseerd.
Ik kan hierna echt niet meer op reis in Zuid – Amerika ik baal er van maar, dan ga ik dit volgend jaar alsnog doen. Mijn moeder & Jos hebben alles geprobeerd om mijn dingen hier te krijgen, maar helaas zonder resultaat. Nu vlieg ik toch 25 juni naar huis. Ter compensatie ga ik in mijn bijna laatste week ( ben ik klaar met stage ) een hele mooie trip van 8 dagen maken heel diep het binnenland in tegen de grens van Brazilië aan. Hier heb ik ontzettend veel zin in en heb gisteren een uitleg ( en foto’s ervan gezien ). Het is een ontzettend kostbare trip, waarbij mijn overbuurjongen misschien ook mee wil, er moeten in totaal 4 mensen mee gaan anders gaat de trip niet door. Dus ik hoop dat er nog meer mensen mee zullen gaan.

Verder gaat alles goed, ben alleen beetje door mijn energie heen. En moet het eigenlijk wat rustiger aan gaan doen. Daar ben ik dan weer niet zo goed in, maar probeer nu wel s’middags even te gaan liggen anders ben ik helemaal niks meer waard. Alles vraagt zoveel energie en mijn stage is super, maar het vraagt ontzettend veel energie.

Liefs, Sanne

  • 17 Mei 2009 - 11:28

    Milou:

    haaaj sanne,

    wat een leuk verhaal weer van jouw. En wat een mooie fotó's. wel echt heel jammer dat je niet meer verder kan reizen naar zuid amerika. maar je gezondheid staat voorop he! en je gaat alsnog nr brazilie...ook een heel mooi land!! Ik wil snel bijkletsen en alles van je horen...dus na de 25e bellen he...
    geniet nog ff want voordat je het weet zit je alweer in nederland..

    dikkekus

  • 17 Mei 2009 - 18:09

    Mariëtta Caris:

    Hallo Sanne, meid wat heb ik een bewondering voor jou. Te gek wat je alleen (en ook met de jongens van je stage) onderneemt. Denk dat je alles uit je stage gehaald hebt wat maar mogelijk was. Ben ook blij als je straks gezond weer mijn kantoortje binnenloopt. Nog een paar hele fijne weken toegewenst.

  • 18 Mei 2009 - 07:15

    Samira:

    Hey schatttt!!!

    Wat leuk om weer je verhalen te lezen :D
    Ik moet eerlijk zeggen dat je op de foto's een beetje uitgeput uitziet... Misschien is het wel beter als je niet gaan trekken hierna... en gaan we volgend jaar samen naar Zuid-Amerika:P haha
    Foto's zijn weer ontzettend mooi, behalve die spin wat je vorige keer erop had gezet, dit vond ik wat minder om te zien hahaha
    Geniet nog lekker van je laatste weken en doe rustig aan. 26 juni verwachten wij je weer in Nederland, ik mail je van de week even. Ik weet niet wanneer ik mijn verjaardag zal houden, voordat je terugkomt of als je terug bent. Ik wil je er namelijk graag bij hebben, maar ik twijfel een beetje of je daar zin in hebt net 1 dag nadat je terug bent..

    Hou je goed!!!

    xxx samira

  • 20 Mei 2009 - 16:14

    Els & Peter:

    Hoi Sanne,
    Het is heel leuk om jouw verhalen te lezen over wat je allemaal meemaakt. Dat zijn toch geweldige ervaringen waar je lang op kunt teren. Prachtig! Wij hebben begrepen dat je dus nu al over ruim een maand terug komt. Ook al was dat niet gepland, maak er toch het beste van en geniet van alle leuke dingen. Heel veel plezier en bedankt voor je leuke foto's. Heel veel groetjes en liefs van Els & Peter.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Sanne

Actief sinds 24 Nov. 2008
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 38144

Voorgaande reizen:

18 Februari 2014 - 15 Mei 2014

Terug naar Suriname

21 Februari 2013 - 16 Augustus 2013

Stage in India Holy Cross Service Centre

08 September 2010 - 02 Juni 2011

Werken in Malawi met kinderen

25 December 2008 - 25 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: