Dozen voor Koela - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne Weide - WaarBenJij.nu Dozen voor Koela - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne Weide - WaarBenJij.nu

Dozen voor Koela

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

31 Mei 2009 | Suriname, Paramaribo

Hallo Mensen, 28/5/09
Even wat dingen die ik de afgelopen week heb meegemaakt en waar ik even wat over kwijt wil.
Verder niet meer op trip geweest, heb nu al zoveel gezien dat er op de trip diep het binnenland niets meer is hier wat ik graag nog wil zien. Omdat ik zoveel al heb gezien en gedaan. Dus ik ben hier ook wel klaar als ik hier wegga.

Vrijdag is Kwinten onze huisgenoot naar huis gegaan. Ik vond het persoonlijk wel jammer, kon het wel goed met hem vinden. Hij heeft maar even bij ons in huis gewoond, maar we gingen hier in huis toch vrij veel met hem om. Voor hij hier woonde.

Vrijdagavond naar een Hindoestaanse verlovingsfeest geweest dit was erg leuk. Het was de zoon van iemand van mijn werk. Hij ging trouwen en dan heb je een dag van de man, en een dag voor de vrouw. Ik was uitgenodigd voor de dag van de man. Toen zijn mijn huisgenoten meegegaan en mijn overbuurmeisje. Het was ontzettend gezellig, ze waren zo gastvrij en eten in overvloed natuurlijk. Roti hebben we gegeten, er was ook live muziek en iemand die er zong. We hebben zelfs nog meegedanst op de muziek. Een heerlijk gezellige avond. Ik was ook al op een Javaanse bruiloft geweest, maar daar werden we eigenlijk wel nagekeken en waren de mensen helemaal niet zo vriendelijk. Maar hier waren we gewoon deel van het bezoek, zonder dat we raar werden nagekeken.

Vrijdag ben ik ook nog 7 dozen van 10 kg gaan ophalen bij de Sure post. Dit waren de pakketjes die mijn school had verzameld voor de jongens van Koela ( mijn stage plek ). Echt super vet, ik vond het nog leuker dan toen mijn eigen pakketje aankwam.
Er zaten o.a. schoenen, kleding, boeken & auto’s in.
Nou dit zijn allemaal spullen die ze heel erg goed kunnen gebruiken, omdat er van dit alles te weinig is.
Ik heb de dozen eerst bij mij thuis uitgepakt en de spullen een beetje verdeeld zodat het zelfde en beetje bij elkaar zat.
Ik was echt zo blij, was beetje bang dat het te laat zou komen en dat ik dan weer in NL zou zijn. Dat zou namelijk doodzonde zijn.
Maar gelukkig was dat niet het geval!
Nou ben ik afgelopen dinsdag samen met mijn overbuurmeisje de spullen op Koela gaan afgeven.
Zij heeft een hele mooie camera en heeft dan ook foto’s gemaakt. Deze foto’s komen dan in het schoolkrantje van mijn school en dan willen ze daar een terugkomende actie van maken. Zodat ze ieder jaar spullen gaan inzamelen voor Koela. Dat is natuurlijk een hele mooie actie omdat het ontzettend nodig is.
De jongens waren zo blij met alle spullen, op een gegeven moment gekeken wat ze paste en voor de rest zo eerlijk mogelijk verdelen van de spullen.
En dingen die iedereen wel wilde, maar verloten anders weet je toch niet aan wie je het geven moet.
Het waren zoveel spullen, dat ze zelf konden kiezen wat ze wilde. Dit is iets wat normaal helemaal niet voorkomt. Dus dat is dan helemaal geweldig voor hen.
Voor alle boeken die er zijn gekomen, word deze week een boekenkast gemaakt in de unit in de leiderskamer. Zodat de boeken ook terug komen en er een beter overzicht is anders raken ze het toch weer kwijt. Super al die verschillende soorten boeken, ze zijn namelijk best geïnteresseerd in dingen, maar je moet ze wel prikkelen. En door middel van boeken, kun je ze best wat dingen uitleggen en vertellen en de meeste vinden dat dan wel heel erg leuk.
Ik ging daar echt met een tevreden gevoel weg, dacht bij mezelf ik heb echt alles eruit gehaald wat er in zat. Alle dingen die graag wilde doen met deze jongens heb ik kunnen doen. En de spullen die zijn gekomen voor de jongens geeft mij net dat beetje extra voldoening die ik eruit heb kunnen halen.
Er was een jongen die echt nieuwe schoenen nodig had, helaas waren alle schoenen voor hem te groot, dus ik ben gisten met hem nieuwe schoenen gaan kopen. Dit was echt nodig, en hij mocht gewoon kiezen. Dat vond hij zo mooi dat hij het moeilijk vond om ze zelf te kiezen. Maar uiteindelijk heeft hij hele mooie schoenen gekozen.
Volgende week ga ik nog met een jongen naar een militaire opleidingscentrum. Dat had ik ook nog beloofd, maar goed eerder je die mensen aan de lijn hebt en een afspraak hebt ben je onderhand 2 maanden verder. Maar gelukkig kan ik daar met hem volgende week in mijn laatste week stage nog met hem terecht. En dan volgend weekend naar Zanderij 1 ( een heel weekend ). Met de jongens en dan is mijn stage afgelopen. Nou dan heb ik echt alles gedaan wat er in mijn vermogen lag, om met hun te doen en te realiseren. Het heeft wel veel energie gekost, bijna al mijn energie maar het is wel allemaal gelukt.

liefs,
Sanne



  • 02 Juni 2009 - 19:04

    Milou:

    haaj sanne..
    weer een leuk verhaaltje..;-)
    vind egt super sjiek wat jij daar allemaal voor die jongens hebt gedaan!!! mag je egt super trots op zijn.

    k wacht op je terugkomst ...dan spreken we elkaar snel..

    dikkekus en nog ff genieten he..!!

  • 08 Juni 2009 - 12:49

    Samira:

    Sanne you are a HEROOOO:D
    Ik ben super trots op je! Je hebt meer gedaan dan ze ooit van je hadden kunnen verwachten!!!!
    Ik vind het super voor je dat je het naar je zinnetje hebt daar, maar ben stiekem ook wel blij als we weer eens flink uit ons dak gaan in Heerlen;) ahhaha
    We hebben 27 juni heeeel wat bij te kletsen haha

    Tot heeeel snell... geniet van je laatste daagjes..

    liefs,

    Samira

  • 11 Juni 2009 - 17:36

    Moniek Marneth:

    Lieve Sanne,Ga je al bijna weer neer huis dan eindelijk een berichtje van mij. Ik heb je reisverhalen gelezen. Ik heb de indruk dat je het goed naar je zin hebt en ook veel geleerd hebt. Heel erg jammer of beter gezegd echt balen dat je eerder naar huis moet gaan. Ik hoop dan ook van harte dat je laatste trip door kan gaan. Het is je van harte gegund. Wanneer jeweer terug bent in Nederland eerst maar eens lekker uirusten en dan zien we elkaar weer een keer. Eerst even vakantie houden en alle indrukken verwerken. Nou meid nog een paar fijne weken. Lieve groeten van ons allemaal Maxim, Camiel, Philippe en moniek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Sanne

Actief sinds 24 Nov. 2008
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 38136

Voorgaande reizen:

18 Februari 2014 - 15 Mei 2014

Terug naar Suriname

21 Februari 2013 - 16 Augustus 2013

Stage in India Holy Cross Service Centre

08 September 2010 - 02 Juni 2011

Werken in Malawi met kinderen

25 December 2008 - 25 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: