Van alles en nog wat - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne Weide - WaarBenJij.nu Van alles en nog wat - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne Weide - WaarBenJij.nu

Van alles en nog wat

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

23 April 2009 | Suriname, Paramaribo

Hallo mensen,
Het is lang geleden dat ik iets op mijn site heb gezet, dit komt omdat ik er geen tijd voor heb gehad en een beetje een dipje heb gehad. Ik weet al bijna niet meer waar ik moet beginnen zoveel gebeurd er hier en maak je mee!
Mijn oma aan mijn vaders kant is 2 dagen voor ik naar Suriname ging overleden, ik vond het erg vervelend dat ik niet op haar begrafenis kon zijn.
Nu is mijn andere oma aan mijn moeders kant ook ziek en wordt niet meer beter. Het is alleen maar afwachten wanneer ze zal gaan. Al voelt ze zich verder wel goed, ze zal niet meer heel erg lang mee gaan.
Ik wilde na mijn stage in Suriname eind juni nog gaan trekken in Zuid – Amerika, nu weet ik niet of dat wel moet doen en misschien kan uitstellen tot een andere keer. Er spelen nog andere dingen waar door het helaas misschien niet door kan gaan. Dus ik zat wel even in een dipje.
Daarbij zijn 2 huisgenootjes van mij vorige week terug naar huis vertrokken. Ik vond / vind dat bijzonder jammer. Remco & Helga het is heel erg rustig in huis zonder jullie, vooral Remco!!
Kwinten is de dag na het vertrek van Helga & Remco bij ons in huis gekomen. Heel gezellig, maar hij nemen jullie plekje hier in huis niet in.
En zo zijn Marlijn & Kathelijn ook vertrokken wat ook heel erg jammer is en zo nog een aantal mensen wat ik wel erg jammer vindt, dat ze zijn vertrokken.

Op stage gaat ook alles goed, al trek ik mezelf vaak dingen aan die ik niet altijd moet doen. Maar er moet hier nog zoveel gebeuren en alles gaat langzaam. Ik wil en probeer zoveel mogelijk als mogelijk is te bereiken hier. Het frustreert mij soms enorm als mij niet alles lukt wat ik wil. Ook vreet de ontzettend veel energie. Ik schrijf vaak weinig over mijn stage, maar ik moet een beetje letten op de privacy van de pupillen waar ik mee werk. Om het gewoon op internet te zetten. Wel kan ik stellen dat ik mij nog nooit zo nodig heb gevoeld in een stage als deze. En het geeft mij ook ontzettend veel voldoening als ik iets voor elkaar krijg met een pupil of in de groep. Je kunt je in NL helemaal niet voorstellen in wat voor luxe je woont en leeft, als je hier werkt in een tehuis waar praktisch niks is en een gebouw dat op instorten staan. Jongens die allemaal stuk voor stuk uit arme gezinnen komen waar weinig tot niets is. Wij hebben echt zo’n geluk met alles wat we kunnen en doen vergeleken met het leven hier.
Binnen heel Suriname is het zo of je bent Rijk of Arm daartussen zit praktisch niets. Als je geen geld hebt ga je niet naar school en ga zo maar door…


Over datums van gebeurtenissen moet je mij niet meer vragen dat ik weet ik niet meer ( alleen die van afgelopen 2 weken ).

Ik ben een tijdje geleden naar een Thai Box wedstrijd geweest met Kathelijn ( ze is inmiddels naar huis).
Het was heel erg leuk, we hadden gedacht dat het heel erg eng zou zijn in een tent waar alles zwart was. Zoals je in films ziet, maar het tegendeel was waar. Het was helemaal niet heel erg agressief, gewoon in een soort arena waar je tribunes had waar je dan kon zitten. Ik vond het wel een hele belevenis voor een keer was het wel leuk. Ik ben verder helemaal niet zo van de vechtsporten, maar om dat hier mee te maken was wel erg leuk.

We zijn met een groep studenten ( uit NL ) ook nog naar een reggae festival geweest ( Pinkpop maar dan in het klein ). Van Richie Spice uit Jamaica hij is hier schijnbaar heel erg populair. De hasj lucht kwam je wel tegen moet. Leuk om te zien hoe mensen allemaal uit hun dak gingen op de muziek van deze artiest. Het was erg leuk om het mee te maken.
Vorig weekend naar Danta Bai ( soort eiland ) geweest 3 dagen met de groep Surinamers waar we wel vaker mee gaan. O.B.O zo noemt de groep zichzelf wat betekent ons bij ons. Lijn bus mee en nog 2 busjes, om iedereen mee te kunnen nemen. 8 uur rijden over een hele slechte weg, maar de wegen zijn hier allemaal slecht zodra je het binnenland in gaat. Toen we aankwamen op het eindpunt van de weg ( daar houd de weg echt op en moet je met de boot verder ) kwamen we aan bij Danta Bai na ongeveer half uurtje varen. Huisje waar we met zijn alle in hangmatten sliepen. Mooi aan het water, met best wel heftige stroomversnellingen.

We kwamen ook weer pas in de avond aan op Danta Bai; Ik weet eigenlijk ook niet meer hoe lang we er over gedaan hebben in totaal. Ik zorg altijd lekker dat ik op trip voorin kan zitten en zo lekker kan kijken wat er allemaal om ons heen gebeurd, heerlijk. Het uitzicht over de bossen is toch altijd even mooi.
Eerste avond kregen we een rituele muziek voorstelling van de inheemse creoolse mensen die daar wonen, dit was erg leuk.
Dag erna werd ik heel erg vroeg wakker, en de zon kwam net op dus ben ik maar even blijven zitten kijken. Echt prachtig, de zon kwam heel langzaam op en de zonnestralen zag je letterlijk uit de hemel komen. Ook een super mooi randje om de wolken heen, een schitterend uitzicht. Ik kan er helemaal van genieten op zoon moment. Als het lukt, zal ik de foto’s erbij zetten om te laten zien wat ik bedoel.
Die dag zijn we met een bootje naar soort van rotsen gegaan waar we lekker in het water konden zitten. En met grote banden door de stroomversnellingen gaan. Later op de dag toen we terug waren op Danta bai, nog lekker gezwommen en even het bos in gegaan, wat daar ook was. Al was de wandeling niet erg ver wel even mooi als altijd.
Tegen de avond, wilde ik graag nog varen in een kano en de eigenaar van het eiland wilde wel met mij gaan varen. Erg vet een enorme rivier met aan de zijkanten alleen maar bos, waar je altijd van allerlei dieren hoort. Hij vertelde dat de inheemse Creolen allemaal een stuk grond terug hadden gekregen vanuit de slaven tijd. Vandaar dat hij een enorm stuk grond bezit, wat hij nu voor toeristen gebruikt. En waar hij zelf natuurlijk kan genieten. Er zijn nog steeds Creoolse inheemse mensen in het binnenland die nog nooit in de stad zijn geweest en echt leven van de natuur.

Zondag zijn we met een bootje naar een creools inheems dorpje geweest, ze leven echt van de lucht want meer is er niet. Zelfs geen stromend water, geen elektriciteit. In zelf gemaakt houten huisjes, heel apart om te zien. Je mocht uiteraard geen foto’s maken van de mensen maar wel van hun huizen. Dit hebben we dan ook wel gedaan.
Vrij laat in de middag zijn we weer vertrokken met de boot naar Atjoni en vanuit daar richting huis. Zoals bij bijna elke trip die ik heb gemaakt in het binnenland gaan auto’s kapot die dag ook weer.
Waardoor de lijn bus een andere auto moest trekken waardoor we er wel 10 uur over hebben gedaan om weer in de stad te komen. Maar het is toch altijd even gezellig in de bus, wat de pret niet drukt.
Vorige week dinsdag zijn Remco en Helga vertrokken richting NL.

Afgelopen week ben ik beetje ziek geweest en heb weinig tot niets kunnen eten ( beter voor mijn lijn ) wordt hier toch veel te dik. Maar heb een hele nacht overgegeven, erg vervelend. Ik Heb toen don, vrij eigenlijk alleen maar geslapen.
Zaterdag zouden we namelijk naar Bigi Pan gaan ( in Nickerie ) hier wilde ik heel erg graag mee gaan.
We zijn met zijn 5 mensen gegaan ik, Kwinten, Nicole, Femke en Meike. Jimmy van O.B.O. ging met ons mee. Femke & Nicole gaan deze week naar huis ( ook erg jammer ).
Dus met zijn alle in zijn bus op weg naar Nickerie ( 4 tot 5 uur rijden ). Onderweg gestopt bij Groningen & Wageningen ( daar was in beide in NL zelfs nog nooit geweest ) hier wel nu.
Groningen wat gekeken bij monumenten (omdat we er toch langs reden onderweg ).
Wageningen: had vroeger een grote fabriek en de mensen leefde er van de rijst die er in de fabriek verwerkt werd, maar omdat de fabriek nu al 20 jaar dicht is. Is het dorpje uitgestorven en ziet er slecht uit. Ook omdat de mensen geen werk meer hebben, slecht onderhouden huizen enz.. erg triest om te zien.
Na Wageningen zijn we naar Nickerie gereden voor Bigi Pan. Bigi Pan is een riviertje waar je met een bootje door heen gaat, en als je geluk hebt kaaimannen kunt zien. Deze hebben we ook gezien 2 stuks was wel vet. Op een gegeven moment kom je uit op een open vlakte waar je een aantal huisjes midden op het water ziet heel apart. Je kunt daar ook logeren met je hangmat enz.. Wij hebben dit niet gedaan, maar het kan wel.
Midden op die open vlakte van water, was het water maar 60cm diep. Terwijl het erg diep uitziet. We zijn daar midden op het water uit het bootje gegaan, met kleren en al in het water. Het water was beetje zout, omdat de rivier in verbinding staat met de zee. Wel handig, want dan heb je ook geen last van piranha’s. En het water was ook nog lekker warm ook. Op de bodem allemaal modder, we hebben daar een heerlijk modder gevecht gehouden heel erg leuk.
Vanuit daar zijn we terug gegaan naar het vaste land met het bootje.
We bleven in Nickerie slapen bij een neef van Jimmy, die een groot huis had en verschillende slaapkamers. Heerlijk dat je gewoon bij mensen thuis blijft slapen die je helemaal niet kent en dat kan gewoon hier. S’avonds uit eten geweest bij de chinees, daarna is de rest nog uit geweest in Nickerie maar ik ben lekker naar bed gegaan toch niet helemaal beter.

Dag erna zijn we ontbijt gaan halen en hebben heerlijk ontbeten in het huis van die neef. Vervolgens zijn we naar de zeedijk geweest, net of je in NL bent heel apart.
We zouden eigenlijk naar het zwembad gaan, daar in de buurt. Maar iedereen vond het wel lekker aan de zeedijk, dus we zijn daar lekker gebleven en hebben uitgewaaid en gekletst. Tegen de avond zijn we richting Paramaribo gegaan.
Onderweg ook heel mooi, allemaal rijstvelden en de natuur lijkt er zo op die van NL. Alles vlak en groen net of je even in NL bent ( niet in Limburg natuurlijk ) maar wel daarboven.
Niet een heel actief weekend, maar wel lekker ontspannen.

Liefs,
Sanne












  • 23 April 2009 - 04:50

    Helga:

    hey sanne

    wat leuk om alles zo te lezen ik mis Suriname en jullie heer erg hoor! hebben jullie al nieuwe huis genootjes?

    liefs

  • 23 April 2009 - 14:29

    Mariëtta Caris:

    hé Sanne, leuke foto's, zo krijg je een goed beeld bij je verhaal. Hoop dat je weer helemaal hersteld bent. Groetjes.

  • 23 April 2009 - 14:31

    Milou:

    haaj sanne,

    weer een heleboel verhalen...jeezus wat maak je veel me en geniet je lekker..!!
    balen dat je een dipje hebt gehad..maar kan t wel begrijpen, als je van allemaal leuke mensen afscheid moet nemen!!en dat je je nu afvraagt wat het beste is...met de rondreis...ik zou zeggen ga uit van je gevoel..!!

    Ik vind heel leuk om je foto's te zien en te horen dat je t nog steeds (ondanks je dipje) erg nr je zin hebt daar..wanneer kwam je ook alweer precies nr huis...want dan wil k egt alles horen!!

    dikkekus en geniet nog maar lekker...!!

  • 23 April 2009 - 18:41

    Eva En Julia:

    Hey Sanne,
    Wat erg van je Oma, Ik wist het helemaal niet. Hoop dat het ondanks alles goed met je gaat,
    Je foto's zijn in ieder geval erg mooi. En wat ben je bruin geworden. haha. De tijd gaat snel, nog even en dan zien we elkaar weer. Ben miss wel erg stil maar Mis je echt wel hoor.
    Maar de tijd vliegt en dan hebben we elkaar heel veel te vertellen. Geniet er nog maar even van, en maak je nog maar even heel nutig op je stage, Ik las dat je er erg nodig was. Echt fijn dat je zoveel voor de mensen daar kan betekenen.

    Zorg goed voor jezelf en tot gauw. Kus van mij en Juul

  • 24 April 2009 - 19:53

    Remco:

    Sanne!!!

    Hoe is het met je? Hier is alles weer normaal! Kan me draai nog niet echt goed vinden! Hoe is het in huis? Is Kwinten net zo irritant als ik? Mis het allemaal verschrikkelijk! We spreken elkaar gauw!

    X Co


  • 25 April 2009 - 18:15

    Rebecca:

    heej meissie!!
    Je verhalen zijn echt geweldig om te lezen, ik kan me er helemaal een beeld bij maken, geniet er gewoon van om dit al te zien. Ik hoop dat ondanks je tegenslagen het je goed gaat daar. Ik weet dat je een enorme doorzetter bent, ik heb het vertrouwen in je! Hier en op school gaat ook alles zijn gangetje, werkend naar het eind..Geniet nog van je tijd daar, tis nu niet meer lang;) Ik ben erg benieuwd naar wat je verder gaat doen, en wat je plannen zijn!

    Groetjes, en veel liefs,

    Rebecca

  • 02 Mei 2009 - 06:32

    Els & Peter:

    Hoi Sanne.
    Wat fijn om weer eens wat van je te lezen. Opa was ook heel blij met jouw post. Binnenkort zet ik al jouw foto's op CD zodat Opa deze ook kan bekijken. Heel veel succes en plezier daar. Heel veel groetjes.

  • 03 Mei 2009 - 13:36

    Oma Van Wersch:

    Hoi Sanne,
    Hier met Oma, ik vind het interessant om te zien en te lezen hoe je daar leeft, wat zul je veel te vertellen hebben als je weer terug bent, kom je dan gauw eens langs om alles te vertellen,en jou te zien natuurlijk of je veel veranderd bent,ieder geval ben je heel bruin geworden,zoals ik op de foto's kan zien,ik ben nu bij Lidwien en Jos en heb alles over jou gehoord en hoop dat je weer als een gezonde lieve meid terug komt, veel liefs van je Oma kus en een goede reis terug, tot gauw daaaaaag

  • 11 Mei 2009 - 10:56

    Nicol :

    Hee lieve sanne!!
    Hoe is het met je? alweer wat tripjes gemaakt? ben je nog naar tonka eiland geweest afgelopen weekend met OBO?
    Ik mis je wel hoor, de gezellige/lollige gesprekken in de hangmat ;)! Geniet nog ff van je tijd daar! In ned. is alles zo snel weer normaal!
    Weet je inmiddels al of het nog mogelijk is door te reizen??
    Hopelijk tot heel snel,
    Brasa Nicol

  • 13 Mei 2009 - 18:08

    Samira:

    Sanne!

    Ik mis je enorm!!!!
    Ik kijk uit naar volgende maand:D Eindelijk weer eens ouderwets en compleet feesten;)
    Trouwens dat msnen met de cam aan, is ook ideaal. Stom dat ik daar niet eerder op ben gekomen haha

    Hou je goed nog de laatste weekjes...

    Liefs,

    Samira

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Sanne

Actief sinds 24 Nov. 2008
Verslag gelezen: 114
Totaal aantal bezoekers 38173

Voorgaande reizen:

18 Februari 2014 - 15 Mei 2014

Terug naar Suriname

21 Februari 2013 - 16 Augustus 2013

Stage in India Holy Cross Service Centre

08 September 2010 - 02 Juni 2011

Werken in Malawi met kinderen

25 December 2008 - 25 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: