Carnaval & Paramaribo zoo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne Weide - WaarBenJij.nu Carnaval & Paramaribo zoo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne Weide - WaarBenJij.nu

Carnaval & Paramaribo zoo

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

04 Maart 2009 | Suriname, Paramaribo


Dag mensen,
Weer een berichtje van mij, ik heb de carnaval in NL gemist maar hier hebben we toch 1 avond carnaval gevierd. Er waren 2 stagiaires die een Carnavalsavond hebben georganiseerd. Voor iedereen ( maar er waren voornamelijk stagiaires ). Ze vieren hier ook Carnaval, maar dat is anders ( 2 dagen ) en dat was vorig weekend, maar toen was ik op trip. Dus ik weet niet hoe dat er dan aan toe gaat?
Nou echt iedereen had de moeite genomen om iets origineelst te maken of in elkaar te zetten. Dat was echt heel erg leuk om te zien. Ik had ook wat bedacht samen met mijn twee huisgenootjes. Venetiaanse carnaval met maskers en een jurk. Uiteindelijk hadden we alle 3 een andere kleur jurk aan en verschillende kleuren masker op. De jurk hadden we met kraaltjes en dingentjes versiert. We waren min of meer het zelfde verkleed, maar omdat we allemaal een andere kleur jurk hadden en andere dingen op de jurk hebben geplakt had toch ieder zijn eigen recreatie.
Heel gezellige avond te laat in bed ( dag erna zaterdag had ik namelijk weer stage ).

Ooh ja ik zit ook op salsa les en vrijdag moesten we afdansen en gelukkig heeft iedereen het gehaald. Nu op naar het volgende level, het is echt heel erg mooi om te zien vooral als je het kunt.
Ik vind nog niet echt dat ik het kan, maar dat komt vanzelf, je moet je namelijk laten leiden door een jongen. Nou ja daar heb ik wel een beetje een probleem mee ben ik niet zo goed in haha.

Afgelopen zaterdag had ik dus stage, ik had de jongens beloofd als ze 2 weken lang naar school zouden gaan, ik met hun naar de dierentuin zou gaan. Nou van de 9 jongens waren er 4 echt 2 weken lang naar school geweest.
Uiteindelijk mocht iedereen van mij mee naar de Dierentuin, omdat dit een test was. Bij het volgende uitstapje wat ik wil gaan maken is het een ander verhaal. Dan moet er gewoon gebeuren wat ik van ze vraag. Ik ben van plan iedere maand een uitstapje met hun te maken, ze hebben dit nodig. Ze komen te weinig van Koela zelf af.
De dierentuin stelt niet zo veel voor ( erg klein ) maar wel met een speeltuin en een kinderboerderij er bij.
Als je ziet wat voor plezier ze er in hebben, om weg te gaan is mooi om te zien. Dan gaan ze helemaal in hun mooiste kleding. Zitten thuis helemaal te popelen om te gaan.
De kokkin maakt iedere dag eten, dat ging dus allemaal mee. Pannen, borden, bestek, bekers, koud water, siroop in flessen. Nou dan heb je daar van die afdakjes waar ze kunnen zitten en een tafel in het midden. Daar al het eten op en tegen 13.00uur gingen we daar dan eten.
Rondje in de dierentuin gemaakt, vervolgens mochten de jongens hun eigen gang gaan.
Ik heb echt met heel erg veel plezier gekeken hoe deze jongens zich hebben geamuseerd echt super.
We hadden eigenlijk nog geen geld gekregen om dit uitstapje te kunnen doen, maar net voor vertrek kwam er toch nog een beleidsmedewerker ( van het hoofdkantoor)langs met geld voor de dierentuin. 50 SRD ( is ongeveer 12,50 euro ) en 10 flesjes water. Van dat geld konden we mooi de dierentuin betalen en er was zelfs nog geld voor een ijsje voor de jongens.
De jongens zijn ook echt geïnteresseerd in alle beesten, en staan met bewondering te kijken.
Op het einde van de dag ging ik mooi met een voldaan gevoel naar huis.

Ik heb een week geleden mensen gevraagd of ze geen spullen willen versturen naar hier voor het tehuis, en ik heb echt goede reacties gekregen. Dus daar ben ik wel blij om en het doet mij goed. Kijk ik kan hier de dingen niet veranderen, het is en blijft een ontwikkelingsland, maar ik probeer wel iets te doen. Ik had dus gevraagd voor 2e hands kleding ( hebben jongens echt nodig ), schoenen, leesboeken, spookjes boeken. Dat ontbreekt er hier echt aan alle kanten.
Ze hebben wel kleding & schoenen, maar het is minimaal en ze dragen het echt op totdat het echt op is. Nou en zo heb ik nog zoveel ideeën in mijn hoofd om hier te doen, ( en wat ik ook ga proberen om uit te voeren ) natuurlijk is het allemaal niet blijvend, maar ik wil deze jongens toch ook een hoop leuke dingen meegeven. Ieder kind heeft het nodig, om ook leuke dingen te doen. En als je ziet wat voor groot plezier je ze er mee doet, doet jezelf ook alleen maar goed.
Ik doe wat ik kan en meer kan ik toch niet doen! Er komen volgende week nog 2 studenten uit NL op mijn stageplek dus ik ben benieuwd.
Ik had vorige week een evaluatie gesprek over hoe ik het deed op de stageplek. Met het hoofd, de maatschappelijke werker en de groepscoördinator. Ze waren allemaal heel erg tevreden, toen dacht ik jaja dat zeggen ze altijd, omdat ze niet snel hier zeggen dat je iets niet goed doet. Maar toen zei de groepscoördinator, we hebben hier wel vaker stagiaires gehad. Maar die gingen niet allemaal even goed om met de jongens. Het kwam er op neer dat ik op een goede manier met de jongens om ging en het gewoon erg goed deed.
Dus ik was helemaal blij met dat nieuws, dat ze zo tevreden waren.
Ik heb ook aangegeven, dat dit mijn eerste stage is met deze doelgroep en dan ook nog in een ander land met andere normen & waarde een heel erg groot cultuurverschil enz..
Maar dat ik het gewoon wel echt heel erg leuk vindt en het ook nog steeds als een hele grote uitdaging zie.

Ik merk nu al in mijn doen en laten dat ik ben veranderd, door alles wat ik zie en meemaak hier. Al was ik al heel erg veranderd het afgelopen jaar in mijn manier van denken & doen.
Ik ben gewoon heel erg blij dat ik dit mag meemaken en beleef alles heel intens.
Af en toe voel ik me ook wel eenzaam, en denk ik wil nu even met die en die praten ( ook kom je, jezelf heel erg tegen hier).Maar ik heb leuke mensen om mij heen hier, dus dat is wel erg fijn.
Mijn leventje hier is gewoon volmaakt, en ben echt helemaal gewend aan de manier hoe ze hier leven heb mezelf hier op aangepast. Ook dat alles zo langzaam gaat en je niet altijd op tijd bent enz…
Voor de mensen die mij hebben proberen te bellen, je moet het volgende nummer draaien om naar mij toe te bellen / sms’en 0900123005978627104 als ze er nogmaals naar vragen moet je het volgende draaien: 005978627104

Nou lieve mensen tot de volgende keer.
Liefs, Sanne















  • 05 Maart 2009 - 15:15

    Mariëtta Caris:

    He Sanne, wat fijn dat je zo'n goede beoordeling hebt gehad. Proficiat. Ben best wel jaloers op je. Je onderneemt zoveel en ziet zoveel meer dan alleen je stageplaats.
    Leuke foto's van de vastenaevond. Tot een volgend verhaal.

  • 05 Maart 2009 - 17:42

    Irmy:

    Dat moet je me ook maar leren als je terug bent. Salsa dansen hahaha. Wel leuk dat je dat doet.
    Leuke foto's heb je erop gezet.
    Fijn om te zien dat je er goed uit ziet en dat je het naar je zin hebt.
    DIkke x Irmy

  • 06 Maart 2009 - 16:55

    Irmy:

    Hoi Sanne, ik heb je al een paar keer proberer te smsen maar ik krijg de smsjes niet verstuurd.
    Liefs x Irmy

  • 07 Maart 2009 - 12:58

    Jacques:

    Hallo Sanne
    ik heb al je berichtjes ge lezen en het is fijn dat je het naar je zin hebt.
    Groetje Jacquies

  • 09 Maart 2009 - 06:27

    Milou:

    hey sanne..
    wat zie je er goed uit man op de foto's!!!!lekker bruin...ben egt jaloers
    leuk verhaal en super dat t zoo goed gaat op je stage(had niet anders verwacht natuurlijk)

    dikkekus Milou

  • 10 Maart 2009 - 16:05

    Els & Peter:

    Hoi Sanne,
    We hebben ons weer even "bijgelezen" en we vinden het fijn dat je het zo goed doet daar. Wat een leuke foto's en het zijn er best veel. Ik heb ze ieder geval opgeslagen zodat ik ze op CD kan zetten en aan Opa kan laten zien, net als jouw berichten, die ik voor hem uitprint. Heel veel succes en plezier daar in de zon. Heel veel groetjes,
    Els & peter.

  • 11 Maart 2009 - 11:13

    Samira:

    Heyy sanniepannie,

    Zo te lezen gaat het nog steeds allemaal goed met je.
    Super leuk dat jullie “carnavalspakjes” hebben ontworpen zodat jullie toch nog een beetje het carnavals gevoel hebben daar lekker in het zuiden! Ze zien er in ieder geval leuk uit! Dat zal wel anders zijn, hier is het steenkoud en jullie feesten daar onder de zon, ben echt jaloers!!!
    Je hebt het goed voor elkaar dat er 4 van de 9 jongens 2 weken lang naar school zijn gegaan!!! Good job!!!
    Luisteren ze wel allemaal naar je??
    Dierentuin ziet er ook erg interessant uit, anders dan hier! En het zal wel stukken oedkoper zijn :P
    Hier gaat verder alles zoals altijd! Heb afgelopen maandag mijn examen gedaan, nu afwachten op de uitslag! Het was ontzettend moeilijk, geen instructief en veel te weinig tijd!!! Dus ik ben benieuwd, ik verwacht er niet te veel van want ik ben denk ik gezakt!
    Ik ben echt blij als je weer terug bent, kunnen we weer lekker mensen klotsen op het terrasje bij bolero!!!
    Ik ga trouwens dit jaar naar pinkpop!! 3 dagen inclusief camping, ben benieuwd haha! Je kunt er wel wat bij voorstellen…
    Je ziet op de foto’s ontzettend goed en gelukkig uit. Houden zo!! Nog ff, je kunt het!!
    Sorry trouwens dat ik laatst op msn niets zei, was er namelijk niet!

    Tot je volgende berichtjeeee!!

    Liefssss,

    Samira

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Sanne

Actief sinds 24 Nov. 2008
Verslag gelezen: 133
Totaal aantal bezoekers 38133

Voorgaande reizen:

18 Februari 2014 - 15 Mei 2014

Terug naar Suriname

21 Februari 2013 - 16 Augustus 2013

Stage in India Holy Cross Service Centre

08 September 2010 - 02 Juni 2011

Werken in Malawi met kinderen

25 December 2008 - 25 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: