Wat over Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne Weide - WaarBenJij.nu Wat over Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne Weide - WaarBenJij.nu

Wat over Suriname

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

15 Februari 2009 | Suriname, Paramaribo

Hallo mensen,
Hier een berichtje van mij, ik heb het nog steeds heel erg naar mijn zin hier in Suriname.
Ik wil toch nog even wat vertellen over Suriname en de jongens waar ik mee werk enz..
Er is hier een hele grote armoede de mensen hebben echt helemaal niks ( of bijna niets ).
Waardoor je als blanke altijd zal moeten oppassen en je ogen goed open houden.

Verder zijn de mensen heel erg in je geïnteresseerd, ze spreken je gewoon aan op straat en nodigen je uit op de koffie. Of willen weten wat je komt doen en waar je vandaan komt.
Ook zeggen veel mensen je heel vriendelijk goede dag.
Alleen de jongens / mannen zijn vervelend die spreken je aan op straat en maken sissende geluiden.
Maar zolang je er niet op reageert, doen ze verder niks.
Ooh, ja ze zijn ook gek op blanke meisjes en bijna elke Surinamer wil wel een blank meisje, vraag me niet waarom maar het is zo.

Je hebt hier allerlei bevolkingsgroepen, maar het zijn bijna allemaal mengelmoesjes. Op de Chinezen na, deze mengen zich niet met andere bevolkingsgroepen.
Zo heb je Javanen, Creolen, Hindoestanen, Chinezen & indianen. De indianen zijn eigenlijk de oorspronkelijke bewoners van Suriname.
Zo heb je een synagoge naast een moskee staan en alles kan en gaat met elkaar. Alleen zijn de Surinamers niet blij met de Chinezen, omdat ze allemaal het land in kunnen en hier winkels openen. Bijna iedere supermarkt is van een Chinees.

Ze spreken hier dus wel gewoon Nederlands, maar het is geen Nederlands zoals bij ons!
Zo zeggen ze bijv. vaten = afwassen & baden = douche en zo heb je nog een heleboel woorden die niet overeenkomen met ons Nederlands.
Nou mijn stage is ook echte armoede; er is geen stromend water.
Er is een kraan buiten op het binnenplein, daar word het water gehaald. In de badkamer is ook nog een kraan met een emmer eronder waar een bakje in zit, hiermee douche de jongens zich. Vullen het bakje en vervolgens gooien ze het over zichzelf heen.
Het zelfde geld voor de w.c. hier stroomt ook geen water, en gooi je een emmertje water in de w.c.
Het pand zelf is oud en bouwval ook wonen aan alle kanten krakers. 1 unit is bezet voor de jongens waar maar 2 slaapkamers zijn en alles door elkaar slaapt jong & oud.
Stopcontacten die helemaal aan losse draden liggen, wasmachine kapot ( moeten alle jongens al weken hun eigen kleding onder de kraan wassen).
Fruit plukken ze op het terrein, het is een enorm terrein waar van alles aan fruit groeit.
Ik heb vannacht een slaapdienst gedraaid ( alleen) op mijn stage. Op dat moment dat je daar slaapt in de leidsters kamer, waar alles open is ( wel klamboe ) ligt die ik niet uit kreeg ( TL ) weinig geslapen. Jongens allemaal op een kamer omdat op de andere kamer de ventilator kapot is. Realiseer je, je pas hoe goed wij het hebben in NL. Deze jongens kunnen echt heel erg veel met heel erg weinig. Met alle materialen ( afval ) kunnen ze speelgoed maken en zich ermee amuseren.
Het ging allemaal goed ik had ook wat lekkers te eten en te drinken meegenomen voor de jongens. Het is ongelofelijk hoe blij jongens kunnen worden van iets heel kleins, omdat er gewoon niets is.
Ik kraai tot nu toe de diensten mee op de groep of ik draai het alleen. Routine met alle jongens bij elkaar.
Ook ben ik al een mentor geworden van een jongen waar ik een stage opdracht mee wil gaan uitvoeren. Hij vertoont extreem afwijkend gedrag en is heel erg beschadigd. Ik hoop dat het mij lukt om het handelingsplan uit te voeren en dat ik mijn doelen kan realiseren. Ik ga nu dus met hem 1x per week iets individueels met hem doen, bijv. naar de stad gaan, musea, bibliotheek, zwemmen.
Om zijn vertrouwen te winnen is een op een begeleiding nodig en ik hoop dat hij het vertrouwen in de mensen om hem heen terug kan krijgen.
En zo wil ik met een aantal jongens iets individueels gaan doen.
De jongens gaan de halve tijd niet naar school, nu heb ik met ze afgesproken dat als ze aan een stuk 2 weken lang naar school gaan ik met hun naar de dierentuin ga. Jongens die zich niet aan deze afspraak houden mogen niet mee.

Ik heb vorige week een super mooie trip gemaakt, maar daar vertel ik de volgende keer wel weer over.
Ik heb ook de hele middag geprobeerd om foto’s op de site te plaatsen, maar dat was ook al een drama. Ik zal het deze week nogmaals proberen.

Liefs, Sanne






  • 15 Februari 2009 - 20:17

    Mariëtta Caris:

    Nou Sanne, wat een pittige stageplek. Je wilde graag een uitdaging en ik weet wel zeker dat je die hier gevonden hebt. Hoop dat je het vertrouwen in de mensen bij deze jongens weer terug kunt brengen. Heel veel succes.

  • 16 Februari 2009 - 07:07

    Els & Peter:

    Hoi Sanne,
    Wat leuk om je post te lezen en de foto's te bekijken. Het is een hele ervaring voor je. Wij drukken alle post en foto's af en geven die aan Opa, die steeds vraagt hoe het met je is.Heel veel succes en heel veel groetjes.

  • 16 Februari 2009 - 08:37

    Roxanne Segers:

    Hee Sanne! Wat leuk als ik lees wat je allemaal meemaakt. Wat wij voorn luxe gewend zijn merk je nu pas echt goed he! Ik vind het leuk hoe je beschrijft wat je gaat doen en dat je al zoveel mag daar!!
    Nog heeeeel veel succes! xx Roxanne

  • 16 Februari 2009 - 12:34

    Werner En Claudia:

    je boft maar met een half jaartje suriname.
    groetjes van C en mij

  • 17 Februari 2009 - 08:16

    Milou:

    haaaj sanne,

    ik heb je verhaal weer gelezen, jeezus best heftige stageplek!
    Maar ik weet zeker dat t jouw lukt, om het vertrouwen te winnen van deze jongens..

    succes en ik blijf je volgen..

    kussies Milou

  • 17 Februari 2009 - 16:52

    Samira:

    Lieve Sanne,

    Ik heb je bericht weer met veel interesse gelezen... Zoals ik lees schijnt het wel een heftige plek te zijn.. Natuurlijk voor jou een ontzettend grote uitdaging en ik ben ervan overtuigd dat jij ook het vertrouwen gaat winnen bij deze heren! Ik hoop dat het verder met jou allemaal goed gaat, we hebben pas geleden nog gemaild dus ik denk niet dat er veel veranderd is!
    Je bent gemaakt voor zulke uitdagingen, YOU GO GIRL!!! Ik heb alle vertrouwen in he;)

    Hou je goed! En schrijf snel weer een spannend verhaal!

    xxxxxxx
    samira

  • 18 Februari 2009 - 17:46

    Mandy G:

    Sanne toch! Ik ben stikjaloers op je!:)..
    Vind t leuk om al je verhalen te lezen.

    Hoe zit het daar met de insecten?! En wat vinden de mensen op je stage van je? Niet arrogant omdat je misschien veel "theoretische kennis" hebt ofzo?

    Ik lees het wel allemaal in je volgende verhaal!

    Groetjes, ook van Frank!

    xxxx

  • 21 Februari 2009 - 10:20

    Fam Sijstermans:

    Hoi lieve Sanne

    Wat leuk om te lezen hoe t met je gaat daar in t verre Suriname! Klinkt allemaal heftig hoe het leven daar is en wat je allemaal doet. Maar jou kennende gaat dat helemaal goed komen en maak je er een hele mooie tijd van! Misschien komen wij elkaar nog tegen als ik (over n kleine 3 weken al:o) aan mijn stage begin!! We wensen je iig heel veel plezier & succes en we zijn benieuwd naar al je spannende verhalen!

    Liefs, de hele familie Sijstermans XX

    PS Eric mist je heel erg;)...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Sanne

Actief sinds 24 Nov. 2008
Verslag gelezen: 105
Totaal aantal bezoekers 38084

Voorgaande reizen:

18 Februari 2014 - 15 Mei 2014

Terug naar Suriname

21 Februari 2013 - 16 Augustus 2013

Stage in India Holy Cross Service Centre

08 September 2010 - 02 Juni 2011

Werken in Malawi met kinderen

25 December 2008 - 25 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: