De mensen hier en mijn stage plek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne Weide - WaarBenJij.nu De mensen hier en mijn stage plek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne Weide - WaarBenJij.nu

De mensen hier en mijn stage plek

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

03 Februari 2009 | Suriname, Paramaribo

Hallo Mensen in nederland,

Ik moet even wat vertellen over de mensen hier. Ze zijn super vriendelijke en willen allemaal weten wat je hier komt doen.Wel wordt je op straat overal nagefloten door de mannen. Ook moet je niet s'avonds laat nog naar huis lopen. Dat hebben ik en Guido wel gedaan en toen zijn we bijna door 3 verschillende mannen overvallen. Het is gelukkig goed afgelopen maar wel een goede waarschuwing geweest. Het is hier als blanke niet echt veilig. Dus je moet altijd oppassen.
Maar nogmaals de mensen zijn hier echt heel vriendelijk en ontspannen. Het huisgenootje waar ik eerst mee heb samengewoont ( Surinaamse jongen ) die komt nog regelmatig op bezoek en dat is echt een hele lieve jongen.
Ik ga naar stage met de bus, de Buschauffeurs kennen mij onderhand ( omdat ik iedere dag met hun naar stage rij ) dus ik ga als er plaats is altijd voorin zitten. Kan ik lekker kijken naar alles en iedereen. Ik loop stage in een achterbuurt het is ongelofelijk hoe de mensen daar leven. Het zijn soms echt hutjes waarin ze wonen. Maar wel allemaal even vriendelijk. Iedereen zwaait naar je, kinderen die vriendelijk naar je lachen.
Op stage is het soms moeilijk omdat ik de surinaamse taal niet beheer maar ondanks dat gaat het mij toch wel goed af. Ze hebben er niks en doen het met heel weinig.
Een jongen op mijn stage vond vorige week een binnen band een kapotte paraplu en een blik. Hij ging er een trommel van maken. Vervolgens gaan alle jongens blikjes zoeken en trommels maken. Het is zo mooi om te zien wat ze allemaal kunnen met zo weinig. Daarna gaan ze met zijn alle zingen en trommelen. Het is ongelofelijk hoe ze hier leven. Maar dat maakt het voor mij wel heel bijzonder.
Wij zijn op dat gebied zo verwend ( hebben alles )hier hebben ze niks en doen het met wat ze hebben.
Het terrein waar mijn stage is, is heel groot maar klein gedeelte leefbaar. Voor de rest zitten er krakers in. De jongens hebben deze week mij alle vruchten laten proeven die er groeien op het terrein. Het is wonderbaarlijk wat er allemaal eetbaar is ( fruit hoeven ze daar niet te kopen ). In de stad zelf vliegen vlinders die zo mooi zijn. Ik verwonder mij er iedere keer weer over hoe mooi alles hier is. Je gaat naar de markt eten kopen en op dat moment voel je echt een van hun. Ook al proberen ze je overal op te lichten. Ze rijden hier overal links, daar ben ik nu wel aan gewent.
Het klimaat hier doet mijn lijf heel erg goed, ik kan heel goed tegen deze warmte.
Dit weekend ben ik op trip geweest naar brawnsberg het was een super ervaring. Slapen op een berg in een hangmat uitzicht op het stuwmeer.
eerste dag naar 2 watervallen gelopen dit was vrij vermoeiend omdat je berg berg af loopt. Maar gewoon op mijn eigen tempo dan gaat het wel. We hebben wilde apen in bomen gezien en super dichtbij. Ze staan ook op foto's. Een slang op het pad waar we liepen ( giftig ) ook heel vet. En de bomen en planten zijn zooo mooi. En groot er waren zoon grote bomen wel 40 tot 50 meter hoog.
2 dag zijn we vanuit de berg naar het stuwmeer gelopen. Onderweg hebben we ook weer apen gezien die ons min of meer achtervolgde.
Onderweg gezwommen bij een rivier waar het water lekker koud is en schoon. Ook weer een slang gezien.
Onderaan de berg aan het stuwmeer zijn we met een bootje naar een schiereiland geweest en daar hebben we gegeten en gezwommen vervolgens zijn we terug naar huis gereden.Over een hobbel weg die wel 2,5 uur duurde. Ook auto pech gehad maar toen waren we al bijna thuis. Ik heb hier nu ook mensen leren kennen waar ik het goed mee kan vinden en mee omga, of het zijn stagiaires of vrijwilligers.
Ik ga deze week alweer verhuizen wel in de zelfde straat. Omdat Guido mijn huisgenoot volgende week terug naar Nederland gaat. En ik de huur niet alleen kan betalen.
Mijn nieuwe woonadres ( waar ik van plan ben om te blijven ) is een studentenhuis waar een jongen en meisje wonen er komt nog een meisje en jongen bij. Deze en volgende week.
Vanaf 6 febr. woon ik op de stoelmanstraat 42 Paramaribo Centrum. Jullie kunnen mij ook bellen op tel: 0900123008627104 dan is het 17 cent per min en kan maar gaan tot 9 euro.
Nou lieve mensen ik ga er een eind aan maken voor nu, dit weeken ga ik met een helikopter naar de releiga valle dit is een trip van 4 dagen daarna zal ik hier wel weer wat over schrijven.

Liefs Sanne


  • 03 Februari 2009 - 13:34

    Milou:

    ik ben zoooo ontzettend blij dat je t zoo naaar je zin hebt in suriname..
    leuk om je verhalen te lezen, je hebt al veel gezien en beleefd daar...maar werk ook maar goed aan je stage he..dat gaat je wel lukken..

    have fun

    dikkekus Milou

  • 03 Februari 2009 - 13:39

    Cindy :

    Heey Sanne, wat fijn om te horen dat het zo goed met je gaat. Maar ben wel voorzichtig. Hier gaat alles zijn gangetje ik kan eindelijk weer zien ben de 21ste geopereerd alles is goed gegaan maar wat een pijn had ik niet gedacht.

    Maar het resultaat is nu al te zien.

  • 03 Februari 2009 - 15:36

    Mariëtta Caris:

    Hallo meid, wat een belevenissen. Blij dat de stage je goed bevalt. Probeer de "nette" Surinaamse woorden maar gauw te leren. Groetjes

  • 03 Februari 2009 - 18:43

    Irmy:

    Hoi lieve sanne,
    je maakt daar een hoop mee he. Maar zo te lezen bevalt het je daar wel.Gelukkig maar. Geniet ook maar van het weer want hier is het nog steeds koud haha.
    Als ik eraan denk zal ik je snel bellen.

    Dikke x en heel veel liefs Irmy..
    Je krijgt de groetjes van me ouders, ze vragen geregeld hoe het met je is:-)

  • 03 Februari 2009 - 23:20

    Roel:

    Hey mupke

    Fijn dat je het nu meer naar je zin hebt en ook tripjes kunt ondernemen.
    Ik heb net pa deze site doorgemaild, dus je kunt van hun ook wel wat berichtjes verwachten.
    Ik bel je snel

    X Roel

  • 04 Februari 2009 - 20:06

    Roswitha:

    Ha die Sanne,
    Goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt en dat je je lekker voelt in de warmte daar. Het is wel allemaal heel spannend wat je meemaakt! goed uitkijken dus. Zit er bij de foto's ook eentje van het huis waar je woont?
    Heel veel liefs,
    Roswitha en René

  • 04 Februari 2009 - 20:11

    Roswitha:

    Hoi Sanne,
    je hebt wat extra fot ruimte cadeau gekregen, je was toch jarig?
    liefs,
    Ro

  • 05 Februari 2009 - 11:41

    Samira:

    heeeeeeee sanneeee:D

    Laatste keer dat ik je sprak op msn viel mijn pc uit!! BALEN!!!! ik ben zo blij dat alles goed met je gaat en dat je het ook kunt vinden met de mensen daar... maar dat is voor jou ook niet zo'n probleem om contact te zoeken he, jou kennende hahaah:P
    Goed om te horen dat je lichaam goed reageerd op die warmte, gelukkig! Zo te horen bevalt het je daar heel erg goed, je komt toch wel terug he?
    Ik kan me goed voorstellen dat die mensen het echt waarderen wat ze hebben.. en wij altijd maar zeuren hier... nu zie je het verschil he? Maak es wat foto's van die vruchten ben eens benieuwd wat dat allemaal is.. wat wij hier niet hebben haha!

    Hier gaat trouwens alles zoals gewoonlijk, 40 uur stage, werken in het weekend en natuurlijk flink feesten maaaaaaar ik mis je wel echt enorm!!!!

    Hoop je snel weer te spreken!!

    xxxxx samira
    Groetjes van mijn ouders!!!

  • 05 Februari 2009 - 21:46

    Werner En Claudia:

    heyyyy jij ... claudje en ik , wij zijn aan het lezen bj je , missen je maar een beetje veel.
    geniet en doe je ding..
    kus van ons

  • 05 Februari 2009 - 21:51

    Claudje En Ik :

    ps wij bellen maar helaas , ggggrrr

    [___________________]]]~~

  • 08 Februari 2009 - 12:55

    Oma:

    Lieve Sanne, ongelofelijk dat ik dit allemaal gelezen en gezien heb. Ik snap er niets van dat dit allemaal kan, maar Philippe heeft het me hier in Douvenrade op de computer laten zien. Geweldig dat ik je foto's gezien heb waar je nu verblijft. Ik hoop dat je het naar je zin hebt, je bent een lieve meid. Het gaat je goed. Lieve groeten van oma. Hoi Sanne, ook de groetjes van mij. Ma is helemaal overdonderd dat het allemaal maar zomaar kan zegt ze steeds weer. Bedankt voor je nieuw adres, ik stuur je snel weer een brief Groet PhilMonMaxCam.

  • 13 Februari 2009 - 17:53

    Eva En Julia:

    Hey lieve Sanne,
    Heb net je verhalen nog eens gelezen,
    Ben blij dat het goed met je gaat.
    We missen je wel hier, ben alweer een paar keer uit geweest, maar het is toch anders zonder jou.
    Maar geniet er maar van, voor dat je het weet is het half jaar voorbij en ben je weer terug. Gaan we dan weer eens lekker stappen en de dag erna proberen van de kater af te komen door lekker de hei in te gaan.

    Geniet er van wij blijven je verhalen volgen.

    Dikke kus Eva Julia, Wim
    Els en Sebastiaan

  • 15 Februari 2009 - 14:14

    Jaimie :

    hoi Sanne...

    Wat een enorme ervaring maak jij mee in je leven...
    Mooi om te lezen dat je het naar je zin hebt en dan het ook goed met je gaat ( gezondheid).
    Ik weet nog hoe druk je je over alles maakte voordat je de 25ste december eindelijk kon gaan..
    Ik heb je al verschillende keren op je nummer gesmst! maar krijg het smsje terug gestuurt..
    Lieve schat! amuseer je daar en tot over een paar maandjes en dan wil ik alles horen en zien!
    dikke knuffel Jaimie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Sanne

Actief sinds 24 Nov. 2008
Verslag gelezen: 133
Totaal aantal bezoekers 38145

Voorgaande reizen:

18 Februari 2014 - 15 Mei 2014

Terug naar Suriname

21 Februari 2013 - 16 Augustus 2013

Stage in India Holy Cross Service Centre

08 September 2010 - 02 Juni 2011

Werken in Malawi met kinderen

25 December 2008 - 25 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: