Mozambique is Prachtig!!! - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Sanne Weide - WaarBenJij.nu Mozambique is Prachtig!!! - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Sanne Weide - WaarBenJij.nu

Mozambique is Prachtig!!!

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

05 Januari 2011 | Malawi, Mzuzu


Hallo even en berichtje van mij over Mozambique,

Allereerst even voor iedereen een gelukkig Nieuwjaar! Mozambique is een van de mooiste landen die ik ooit heb gezien. Het was echt een super trip en ik heb er met volle teugen van genoten.
Ik wil even Sanne & Nicol bedanken voor de gulle gift die jullie hebben gedaan voor het project! Het is echt heel erg veel geld en ik zal jullie precies laten weten waar ik het aan zal gaan besteden!! Ik weet nu nog niet waaraan maar dat gaat zeker weten komen.
En mijn Twee lieve neefjes Maxim & Camiel dat ze voetbalspullen gaan verzamelen, dat is echt mooi want zo kunnen de bestaande teams blijven bestaan en misschien kunnen er zelfs nieuwe teams gevormd worden ( jongere jongens ) dus ik ben daar weer heel erg blij om.
Ja, soms vraag ik mij wel eens af waaraan ik alles verdiend heb? Zoveel lieve dingen die ik ook hoor vanuit NL en zoveel lieve mensen dat ik hier om mij heen heb. Ja, soms kan ik daar echt intens gelukkig van worden dat er zoveel mensen willen helpen en dat ik zoveel lieve mensen om mij heen heb. Ook hier in Afrika heb ik echt zulke lieve mensen leren kennen dat is echt mooi.

Oké, even terug naar Mozambique we zouden eigenlijk 20 dec. gaan, maar ik ging natuurlijk met een halve Malawiaan en die hebben het niet zo met de tijd dus op woensdag zijn we richting Brantyre gereden daar hebben we 2 nachten geslapen bij en neef van Wani. Ik had hem al eerder ontmoet op het festival en hij is super aardig. Hier heb ik Brantyre ook en keer gezien en het is een mooie stad. Mooier eigenlijk dan Lilongwe en gemoedelijker. Op vrijdag 24 dec. zijn we dan eindelijk vertrokken richting Milange de grens met Mozambique. We zijn daarna toe gebracht en vanuit daar hebben we een fietstaxi moeten pakken want er reden geen gewone taxi’s. Arme man die Wani moest fietsen ( 2 m). In Milange hebben een primitief motel gevonden. Daar hebben we de nacht doorgebracht zonder douche alleen een bak met water. De dag erna hebben we een lift gekregen van een truck naar Molombo. Vanuit daar zouden we naar Cuamba gaan om de trein de dag erna te pakken. De wegen zijn ontzettend slecht in Mozambique. We hebben van 11 uur in de morgen tot 17. 00 uur zitten wachten op de volgende truck. Omdat het kerst was ging bijna niemand die kant op. Dus dat schoot niet echt op. Het was een heel klein plaatsje, maar de mensen waren ontzettend vriendelijk. We hebben daar de hele dag onder een dikke boom gewacht op vervoer naar Cuamba. Daar was een super vriendelijke man uit Bangladesh hij had en winkel. En nodigde ons uit om met hem te eten. Dat hebben we gedaan rijst met kippenlever. Echt super vriendelijk van hem en hij keek en beetje te verliefd naar mij. Dus hebben we er maar van gemaakt dat we getrouwd waren en dat hebben we gedurende de hele trip volgehouden om de mannen op afstand te houden. En omdat het vreemd is als je samen op reis gaat en geen relatie hebt in Afrika.
Toen om 17.00 hadden we eindelijk vervoer naar Cuamba en dat was nog een hele rit zeker nog 4 uur rijden op een hele slechte weg en het was al donker. Lekker avontuurlijk maar wel gezellig en dat was mooi. In Cuamba hadden we het slechtste motel ooit. Geen douche en een bak met vies water dus konden we ons helemaal niet wassen. Ach, ja dat hoort erbij als je op reis gaat. De dag erna hadden we de trein naar Nampula. Dit was en rit van 12 uur in de trein 2 klas met 6 mensen in een coupe. Een prachtige rit tussen de bergen echt super. En in elk klein dorpje staan mensen dingen te verkopen. En rennen letterlijk voor hun leven om wat aan de passagiers van de trein dingen te verkopen. En alle kinderen die zwaaien omdat de trein langskomt en dat is gewoon echt super.
Na 12 uur trein hadden we de trein ook wel weer gezien. We kwamen aan in Nampula om 17.00uur en hebben daar een goed hotel gezocht met erco en ontbijt en het allerbelangrijkste een douche met warm water. Na 3 dagen niet gedoucht te hebben hadden we dat wel verdient. We hebben 2 nachten doorgebracht in Nampula. Hier zijn we naar de kathedraal en het zwembad geweest. We waren nogal moe van al het reizen. Ook zijn we hier weer super vriendelijke man tegen gekomen en hij heeft ons mee uit eten genomen. Wat zijn de mensen hier toch vriendelijk.
Ook overal schelpdieren op het menu en ik vind dat heerlijk. Eigenlijk hadden ze hier alles wat ik af en toe in Malawi mis. Overal koffie, brood, kaas, goede boter en vis in overvloed.
De dag erna zijn we richting Nacala gegaan hier hebben 1 nacht doorgebracht. We wilden niet met de bus omdat het zoveel tijd in beslag neemt en besloot een taxi te nemen. Deze stond halverwege stil omdat hij een lekke band had. Toen verder gelift naar Nacala hier was het nog moeilijk om een hotel te vinden. Uiteindelijk hebben we er wel een gevonden en zijn we wat door de stad gaan lopen. Het is een havenstad, aan de zee. Maar er was verder niet veel te beleven in Nacala. De dag erna zijn we gelift naar Island of Mozambique. Eerst iemand die op dezelfde weg was daarna met een overvolle truck. Ik had geluk en kon voorin zitten. Samen met en vrouw en 2 kinderen. Een kind heeft de hele weg op mijn schoot geslapen echt schattig. Het is niet echt een eiland want ze hebben een brug gemaakt ( veel te smal), maar ontzettend mooi. Onderweg in elk dorp natuurlijk gestopt zoals gewoonlijk. Ze stoppen trucks echt zo vol mogelijk je kunt het je gewoon niet voorstellen hoe vol. Eenmaal aangekomen wat is het toch een super mooi eiland met allemaal oude ruïnes en mooie huizen. De Portugezen hebben Mozambique pas in 1975 verlaten dus dat is allemaal nog heel erg vers. Daar hebben we een prachtig hotel gevonden aan de zee en de zee is hier mooi. Ik heb nog nooit zoiets moois gezien. Echt helemaal te gek gewoon en zulke grote en mooie schelpen heb ik nog nooit gezien als daar. Daar hebben we 2 nachten doorgebracht museums bezocht en een oud fort met een hele geschiedenis. Natuurlijk hebben we het eiland rondgelopen. En oude monumenten bekeken echt super mooi. Na 2 nachten zijn we terug gegaan naar Nampula 1 nacht vanuit daar met de bus ( betere wegen ) naar Mocuba gegaan. Hier hebben een moter taxi genomen naar de weg waar we richting Milange zouden gaan. Dit was natuurlijk een zandweg en mensen waren daar al een dag ah wachten op een truck die richting Milange zou gaan. Dus ik zag de bui al hangen dat we geen vervoer zouden hebben die dag. Maar gelukkig we zaten 1 uur te wachten en we hadden vervoer een hele grote truck helemaal volgeladen met weet ik wat wel 3 meter hoog van de grond. En iedereen zat daar bovenop en het was niet geheel onveilig. Maar omdat de weg slecht was, kon hij niet hard rijden dus was het minder onveilig voor ons haha. Rugzakken maar vast gemaakt aan touw op de truck. Anders zou het misschien eraf vallen. En jezelf een goede plek zoeken om te zitten en af en toe te slapen. Want het was een lange rit van 8 uur. Maar het is zo grappig alle dorpen waar we doorkwamen hadden kinderen soms nog nooit en blanke gezien dus allemaal zwaaien. En ook de mensen allemaal hun duim op steken het is zo grappig. Toen werd het donker en we waren er nog steeds niet. Toen ben ik maar op mijn rug gaan liggen en heb de prachtige sterren zitten bekijken. En zitten bedenken wat we allemaal hadden meegemaakt deze trip. Eenmaal in Milange was het 21.00 uur en de grens ging om 18uur dicht. Dus waren we te laat om nog over te steken. We wilden niet meer in het motel waar we daarvoor hadden geslapen slapen zonder douche. Want we waren behoorlijk bruin geworden van de open truck met al het stof van het zand. En ik had echt een mooi bruin kleurtje zo bruin ben ik nog nooit geweest haha na 8 uur op een truck kon ik na 3 dagen nog steeds het bruine zand van mijn huid af halen.
We hebben daar en mooi hotel gevonden met douche en zijn wat gaan eten daarna gaan slapen. Dag erna zijn we laat opgestaan we waren zo moe van al het reizen. Toen maar weer een fietstaxi genomen naar de grens en daar een busje naar Brantyre naar de neef van Wani. Hier heb ik 2 nachten geslapen.
Van 2 jan t/m 4 en hebben we wat rond gehangen omdat we zo moe waren en hoop films gekeken. Ook ben ik nog en beetje gaan shoppen enz.. Ik heb op 4 Jan de bus terug naar Mzuzu genomen Wani bleef nog daar omdat hij nog wat familie wilde bezoeken. Ik heb de nachtbus gepakt achteraf niet zoon goed idee. Maar ik dacht dan gaat het sneller omdat je slaapt. Maar niet zo goed, omdat ik natuurlijk de enige blanke weer in de bus was en op mijn spullen moest letten. Ook begon het nog te regenen en te onweren en ik dacht alweer oh jee als dit maar goed gaat? Het is goed gegaan ik was om 17.00 uur vertrokken en kwam 5 uur in de morgen aan in Mzuzu. Alles bij elkaar was het een super vette trip en ik heb ontzettend genoten van de omgeving, de mensen en al het reizen. De moeder van Wani had deze zelfde trip gemaakt in de jaren 70 en waarschijnlijk was er niet veel veranderd na die tijd dus dat is wel heel apart.
Wat ik kan zeggen over de mensen en de mentaliteit in vergelijking met Malawi. De mensen zijn ook erg vriendelijk echt super gewoon, maar de mannen zijn veel meer macho meer zoals ik het gewend was van Suriname. Ook goed dat ik niet alleen ben gegaan, want we zijn alleen op het eiland wat toeristen tegen gekomen. Het was dus niet zoon goed idee geweest om alleen te reizen naar Mozambique. Maar ook zo uniek omdat er gewoon bijna geen toeristen waren en waar in deze wereld kom je het nog tegen dat er bijna geen toeristen zijn? Bijna nergens meer ik heb het in ieder geval nog nooit zo weinig gezien als daar. En ik kan ook wel zeggen dat ik Mozambique het mooiste land vind wat ik tot nu toe gezien heb. En natuurlijk is Malawi en andere landen ook super mooi, maar op deze manier rondreizen en dingen zien en de mensen. Dat is echt uniek en zeker de moeite waard om te bezoeken.
Nu ik weer terug ben in Mzuzu begin ik morgen weer in het project en ik heb tussendoor een plan gemaakt voor het project. Dit wil ik deze week in het project presenteren en nog belangrijker dat de mensen zelf gaan nadenken over het project en wat er anders zou kunnen en hoe ze dat zouden willen gaan doen. Nou ja ik kan er nog steeds niet veel meer over zeggen, maar dit gaat komen en ik hoop echt dat alles gaat lukken dit jaar.

Veel liefs,
Sanne

  • 06 Januari 2011 - 15:38

    Roel:

    Dat is een hele mooie trip geweest. Maar wat heb je nu precies met oud en nieuw gedaan, bij die neef doorgebracht ?
    Wij hadden prive party in de fenix. Onze groep was er, plus max 10 anderen. Beetje jammer voor de dj's maar ja. Om 1 uur deuren dicht en roken binnen. Vertel je de rest wel per telefoon, volgende week of zo X

  • 07 Januari 2011 - 17:28

    Jeanne Claessen:

    Sanne wat een mooi verhaal kun je ons laten lezen, ik vind het super dat je zo`n leuke en bijzondere vakantie gehad hebt.
    Veel succes met je project en ik ben zeer benieuwd wat je ervan kunt gaan maken, samen met de inwoners.
    veel succes
    groetjes jeanne

  • 07 Januari 2011 - 18:43

    Samira:

    Heyy San!

    Wat geweldig om weer een verhaal van je te lezen. Ik vind het echt zo indrukwekkend wat jij daar allemaal durft. Wat een tripje... ook niet zo heel ongevaarlijk he madam maar wel een avontuur. Sjiek moet ik zeggen! Ga zo door. Wie weet waar je nog meer heen kunt in Afrika. Geniet ervan, je leeft maar 1 keer!! Haal alles eruit wat erin zit. Dat lukt je vast.

    Liefs Samira

  • 11 Januari 2011 - 11:16

    Irmy:

    Mooi verhaal weer.. Ik wil je ook even van harte feliciteren met je verjaardag.
    Maak er iets moois van.

    Dikke x

  • 11 Januari 2011 - 21:24

    Dagmar:

    GEFELICITEERD MET JE VERJAARDAG!! En wat fijn om te lezen dat je zoveel moois meemaakt. Geniet ervan en veel succes!
    Een verjaardagszoen van Dagmar

  • 13 Januari 2011 - 17:18

    Jolijn:

    Sanne, sorry dat ik al een tijdje niks van me heb laten horen!
    Nog de beste wensen voor het nieuwe jaar en veel plezier en succes met alles wat je nog gaat doen daar :)

    groetjes vanuit Suriname

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 24 Nov. 2008
Verslag gelezen: 145
Totaal aantal bezoekers 38184

Voorgaande reizen:

18 Februari 2014 - 15 Mei 2014

Terug naar Suriname

21 Februari 2013 - 16 Augustus 2013

Stage in India Holy Cross Service Centre

08 September 2010 - 02 Juni 2011

Werken in Malawi met kinderen

25 December 2008 - 25 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: