Bijna thuis - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Sanne Weide - WaarBenJij.nu Bijna thuis - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Sanne Weide - WaarBenJij.nu

Bijna thuis

Door: Sanne van der Weide

Blijf op de hoogte en volg Sanne

01 Juni 2011 | Malawi, Mzuzu

Hallo Hallo,

Even een berichtje voordat ik vertrek naar NL!! Een van de laatste berichten die ik zal plaatsen op de site. Ik vlieg 3 juni terug en kom 4 juni aan rond 9.00 uur in de morgen.

Vorige week heeft de Programma Manager mij mee genomen naar Mr. Chinolla. Hij woont op de weg naar Nkata – bay midden in het bos super vet. En hij weet alles van zonne-energie en hoe je het kunt maken bij jezelf. Zijn huis compleet alles werkt op zonne-energie. Echt super vet en hij maakt het zelf en leert mensen in de villeges hoe je, je eigen zonne-energie kunt maken. Ook pompt hij water vanuit de vallei naar zijn huis. Ik heb werkelijk nog nooit zoon slimme en interessante man gezien als hem. Hij weet werkelijk alles en heeft alles laten zien. Ik was helemaal onder de indruk van alles wat je zelf kunt. En waar je niets anders voor nodig hebt echt indrukwekkend. Ik heb alleen maar met open mond zitten luisteren naar hoe alles werkt en hoe hij alles maakt. Echt super mooi en ik vraag mij af waarom ze dit systeem niet gebruiken in het project, want we hebben geen elektriciteit in het project.

Ik heb en lijst gemaakt met hoogte punten en dieptepunten van mijn 9 maanden verblijf in Malawi.
Hoogtepunten:
• In het project heb ik alles kunnen doen wat nodig was.
• De lieve mensen die mij hebben gesteund in het project en vanuit NL.
• Interessante mensen die ik heb leren kennen.
• Ontdekken dat ik best alleen op reis kan, denk aan Zambia & Tanzania ( geen angst meer je leert overal mensen kennen ).
• Het mooiste land wat ik ooit gezien heb Mozambique ( unieke plek ).
• De zonsopgang en ondergang zijn hier buitengewoon prachtig en ik kan daar iedere keer weer van genieten.
• Ik kan overal heen met vakantie, omdat ik mensen uit de hele wereld heb leren kennen.
• Mooiste zee ooit in Zanzibar, zo mooi wit strand en licht blauwe zee ( fantastisch ). Eerste plek in Afrika waar ik gewoon langs het strand kon lopen zonder dat mensen je dingen willen verkopen ze laten je met rust als je niets wil kopen.
• Leren omgaan met armoede in een land als Malawi.
• Sterker worden door dit alleen te doen.
• Treinen zowel in Mozambique als Tanzania ( super om te doen ).
• Ervaring rijker.
• Het gevoel hebben dat je alles aankan.
• Verre van mijn laatste trip ( ik begin net )!
• Mensen leren kennen met het zelfde idee over reizen & ontdekken, onrust bij jezelf dat je meer wilt ontdekken en nog lang niet klaar bent.
• Vriendelijkheid van mensen.
• Opnieuw er achter komen dat je, je overal thuis kunt voelen als je accepteert hoe mensen leven en dit niet willen veranderen.
• Bezoek aan Mr. Chinolla ( hij is zo ontzettend interessant en weet alles )Ik was er helemaal stil van.
• Ontdekken dat er een hoop mensen zijn om mij heen die mij altijd zullen steunen waar ik ook heen zal gaan!
• Na en tijd je echte vrienden ontdekken, wie is oprecht en wie is dit niet.
• Mijzelf veilig voelen op een plek.
• Acceptatie van dingen dat het is zoals het is.
• Tijd hebben om over mijzelf en mijn leven na te denken, wat is nu echt belangrijk in mijn leven.
• Intens gelukkig kunnen voelen met mijn leven en in staat zijn alles te kunnen doen wat ik graag wil.

Dieptepunten:
• Onrecht, de wereld is niet eerlijk een kind kan het niet helpen dat het word geboren in een arm land.
• Illusie armer, ik denk niet dat in een land in Afrika zou willen werken voor altijd.
• Te veel corruptie in een land.
• Slechte mensen die ik ben tegengekomen.
• Weinig mensen die echt te vertrouwen zijn.
• Soms de echtheid bij mensen niet weten, omdat ze altijd vriendelijk blijven.
• Mannen die altijd wat van je willen ( kan hier wel 100 x trouwen als ik zou willen :- (
• Gewoon over straat lopen zonder dat je wordt opgemerkt.
• Jaloezie van mensen die je dingen niet gunnen.

Zo, dat wat mijn lijst met hoogtepunten en dieptepunten van de afgelopen 9 maanden. Gelukkig is de lijst met hoogtepunten veel langer dan diepte punten daar ben ik wel heel erg blij om!!

Vorige week maandag ben ik terug gekomen van Tanzania en alles is in sneltrein voorbij gegaan de afgelopen 2 weken..

We hebben de varkens deze week overal in de villeges gekocht en uitgedeeld in het project aan de mensen uit de villeges. En iedereen was er super blij mee echt mooi om te zien..
De eerste 2 nesten nieuwe varkens worden ( de helft ervan ) doorgegeven aan de volgende families en in 2 jaar tijd hebben we 17 villeges varkens gegeven. Dat houdt in dat alle arme families zichzelf beter kunnen gaan redden. Dus dat is super mooi en ik ben blij dat het toch nog allemaal gelukt is.

De flyers en website zijn klaar we hebben de donatie boxen deze week naar de restaurants & hotel gebracht. Ik ben ervan overtuigd dat het gaat werken en dat we op deze manier meer donateurs zullen aantrekken voor het project.
Dus dat is alleen maar mooi voor het project zodat er ook bekendheid komt over dit project. Er is ook en poster ontworpen voor het project helaas hebben we het niet kunnen printen. Ik hoop dat ze het zullen doen in het project.

De bibliotheek is zo goed als klaar en zal waarschijnlijk volgende maand open gaan, we zullen nog meer boeken krijgen vanuit de nationale bibliotheek vanuit Mzuzu. En zei waren ontzettend blij met de bouw van de bibliotheek.

Het project in de lodge ( pine tree) dat we dingen verkopen wat vrouwen maken in het project werkt ook. We hebben al dingen verkocht en we zijn er achter gekomen dat poppen en sjaals op dit moment het meest verkocht worden. Het kan natuurlijk altijd veranderen, maar mooie van de poppen is dat niemand het maakt in Malawi ik heb het in ieder geval nog nooit gezien. Dus mensen kopen het, omdat het uniek is en niet zwaar om mee te nemen.

Het hotel Sunbird ( het duurste hotel in Malawi ) zal waarschijnlijk ook dingen gaan doneren. Het mooie van het Hotel is dat alleen mensen met veel geld daar logeren, dus als er mensen zullen zijn die wat zien in het project. Krijgen we meer donaties binnen en ik denk het zal gaan werken.
Het zelfde met de restaurants het gaat werken, omdat ik het nog nergens anders heb gezien dat mensen projecten promoten in restaurants. Dus ik ben erg blij met alles en dat alles op tijd is afgerond. Bank accounts zijn open voor donaties dus dat is ook afgerond. Ben er echt heel erg blij mee.

Vrijdag had ik mijn laatste dag in het project. Ik had popcorn gemaakt voor de kinderen van de kinderopvang en geschminkt van de kinderen. Ook ballonnen uitgedeeld en wat sobo drinken uitgedeeld. Kinderen waren helemaal blij ( het leek wel en soort kinderfeestje ) echt leuk voor 100 kinderen.
Verder hadden de mensen van het project liedjes gezongen voor mij en we hebben gedanst het was echt heel erg leuk. Ook heb ik en stoel gekregen van hout ( nu moet ik zien hoe ik het terug naar NL ga krijgen? ). Het was en mooi afscheid van het project en iedereen was heel dankbaar en happy dat ik daar was geweest voor 9 maanden. Het doet wel en beetje pijn om weg te gaan en ik vind het nog steeds erg vreemd dat ik niet meer terug ga.

Hele weekuit eten geweest en gedronken en afscheid genomen van de mensen hier in Mzuzu waar ik en band mee heb opgebouwd.

Gister zijn Ayisha en Lidian ( van het project nog bij mij langsgekomen omdat ik hun had uitgenodigd voor lunch en spullen weg te geven wat ik niet meer mee terug neem.
Het was en gezellige middag en ze hadden ook nog cadeautjes voor mij echt super lief van hun.
Ooh jee ik ga hun echt wel missen. Ik ga alles missen hier in Malawi.

Het geld wat over is voor het project geef ik aan en ander project van en jongen die ik ken. Hij geeft en tafeltennis en gewoon tennis project. Hij geeft kinderen ( arme kinderen ) de kans om de sport uit te oefenen die normaal gesproken geen kans hebben om een sport uit te oefenen. Daarbij is hij kampioen geweest in tafelstennis en heeft de beste kinderen / jongeren van het land die les krijgen. Ik had het al van te voren besloten als ik geld over zou hebben, ik het aan zijn project wilde geven. Omdat hij voor 100% gemotiveerd is en een erg goed project heeft.

Maandag naar Lilongwe ik ga samen met mijn vriendin Anita die ik en paar maanden geleden ben tegen gekomen. We zijn echt in een hele korte tijd goede vriendinnen geworden en ik vind het super dat ze met mij naar Lilongwe gaat om afscheid van mij te nemen.
We slapen in Lilongwe bij en vriend van haar die en huis heeft met zwembad enz. echt mooi dat we daar mogen slapen. En ik denk dat ik misschien nog wat mensen in Lilongwe afscheid zal gaan nemen die ik eerder ontmoet heb.

Misschien is dit het laatste bericht, misschien schrijf ik nog een voordat ik in het vliegtuig stap??
Anders tot over minder dan 1 week ik vind het echt wel spannend nu om terug te gaan.
En ik zal het gaan missen hier mijn leventje en het project en alle lieve mensen.

Veel liefs en bedankt voor al jullie steun en vertrouwen in mij hier in Malawi.
Sanne










  • 01 Juni 2011 - 12:09

    Suzan:

    Ha nichtje,

    Dat systeem van die zonnen-energie moet je me uitgebreid uitleggen als je terug bent, lijkt me heel interessant. Gelukkig is je lijstje met diepte punten kort en kun je tevreden vertrekken denk ik. Hele goede terug reis en geniet van de laatste momenten in Afrika!!! dikke knuffel

  • 01 Juni 2011 - 13:01

    Els & Peter:

    Hoi Sanne,
    Een mooi verslag, je bent een prima schrijfster geworden. Ook erg fijn dat je jouw verblijf daar op deze wijze kunt afronden. We vinden het leuk als we je straks weer "live" zien.
    Vanavond gaan we naar de verjaardag van je broer en Shirley.
    We wensen je nog een paar heel fijne dagen en een goede terugreis.
    Heel veel groetjes,
    Els & Peter.

  • 01 Juni 2011 - 14:00

    Irmy:

    He meid,

    steeds weer kippenvel als ik je verhalen lees.
    Fijn dat je daar een super tijd hebt gehad.
    En ik wens je alvast een goeie reis terug. En tot heel snel.

    Liefs x Irmy

  • 02 Juni 2011 - 08:02

    Alieke:

    Hee Sanne,

    Wat is het snel gegaan! En wat heb je een geweldige reis achter de rug met fantastische ervaringen. Goed gedaan!
    Welkom terug in Nederland! Dan kunnen we misschien wel weer eens een cocktailtje doen!

    X Alieke

  • 03 Juni 2011 - 11:06

    Eva:

    super mooi verhaal,
    vooral die hoogtepunten,
    goede reis terug, en tot snel
    -X- eva

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 24 Nov. 2008
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 38161

Voorgaande reizen:

18 Februari 2014 - 15 Mei 2014

Terug naar Suriname

21 Februari 2013 - 16 Augustus 2013

Stage in India Holy Cross Service Centre

08 September 2010 - 02 Juni 2011

Werken in Malawi met kinderen

25 December 2008 - 25 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: