Verjaardag & Planning voor het project - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Sanne Weide - WaarBenJij.nu Verjaardag & Planning voor het project - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Sanne Weide - WaarBenJij.nu

Verjaardag & Planning voor het project

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

17 Januari 2011 | Malawi, Mzuzu

Hallo Hallo,
Weer even en berichtje van mij vanuit het nu wat frissere Mzuzu.
Mijn verjaardag was erg gezellig ook al is het anders dan thuis natuurlijk. Mijn huisgenootjes Hester & Jelma hadden echt heel erg hun best gedaan. Ze hadden het huis versiert en bordje Happy Birthday opgehangen en kartonnen feestmutsjes gekocht. Er was ontbijt en taart en een cadeautje dus ik voelde mij echt wel jarig. Ik vond het ontzettend lief van hun dat ze daar zo aan gedacht hadden. Dus daar was echt heel erg blij mee. Vervolgens ben ik naar het project gegaan en Hester is met mij mee gegaan want ik had gezegd dat ik in het project zou gaan koken. Nou dat hebben we ook gedaan samen. In de morgen hebben we popcorn gemaakt voor de kinderen van de kinderopvang en hebben de kinderen zitten zingen echt super leuk. En voor de lunch hadden we macaroni gemaakt met saus, gehakt en een hoop groente. Het is nog helemaal niet zo gemakkelijk om te koken voor zoveel mensen en op vuur ( want er is daar geen elektriciteit en dat is toch anders ). Maar het was wel leuk en iedereen van het personeel en kinderen van het personeel en studenten van de houtbewerking hadden allemaal mee gegeten. Sommige hadden zelfs nog nooit Macaroni gegeten dus dat was wel heel erg leuk. Ook hebben ze voor mij gezongen en voelde ik mij echt wel jarig. Wat ik had gezegd tegen de baas, dat ik wilde als ik kook dat iedereen gezamenlijk eet in de hall. Of je nu en poetsvrouw, student bent of iets anders als ik kook wil ik dat iedereen mee eet in de hal. Hij vond het niet zo heel erg leuk, maar dat maakte mij niets uit. Ze hebben het over gelijkheid, maar in het project zie ik daar heel weinig van terug. Het was en gezellige bedoeling en ik heb mij prima geamuseerd. In de avond ben ik uit eten geweest met wat mensen van hier en ook dat was wel gezellig. Dus ik heb en leuke verjaardag gehad alles bij elkaar. En ik heb kaartjes gekregen van Jessica ( kerstkaart ) vrouw uit Suriname ( waar ik mee gewerkt heb) en verjaardagskaart van Irmy. Ik vind het toch zo leuk om hier post uit NL te krijgen. En ik hang alles mooi op in mijn kamer en het word steeds meer.
De meisjes in mijn huis zijn vandaag vertrokken terug naar NL en ik vind het wel jammer. Want het is toch leuker samen dan alleen. En Wani waar ik mee naar Mozamb ben geweest vertrek deze week ook al terug naar de UK. Dus het is en rustige bedoeling voor mij nu. Maar gister kwam ik al mijn buurmeisje ( van St. John of God ) tegen en zei kom je aanstaande zaterdag naar onze verjaardag. Dus dat is toch wel weer heel leuk. En mijn moeder komt ook al over 2 weken dus dat is ook alweer heel erg snel.
Ik heb ontzettend veel geluk met Thea Fleuren want de account heeft en begroting gemaakt van de bieb die helemaal niet klopt en ik kan van dat geld de bieb nooit afmaken. Dus ik heb weer eens heel veel geluk dat ze op school dat geld hebben ingezameld.

Ik zal even wat uitleg geven over het project en wat ik allemaal wil realiseren dit jaar. Ik had en paar dagen over in dec. om mijn plannen op papier te zetten voor dit jaar en het project. En ik ben ervan overtuigd dat het zal gaan werken. Maar de tijd gaat snel voorbij en het lijkt lang maar om dingen in Afrika voor elkaar heb je wel de nodigde tijd voor nodig. En ik wil de mensen in het project er helemaal in betrekken want hun zijn uiteindelijk de mensen die het moeten doen en ik ben daarin alleen maar en soort van hulpmiddel in. En ik wil dat hun gewoon hierin meedenken en mee werken. Want alle contacten die ik leg met de logde en verschillende restaurants doe ik samen met iemand van het project. Omdat hun het echt moeten gaan doen. Gelukkig heb ik hierin hulp van Aysia zij werkt in het project en is ontzettend betrokken bij mijn plannen. En ze is ontzettend sterk in haar manier van doen. Waardoor ik het prettig vind om met haar dit soort dingen te ondernemen. Omdat je en sterk iemand nodig hebt om dingen bij andere van de grond te kunnen krijgen. En zij is daar gewoon de perfecte persoon voor. Dus zij is hier heel erg bij betrokken, omdat iemand anders het zal moeten voortzetten wanneer ik vertrek.




Oké weer even terug bij het project;
- Ik wil proberen om iedere maand en meeting te hebben met de staf om ideeën uit te wisselen. Het is hun project en ik kom hierin allee maar helpen en na mijn tijd ben ik weer weg. En dan moeten ze het ook weer zonder hulp doen.
- Bij de Chief langs gaan om te vragen of hij echt alleen de studenten wil nemen die anders geen kans hebben om naar school te gaan. Wat je ziet is dat er studenten komen die het wel leuk vinden, maar halverwege stoppen omdat ze en andere opleiding gaan doen. Maar voor dat soort studenten is het denk ik helemaal niet bedoeld? Of ik moet mij daarin vergissen. Daarbij vind ik het belangrijk dat er regels komen voor de studenten, want dit jaar is het aantal echt heel erg afgenomen. De regel als je het niet afmaakt, moet je het terug betalen vind ik hierin wel een goede zet. Nu weet ik alleen niet hoe dit in de praktijk zal uitpakken. Maar zo krijgen andere die wel echt willen leren ook de kans.
- Ik heb en organisatie gevonden Red oud gereedschap ( in NL ) die willen gereedschap doneren aan het project, omdat er volgend jaar veel meer studenten zullen zijn bij de houtbewerking. En deze zijn nog niet helemaal akkoord gegaan, maar hebben wel al aangegeven dat we als project en goede kans maken op en donatie.
- Volleybal team opzetten voor vrouwen, nu is er wel en voetbal team voor jongens. Maar ik mis en beetje dat er ook iets is voor vrouwen en vrouwen emancipatie. Dus dit wil ik ook proberen op te zetten.
- Proberen te kijken wat er mee gedaan kan worden met het jongerencentrum. We hebben nu wel en programma voor de week, maar er zou hier nog meer mee gedaan kunnen worden. Dus hier wil ik ook meer in gaan doen.
- Wat de mensen zelf zouden kunnen maken, want toen Bernadette in het project was maakte iedereen en hoop dingen. Nu is zij er niet meer en wordt er niets meer gemaakt. Dus ik wil proberen om dat stuk weer terug te brengen. Ook al ben ik zelf niet op dat vlak creatief, maar ze hebben het allemaal geleerd dus kunnen ze het ook weer gaan toepassen. En ik heb al een logde zover gekregen dat we spullen daar neer mogen zetten voor de verkoop. Dus dat is super goed nieuws. We maken dan nog en boekje met informatie over het project en de verschillende producten die ze er verkopen. En Flyers over het project zodat mensen weten wat voor project het is. Omdat publiciteit altijd goed is voor het project en misschien wel in meerdere opzichte baat kan hebben voor het project.
- Dingen die niet werken zoals: compost toilet en breimachine maken zodat ze het ook weer kunnen gaan gebruiken.
- Natuurlijk de bibliotheek die als het goed is in februari open gaat. We kunnen gratis boeken krijgen van de nationale Bibliotheek van Mzuzu. Ook zullen ze ons helpen met het openen en wat we allemaal nodig hebben om een bibliotheek te kunnen openen. En worden er 2 mensen uit het project getraind hoe te werken in een bieb.
- Verder wil ik iets wat los staat van het project en voedingsproject proberen te starten in Sonda. Voor kinderen die het echt nodig hebben. Het opstarten is niet zozeer het probleem, maar het draaiende houden is het probleem. Nu wil ik proberen om restaurants zover te krijgen dat mensen en klein bedrag 100 KW = 0,50 euro cent meer betalen voor hun maaltijd en dat dit aan het voedingsproject gedoneerd zou kunnen worden. Ik heb hier ook al met verschillende organisaties in NL over gemaild. Ik heb waarschijnlijk al iemand gevonden die geld en een restaurant heeft en die iets ziet in mijn idee. Ik heb natuurlijk dat geld gekregen ( vanuit mijn vorige opleiding ) maar ik wil niet iets starten wat daarna weer eindigt als ik weg ben. Daar pas ik voor en begin ik nog niet eens aan. Maar ook daar heb ik vertrouwen in dat het misschien wel kan gaan werken. Er is een soort gelijk project in Mzuzu en ik ben daar en aantal keren gaan meekijken hoe hun het aanpakken. En ik kan ook altijd bij hun terecht met vragen. Daar heb ik een hoop informatie gekregen over hoe ik het evt. kan aanpakken. Nu moet ik eerst de restaurants die goed lopen in Mzuzu zo ver krijgen dat ze iets zien in mijn idee, voordat ik hier verder in kan gaan. En als dat gaat werken wil ik ook pakkende flayers maken voor de restaurants met pakkende teksten. Want het gaat uiteindelijk om hun mensen. Het is hun land en hun kinderen en kinderen zijn tenslotte de toekomst van en land. Maar heel veel mensen ( met geld ) weten helemaal niet dat er in de villages kinderen zijn die dood gaan van de honger en met honger naar school moeten. En ik kan mij ook niet concentreren op school als ik honger heb. Dus dat is wel degelijk en groot probleem waar wat aan gedaan moet worden. Over dit ding zal ik verdere toelichting geven als ik het rond heb. Ik heb het al helemaal uitgeschreven, maar nu moet ik eerst de restaurants zover krijgen dat ze hierin willen gaan helpen. Als dat rond is zal daar heel uitgebreid over schrijven.

Heel veel liefs,
Sanne


  • 17 Januari 2011 - 21:50

    Werner:

    hey jij ... heb je geen last van de regen .
    ik las je verhaal , pppfff ... zal ik vaker moleten lezen dan sla ik het ook op ...
    hoe is ie ... voel jij je thuis op je plekje .....kiek oet en doe je ding....kus
    PS claudia slaapt op de bank nu :P

  • 20 Januari 2011 - 18:00

    Lidwien:

    Hoi Sanne ik neem o.a. een vollybalnet en vollyballen mee,
    liefs en tot héél gauw, Lidwien

  • 22 Januari 2011 - 14:39

    Werner:

    ik ben de 30ste jarig dus bij deze 1 uitnodinging aan jou :P

  • 26 Januari 2011 - 16:15

    Milou:

    Haaj sanne,

    weer een mooi verhaal..
    super hoor wat jij daar allemaal doet..

    en wat een plannen allemaal... die mensen kunnen egt blij zijn dat jij hun zo goed helpt!!

    ik zou het je niet na doen..respect egt waar..

    groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 24 Nov. 2008
Verslag gelezen: 127
Totaal aantal bezoekers 38155

Voorgaande reizen:

18 Februari 2014 - 15 Mei 2014

Terug naar Suriname

21 Februari 2013 - 16 Augustus 2013

Stage in India Holy Cross Service Centre

08 September 2010 - 02 Juni 2011

Werken in Malawi met kinderen

25 December 2008 - 25 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: