Maand met mijn moeder - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Sanne Weide - WaarBenJij.nu Maand met mijn moeder - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Sanne Weide - WaarBenJij.nu

Maand met mijn moeder

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

09 Maart 2011 | Malawi, Mzuzu

Hallo Hallo,

Het is en tijdje geleden dat ik wat heb geschreven, dat komt omdat mijn moeder bij mij op bezoek was. De maand is echt heel erg voorbij gevlogen en we hebben een super mooie tijd gehad samen!En ik had het voor geen goud willen missen het was echt een hele leuke tijd. In het begin was ik en beetje bang omdat ik nog nooit zoveel tijd met mijn moeder heb doorgebracht nadat ik uit huis ben gegaan ongeveer 7 jaar geleden.

Even van begin af aan beginnen ik ben mijn moeder gaan ophalen op 4 februari in Lilongwe. Hier hebben we 2 dagen doorgebracht voordat we terug naar Mzuzu zijn gereisd. We hebben hier wat plekken bezocht en ik had en plan gemaakt zodat we vanuit daar naar het zuiden zouden gaan, maar mijn moeder wilde toch echt eerst terug naar Mzuzu, omdat ze erg benieuwd was naar het project.
Dit hebben we dan ook gedaan we zijn met de bus naar Mzuzu gegaan en dit is een hele ervaring als je nog nooit in een bus in Malawi hebt gezeten.

We hebben en dagje Mzuzu gedaan en ik heb haar naar de verschillende markten en we hebben het museum gezien en ook ik had dit nog nooit gezien. Dus het is wel mooi als je iemand rondleid zie je zelf ook weer meer, omdat je dingen gaan bezoeken waar je zelf helemaal niet meer aan denkt.

Vervolgens hebben we een aantal dagen doorgebracht in het project. En zoals ik zelf is mijn moeder ook met open armen ontvangen en ze vond het prachtig in het project.

We zijn een weekendje naar Kande Beach geweest het is een prachtig plekje aan het lake. Hier hebben we paardgereden en het was ontzettend leuk om nog eens te doen.

Daarna zijn we terug naar het project gegaan voor een aantal dagen. En we hebben iets heel moois voor elkaar gekregen er is een voedingsorganisatie die pap gaat geven voor kinderen in de kinderopvang. Dit is ontzettend mooi en hier hebben we ontzettend veel geluk mee.

Daarna zijn we naar Vwaza Marsh geweest is een klein wildpark. Ook dit was leuk want we hebben de olifanten van echt heel dichtbij gezien en dat te voet. Was best spannend het was namelijk een grote groep en daar moet je dus wel mee oppassen. Ook hebben we een hoop nijlpaarden gezien en verschillende herten.

We hebben 1 weekend doorgebracht in Mzuzu en dat was het volgende weekend. We waren namelijk uitgenodigd bij 2 verschillende mensen uit het project dus op zaterdag zijn we gaan eten bij Mr. Selongwe en op zondag zijn we gaan eten bij Ayisa. Dit was heel erg gezellig en vooral omdat ik nog nooit bij Mr. Selongwe was geweest wel bij Ayisa want daar kom ik wel vaker. Maar het was ontzettend leuk dat mijn moeder hier ook bij was. Omdat het toch wel heel erg leuk is om te zien waar mensen nou wonen en hoe ze leven. Dus het was een erg geslaagd weekend.

De week erna hadden we een tripje geboekt bij Matunkha naar Nyika Wildpark, we wilde eerst met public transport gaan. Maar dit was achteraf toch niet en goed idee vanwege het regenseizoen. We zijn dus met een georganiseerd trip mee gegaan en we waren 2 mensen uit Israel tegen gekomen en deze zijn ook meegegaan. Het was een gezellig, maar klein groepje. Nyika is een ontzettend groot park met ontzettende mooie uitzichten. Het landschap is heel heuvelachtig en lijkt net niet echt. Heel apart en we hebben hier veel zebra’s gezien en verschillende herten en elanden ( ik ben zo slecht in al die namen ) maar het was ontzettend mooi. Hier hebben we 3 dagen doorgebracht in een tentenkamp. We hebben vooral rondgereden en af en toe gingen we te voet. Omdat de lucht schijnbaar zo schoon is zie je aan de bomen een soort van mos en het lijkt net de droomvlucht in de Efteling. Echt heel erg mooi.

Vanuit Nyika terug naar Rumphi hier hebben we in een heel erg oud motel geslapen, omdat we de dag erna richting Livingstonia wilde gaan. We zijn richting Livingstonia gegaan met en mini bus ook dat is een hele ervaring als je nog nooit in een mini bus hebt gezeten. In Chitimba hebben we zeker 3 of 4 uur gewacht voordat we vervoer omhoog hadden naar Livingstonia. Ligt namelijk boven op een berg en er rijdt niet heel erg veel omhoog omdat de weg ontzettend slecht is. Uiteindelijk hadden we vervoer en hebben we geslapen in de Mushroom Farm dit is een prachtige plek om te slapen en je hebt ontzettend mooi uitzicht op het dal en het lake. Hier hebben we nog eens 3 nachten doorgebracht en zijn naar Livingstonia gelopen en dat was nog een hele klim want het was ontzettend warm weer. Er waren watervallen uitzichten en natuurlijk Livingstonia. We hebben er een hele dag over gedaan om naar boven te lopen en weer terug te komen, maar we hebben natuurlijk ook overal gekeken. Voor de rest heb ik lekker gerelaxt en mijn boekje gelezen. Mijn moeder is een dag nog naar de tuinen & de kerk geweest met iemand van daar.

We zijn terug naar Mzuzu gegaan en toen hadden we nog maar 2 dagen over voordat we naar Lilongwe zouden gaan. Dus we hebben nog 1 dag in het project doorgebracht en mensen hebben voor mijn moeder gezongen en waren blij dat ze was gekomen. Op woensdag in Ayisa nog langs gekomen met Dima ( haar dochter waar ik wel vaker mee optrek ) en we hebben gezellig samen gegeten.

Op donderdag heel vroeg in de morgen hebben we de bus naar Lilongwe gepakt, omdat mijn moeder donderdag nacht om 2.30uur zou vliegen. En we ook nog vervoer moesten regelen in Lilongwe. We hebben samen nog gezellig gegeten bij een heerlijke Indiër het eten was ontzettend goed. En rond 23.00 uur zijn we richting het vliegveld gegaan. Ik heb afscheid genomen en ben terug naar de lodge gegaan.
Het grappige is dat ik mijn moeder heb rondgeleid en dat ik natuurlijk de weg weet. En dat ze alles prachtig vind en dat had ik in het begin precies zo hoe ze alles heeft ervaren. Dat is echt leuk want ze heeft echt zo ontzettend genoten van alles wat er om haar heen gebeurde. Zowel van de grote als de kleine dingen en dat is echt leuk als ik er op terug kijk. Ze heeft ook al het vervoer gehad wat je maar kunt hebben: grote bussen, mini bussen, taxi’s, Mtola.

Dag erna wilde ik eigenlijk gewoon dagje ah zwembad liggen en dan de dag daarna terug naar Mzuzu gaan met de bus. Toen haalde iemand mijn over om mee naar Cape Maclear te gaan. Omdat het maar 3 uur van Lilongwe zou zijn. Niet dus 5 uur verder en toen waren we er eindelijk. Super mooi, maar ik bedacht mij ter plekke al oh jee nu moet ik zondag terug naar Mzuzu en dat is nog een hele rit. Het was ontzettend mooi ook aan het lake. Maar ik had er niet al te best over nagedacht. Ach, ja dacht ik is toch leuk ben ik ook nog niet geweest. Zaterdag uitgeweest en maar een paar uur geslapen en zondag de bus gepakt veel te vroeg. Vertrok om 5 uur in de morgen en kwam in Mzuzu aan om 19.00 uur ( na 3 verschillende bussen te hebben gezeten ). Hoe vol kun je een bus voor 55 mensen stoppen? Ik heb echt in de volste bus gezeten waarin ik ooit heb gezeten. Je kunt een bus vol maken, voller en aller vols. Maar omdat het zondag was reed er maar 1 bus van Salima naar Mzuzu en die moest ik natuurlijk ook hebben. Voorin gezeten bij de buschauffeur op een hard stuk plastic, maar daarom had ik wel de meeste ruimte en het mooiste uitzicht haha. Dus dat was wel mooi om daar te zitten en ik had die route nog nooit gemaakt dus zag allemaal nieuwe dingen.

Volgend verhaal zal ik meer vertellen over het project en vooral over de bibliotheek want daar waren wat onduidelijkheden over had ik begrepen. En wat ik nu nog wil gaan doen de aankomende 3 maanden ( want mijn tijd begint nu echt te tikken) het lijkt erg lang, maar dat is het eigenlijk helemaal niet. De tijd vliegt nu echt voorbij en zeker in wat ik allemaal nog wil doen. Maar goed daar zal ik het volgende verhaal meer over toelichten
XSanne

  • 10 Maart 2011 - 09:11

    Jolijn:

    Hee Sanne,

    Goed om te horen dat jullie het zo leuk hebben gehad samen!

  • 10 Maart 2011 - 10:32

    Suzan:

    Ha Nichtje,
    Leuk om te lezen dat zo'n leuke tijd hebt gehad met Lidwien. Jullie hebben erg veel gereisd zo te lezen. Heb je nog foto's toegevoegd op Hyves of niet?
    Ben namelijk erg nieuwsgierig naar al die mooie plekjes die jullie hebben bewonderd.
    Dikke kus

  • 10 Maart 2011 - 13:44

    Lidwien Vav Wersch:

    hoi Sanne, je hebt het goed weergegeven, ik heb het echt fantastiche gehad, ik kan nog een heleboel meer vertellen maar dat doe ik hier ter plekke voor de mensen die het willen horen, heel veel liefs en heel veel sucses en nogmaals bedankt voor alles, Lidwien

  • 11 Maart 2011 - 18:10

    Ceciel Van Der Weide:

    waaaw wat een verslag van je reis.
    ik ga het allemaal bekijken op google afbeeldingen . reis ik even mee
    dag lieve sanne en maak er nog 3 mooie maanden van

    dikke kus ceciel

  • 12 Maart 2011 - 10:11

    Sam Mist San:

    hey sannie
    wat leuk dat je t zo fyn hebt gehad met Lidwien, de tijd begint inderdaad te tikken, van mij mag die nog wat sneller tikke want heb je erg gemist! nou maak er nog wat moois van je laatste maandjes en ik zie je gauw weer , Dikke kusss van Sam

  • 16 Maart 2011 - 22:33

    Claudia Hanebal:

    Hoi Sanne,

    Geweldig! Je hebt je droom verwezenlijkt! Heel fijn om te zien dat je daar bij dat fort over de rand kijkt naar de uitgestrekte zee denk ik.
    je bent er.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 24 Nov. 2008
Verslag gelezen: 116
Totaal aantal bezoekers 38091

Voorgaande reizen:

18 Februari 2014 - 15 Mei 2014

Terug naar Suriname

21 Februari 2013 - 16 Augustus 2013

Stage in India Holy Cross Service Centre

08 September 2010 - 02 Juni 2011

Werken in Malawi met kinderen

25 December 2008 - 25 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: