Verslag Sonda Project - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Sanne Weide - WaarBenJij.nu Verslag Sonda Project - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Sanne Weide - WaarBenJij.nu

Verslag Sonda Project

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

17 Maart 2011 | Malawi, Mzuzu

Hallo Hallo,

Weer even en berichtje van mij uit Malawi en hoe de dingen er nu voorstaan.
Mijn tijd begint hier nu echt te tikken het lijkt lang maar 2,5 maand vliegt zo voorbij. Ik zal even uitgebreid vertellen over het project. Want ik kan iedere keer wel vertellen wat ik allemaal voor leuke dingen doe, maar de meeste tijd ben ik gewoon aan het werk. Soms wekt die best veel frustraties op, omdat alles gewoon veel te langzaam gaat!!

Bibliotheek: Mijn moeder gaf aan dat ik niet heel uitgebreid vertelde over de bibliotheek terwijl deze gewoon bijna helemaal klaar is. Het gebouw staat er nu is de docent van de houtbewerking alles ah maken samen met zijn studenten voor in de bibliotheek. Omdat er geen elektriciteit is en ze dus alles met handgereedschap moeten doen, gaat dit niet heel erg snel. Maar toch redelijk snel voor begrippen van hier. Twee mensen misschien drie krijgen en training hoe te werken in een bibliotheek van de nationale Library of Mzuzu. Daarbij krijgen we gratis boeken van de nationale Library of Mzuzu. Dit betekent dat iedereen in de villages gebruik kan maken van deze bibliotheek. Je moet je voorstellen dat Sonda en plaats is die bestaat uit 17 villages en al deze mensen kinderen, jongeren en oudere mensen kunnen gebruik gaan maken van de bibliotheek. Dus het is niet alleen voor de mensen van in het project, maar voor de hele Community!! Dus iedereen die geld heeft gegeven aan mij om dit te realiseren, moet zich bedenken dat jullie heel veel hebben gedaan!! Namelijk zonder jullie hulp had ik dit nooit voor elkaar kunnen krijgen. En ik en het project en ik weet zeker dat de Community jullie heel erg dankbaar is dat jullie in mij en het project geloofd hebben.

Andere dingen die ik ah doen ben in het project of heb gedaan:

Jongeren programma voor het jongerencentrum, omdat ze daar weinig mee gedaan hadden. Nu komen dagelijks jongeren / kinderen naar het jongeren centrum. Sommige dagen veel kinderen / jongeren andere dagen weinig kinderen / jongeren. Maar het punt is dat ze nu in ieder geval weten dat ze kunnen komen voor activiteiten. Nu wil ik nog en volleybal team opstarten en basketball voor jongeren uit de villages. We zijn ah zoeken naar en geschikte plek voor de palen voor het Volleybal net en basketbal. Ik weet zeker dat dit gaat werken, omdat jongeren het ontzettend leuk vinden om sporten te doen.
Het voetbalteam van Sonda was helemaal door de voetbalspullen heen. Zoals schoenen ( deze gebruiken ze echt op op) en T-shirts en sokken. Nu heb ik van het geld wat mij is toegestuurd nieuwe voetbalspullen gekocht zodat ze in ieder geval weer en hele tijd vooruit kunnen.

Project lodge: vrouwen in het project hebben vorig jaar toen Bernadette in het project was vaardigheden geleerd zoals tassen, sjaals en van alles en nog wat te maken. Helaas voeren ze deze vaardigheden niet meer uit. Nu ben ik begonnen met dingen te kopen zodat ze als ze tijd hebben dingen kunnen maken. En ik heb en lodge gevonden die deze dingen wil verkopen nu hebben we deze week de eerste dingen naar de logde gebracht. Daarbij hebben we en boek gemaakt van het project als en soort reclame voor het project. Als het gaat werken ( dit weet je natuurlijk nooit van te voren). Kunnen we dit herhalen en herhalen ook als ik er niet meer ben. Het idee erachter is niet alleen dat vrouwen het leuk vinden om dingen te maken, want dat staat natuurlijk voorop. Maar ook dat het bekendheid brengt bij de mensen hier over het project. En misschien dat mensen het project komen bezoeken en dat brengt misschien meer donaties op in het project. Dus spullen kopen dingen maken en weer verkopen in de logde. Het geld dat we verdienen aan dit projectje is voor het project. Het is niet veel, maar je moet ergens beginnen en het is zowel dat er en beetje geld binnen komt als dat er bekendheid ontstaat bij de mensen in Malawi over het project.

Voedingsproject: Ik weet tot nu toe nog steeds niet of we en ja gaan krijgen op het idee van het voedingsproject? Mijn plannen zitten echter heel duidelijk in mijn hoofd en ik denk dat het zal gaan werken. Het gaat als volgt we moeten contact maken met hoogste orgaan in deze organisatie en plannen bespreken dit zal ergens volgende week zijn.
Wat ik van plan ben?? Restaurants willen helpen bij dit voedingsproject zoals ik eerder heb geschreven. Dit hoef ik niet opnieuw op te schrijven. Ik dieper ingaan op wat ik nu eigenlijk wil proberen???
1. Voeding verstrekken aan 34 kinderen in 17 villages uit iedere villages 2 kinderen kiezen die we hiervoor uitkiezen. Voeding verstrekken 2 x per week aan kinderen in de leeftijd van 6 t/m 16 jr.
2. Hoe? Vanuit de Chief van de villages hij zal vrijwillige vrouwen bij elkaar verzamelen om voor de kinderen te koken 2 x per week.
3. We hebben 25.000 kw nodig per maand ( omgerekend 125,- euro om voor de kinderen te kunnen koken. We hebben iedere week nodig aan voeding voor kinderen 6,500 kw omgerekend ( 35,- euro ) iedere week om 34 kinderen en maaltijd te kunnen geven 2x per week. Het klinkt ontzettend raar als ik het zo opschrijf, maar je moet je echt voorstellen dat de nood hier in Malawi voor kinderen die niet eten of ondervoed zijn of te eenzijdig eten ontzettend groot is. En dan overdrijf ik absoluut niet en is het niet zo zonder voeding ik ook niet goed kan presteren op school. Sterker nog niemand kan prestreren op school.
4. Bouw van voedingsproject?? Er is en organisatie dat gratis pap gaat verstrekken aan de kinderen in de kinderopvang. Nu willen deze ook het gebouw hiervoor maken. En alleen hoeven wij de stenen hiervoor te financieren. Nu kunnen we dit gebouw ook gaan gebruiken voor het voedingsprogramma 2x per week omdat het in de middag is en kinderen in de kinderopvang komen in de morgen.
5. In de restaurants willen we posters, flyers enz.. plaatsten over zowel Sonda als het voedingsproject. Dit is ook weer reclame voor het project en wie weet word het project op die manier bekender bij mensen in de stad en halen we meer sponsors binnen. Want ik kan jullie wel vertellen dat mensen in de stad helemaal niet weten hoe mensen in de villages leven. Daar hebben ze helemaal geen idee van. Dus op die manier ben je ook en Eye opener voor al die mensen die niet weten wat er allemaal speelt in de villages. En ook dat er iedere dag hier in Malawi en waarschijnlijk in meer landen in Afrika kinderen echt sterven aan ondervoeding. En dat gebeurt echt dagelijks en natuurlijk kan ik niet iedereen helpen, maar je moet ergens beginnen. En ik heb ook andere projecten bezocht om te zien hoe hun dit aanpakken in soort gelijke projecten.
Nu wil ik het dus proberen te doen met de mensen van hier, omdat het uiteindelijk om hun mensen gaat hun bevolking en hun toekomst. Ik ga gewoon weer terug naar het veilige en gezonde NL waar we werkelijk alles hebben en eigenlijk niemand echt iets te kort komt. Er sterven in NL echt geen kinderen van de honger, HIV aids of en andere ziekte omdat ze niet de juiste voeding krijgen en dus geen weerstand hebben.
6. Als het echt erdoor komt dat het gaat lukken en we krijgen en ja begin maar. Dan gaat de tijd echt snel voorbij. Ik wil dan en koe kopen nu zullen jullie denken en Koe?? Ja, en koe je moet je bedenken melk is hier ontzettend duur en kinderen krijgen helemaal geen melk omdat het zo duur is. Met en koe kan ik 2 dagen per week de kinderen melk geven in het voedingsproject en 3 dagen in de kinderopvang. Dan geeft en koe 5 dagen per week melk en krijgen kinderen in ieder geval iets van melk binnen.
7. Wat gaat er gebeuren wanneer je terug gaat? Iemand zal het overnemen en we zullen en bankrekening openen voor het geld dat binnen komt voor het project.
Nu genoeg over het voedingsproject eerst maar even afwachten of we en ja gaan krijgen?? En als ik terug ben kan ik nog altijd sponsors zoeken voor het voedingsproject.

Brijmachine: Er zijn 2 brijmachines in het project die allebei kapot zijn nu heb ik het geluk dat ik het geld heb om dat te maken. Deze hebben we laten maken en mensen hebben geleerd gekregen hoe je en brijmachine kunt schoonmaken anders heb je over en jaar weer het zelfde probleem. Nu weten mensen in het project 3 hoe je het moet gebruiken er is echter 1 brijmachine waarvan ze niet weten hoe te gebruiken. Nu krijgen 2 mensen in het project van die zelfde man en training en maand lang hoe deze machine te gebruiken.

Composttoiletten: Er zijn super mooie composttoiletten ontworpen voor het project nu worden deze niet gebruikt omdat de persoon die het zou maken het nooit heeft afgemaakt.
Nu hebben we en persoon gevonden die het kan gaan maken dus worden ze gemaakt

Nu zullen jullie je af gaan vragen heeft ze al haar energie in deze dingen gestoken en wat als ze vertrekt. Ook daar heb ik over nagedacht: Namelijk ik ga documenten maken en bespreken met het personeel wie verantwoordelijk zal gaan zijn voor wat en hoe? Nu wil ik heel duidelijk hier documenten voor gaan maken dat het ook echt en deel gaat worden van het project en niet iets is wat ik heb bedacht en wat dood bloed als ik weer weg ga. Ik zal het aan de baas in het project overhandigen aan het eind en aan het hoogste orgaan in de organisatie. Dat het en officieel iets zal gaan zijn in het project.

Nu hoop ik dat het duidelijk is wat ik allemaal heb opgeschreven als het niet het geval is hoor ik het wel weer.

X Sanne


  • 17 Maart 2011 - 14:59

    Irmy:

    Hoi Sanne, je bent goed bezig. Ga zo door!!!
    Kun je mij jou bankrekening nummer sturen en ook t.a.v wie?
    Liefs x Irmy

  • 17 Maart 2011 - 17:58

    Samira:

    Hey San! Leuk om weer een verhaaltje te lezen. Knap wat je daar allemaal doet. Moest een beetje lachen met je koe haha zie het helemaal voor me hoe jij die koe daar staat te melken :P haha
    Nou meid, 2,5 maand en je zit weer in je oude saaie leven dus geniet volop van je avontuur.

    Liefsssss

  • 18 Maart 2011 - 08:21

    Els & Peter:

    Hoi Sanne,
    Het is toch geweldig om te lezen wat je allemaal al gedaan hebt en nog wil doen.
    Dat is best een groot compliment waard!
    Opa zal straks met plezier dit verslag lezen en we weten zeker dat hij heel trots op je is.
    Heel veel succes en de groetjes.

  • 18 Maart 2011 - 14:30

    Eva En Juul:

    Hey san,
    Wat leuk om dit allemaal te lezen,
    Mijn ouders vroegen steeds wat je nou pressies deed, ik zal mijn moeder de site eens geven,
    Ik heb nog een paar keer een sms gestuurd maar ik heb weer het verkeerde nummer denk ik.
    Ik lees ook dat het nog maar 2 1/2 maand duurt en dan kom je alweer terug.
    echt super vet om je verhaal te lezen ik denk dat iedereen in Nederland super trots is!!
    en dan maar denken dat wij dag in dag uit naar ons saaie iedere dag het zelfde baantje gaan, dat word het nooit voor jou!!!

    Sanne tot heel snel en geniet er maar van dikke kus Eva

  • 18 Maart 2011 - 14:49

    Mariëtta Caris:

    Ja hoor Sanne, Leeuwenborgh volgt je nog altijd. Te gek meid wat jij daar allemaal klaarspeelt. Ben al heel erg benieuwd naar je volgende avontuur want ik denk niet dat je na terugkomst in dit pietepeuterige, kneuterige landje blijft. Of vergis ik me.... Lieve groetjes, Mariëtta Caris

  • 19 Maart 2011 - 12:41

    Milou:

    sanne,
    Ik sta bij elk verhaal weer helemaal verwonderd te kijken wat jij deze mensen allemaal te bieden hebt!

    Vind ontzettend knap als ik lees wat jij allemaal op touw gezet hebt daar!

    geniet nog maar even want voor je het weet zit je weer in nederland.

    groetjes Milou

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 24 Nov. 2008
Verslag gelezen: 151
Totaal aantal bezoekers 38158

Voorgaande reizen:

18 Februari 2014 - 15 Mei 2014

Terug naar Suriname

21 Februari 2013 - 16 Augustus 2013

Stage in India Holy Cross Service Centre

08 September 2010 - 02 Juni 2011

Werken in Malawi met kinderen

25 December 2008 - 25 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: