Gewoon even en berichtje hoe het nu gaat - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Sanne Weide - WaarBenJij.nu Gewoon even en berichtje hoe het nu gaat - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Sanne Weide - WaarBenJij.nu

Gewoon even en berichtje hoe het nu gaat

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

01 Februari 2011 | Malawi, Mzuzu

Hallo lieve mensen,

Toch weer even en berichtje van mij ik ben zo enthousiast en ik verwonder mij er iedere keer weer over het geluk wat ik heb met zoveel dingen. Ik denk soms echt ik ben hiervoor naar Afrika gekomen om het intense geluk te mogen meemaken. Er zijn hier echt te veel dingen waar en rede voor is dat ik hier ben. Het klinkt misschien en beetje zweverig, maar er zijn hier echt te veel dingen die en rede hebben gehad dat ik hier ben. En ik geloof er heilig in dat bepaalde dingen en rede moet hebben. Dat ik de keus heb gemaakt om naar Malawi te komen en niet voor zuid – Afrika te kiezen. Omdat ik hier dingen werkelijk kan veranderen en mijn ideeën kan uitvoeren. En dan verwonder ik mij er weer over hoe dat toch mogelijk is. En ik verwonder mij er ook over hoeveel onrecht er in de wereld is en wat ze zichzelf aan doen. En hoeveel oneerlijke mensen er rondlopen hier en mijn geloof ik project werk is hierbij wel en beetje in het water gevallen. Maar gelukkig geloof ik er ook nog altijd in dat eerlijkheid het langste duurt en wie het laatst lacht, lacht het hards. Het klinkt misschien allemaal en beetje vaag, maar dat gaat in de loop der tijd nog wel duidelijk worden.

Het idee om dingen in het project te maken en te verkopen in de lodge gaat werken. Mensen in het project zijn heel erg enthousiast en willen hierin ook echt mee helpen. Dit is zo mooi om te zien en we beginnen volgende week met de eerste dingen te maken voor de lodge voor de verkoop.
Vandaag ben ik samen met Aysia langs restaurants gegaan om te vragen of ze iets zien in het voedingsproject. En ook hier verwonder ik mij er weer over dat wel 3 restaurants hier wat in zien. En hierin ook echt willen helpen, dat is toch super mooi. En ook dat sommige restaurants al een hoop doen voor kinderen zonder ouders enz.. ook daar stond ik van te kijken, omdat ik dacht dat mensen hier helemaal niet geïnteresseerd zijn in hun eigen mensen. Maar dit blijkt helemaal niet het geval te zijn. En dat mensen het echt als iets goeds zien en hierin willen helpen is zo mooi. Hoe het eruit gaat zien zal ik volgende week gaan bespreken en sommige mensen gaven hele goede adviezen waar we zeker wat mee kunnen. We hebben nog niet alle goede restaurants gehad ( die geld maken ),maar volgende week gaan we nog langs en paar en dan is het goed. Dan hebben we alle restaurants gehad die geld maken en misschien hierin willen helpen. En dan hebben we genoeg om het te starten en we kunnen altijd nog advies vragen bij C.B.O. is een soort gelijke organisatie die voeding verstrekken aan kinderen. Want daar heb ik al een hoop informatie van gekregen en heb meegekeken hoe hun het doen. Het zelfde wil ik nu proberen te doen in Sonda.

Soms weet ik echt niet meer waarom ik zoveel geluk heb met dingen en kan mij daar echt intens gelukkig door voelen. Het is zo mooi als je het gevoel hebt dat je de dingen kunt doen wat je in je hoofd hebt.
En ik vind het nog steeds super leuk dat iedereen zo achter mijn keuze staat en mij hierin helemaal steunen. Ook dat geeft mij een heel goed gevoel en veel zelfvertrouwen. Zo van je kunt het wel als je er maar echt voor gaat. En dit alles bewijst maar weer hoeveel geluk ik eigenlijk heb met zoveel dingen in het leven.
En iemand zei vandaag nog tegen mij omdat ik helemaal gelukkig was, ja als je goede energie om je heen hebt trek je ook de goede mensen aan. En zo is het maar net en zo voel en ervaar ik het ook. Soms heb ik het gevoel dat ik droom en begrijp werkelijk niet helemaal waar dit geluk allemaal vandaan komt? Maar goed het zal allemaal wel zijn rede hebben dat ik zoveel geluk heb bij het ongeluk wat ik ook weer heb met andere dingen.

Ja ik moest dit echt even opschrijven want ik heb het gevoel dat ik gewoon al min of meer mijn eigen project kan opstarten en daar ben ik ontzettend blij mee. Want dat was eigenlijk iets wat ik in gedachte had voor later en waar ik dacht alleen nog maar over te kunnen dromen. Nee, dat kan ik waarschijnlijk nu al realiseren en dat vind ik echt super. Ik geloof niet dat en mens meer voldoening kan halen uit het leven en werk als ik op dit moment doe. En ik heb toch wel zulke lieve mensen om mij heen zowel in NL die mij helemaal volgen als de mensen hier.
Er is gewoon nog geen enkel restaurant geweest die nee heeft gezegd tegen mijn idee. Niet iedereen wil meer voor hun voeding vragen, maar wel een potje neerzetten voor het project. En wat flyers over het project en misschien verdere informatie. Er wilde zelfs 1 restaurant iedere week 10kg maïs schenken aan het project. Dat is toch gewoon super vet en er is gewoon nog geen enkel restaurant geweest dat wij benaderd hebben die nee heeft gezegd tegen het idee. Of er niet in willen helpen geen enkel restaurant. Dat vind ik wel echt helemaal geweldig. En we gaan flyers en een soort van boekje maken over het project zodat mensen weten wat het project is. Want bekendheid brengt waarschijnlijk ook weer meer geld binnen. Of dat mensen komen kijken enz.. Want het gaat natuurlijk om het voedingsproject, maar het valt natuurlijk wel onder het Sonda project en het is op het zelfde terrein. Ook hebben we Sunbird Hotel benaderd na aanraden van iemand ( grootste en duurste hotels in Malawi ). De manager van het Hotel gaf aan dat het hotel waarschijnlijk wel zou kunnen en willen helpen in het project. Op welke manieren weten we nu nog niet, maar wel dat ze waarschijnlijk gaan helpen. We moeten en brief sturen en dan zien we wel verder. Dat is toch allemaal super gewoon en ik heb echt het gevoel dat het allemaal gaat werken.

2 weken geleden zijn natuurlijk mijn huisgenootjes terug naar NL gegaan. Vorige week ben ik uitgenodigd bij mijn buurmeisje ( van UK ) zij woont in St. John of god. En ik ben ook met haar en nog wat andere mensen naar het Festival geweest in oktober. Nou goed ze had mij dus uitgenodigd en het was erg gezellig en ik heb weer wat nieuwe mensen leren kennen. In de avond zijn we uitgeweest en dat was ook gezellig. En zondag ben ik met wat mensen van hier naar Nkata-bay geweest. Ik vind het zo grappig dat iedereen zo zorgzaam voor mij is hier. En denken oooh Sanne zit alleen en we nemen je mee enz… Dat vind ik echt lief zowel van de mensen van Malawi als van mensen die van buitenaf hier zijn. Zondag in Nkata- bay hadden we dus een BBQ aan het strand maar het was een afgelegen stand waar we met een boot naartoe zijn gegaan. BBQ en kampvuur het was erg gezellig een mooie afsluiting van het weekend.

Vorige week ben ik gaan kijken bij een ander voedingsproject in Enkwanderi en dat was redelijk goed opgezet. Om een idee te krijgen wat je allemaal kan doen en hoe mensen hierin werken. En meisje dat op de verjaardag had leren kennen had mij mee genomen naar haar project. Daarna is ze mee naar mijn project geweest om te zien hoe dat was.

Dit weekend ben ik vrijdag uitgeweest ( en ik was en beetje te zat ). Zaterdag zou ik naar een voetbalwedstrijd gaan met de meisjes hier van Mzuzu ( van UK ) ook mijn buurmeisje. Nu had een van die meisjes de avond ervoor een man leren kennen en die was dus belangrijk in de voetbalwereld hier. Het was een belangrijke wedstrijd Mzuzu tegen Lilongwe. En we hadden kaartjes voor gewone plaatsen, maar doordat zij met hem had gekletst krijgen we plaatsen in de VIP en dat was echt vet. Het regende en op de gewone plaatsen was geen dak dus dubbel geluk. We zaten gewoon 3e rang voor ons allemaal belangrijke mensen en ministers enz.. De voetbal is hier niet van wereld klasse maar het is toch wel grappig om daar te mogen zijn en zo dichtbij belangrijke mensen te zitten. We hadden ons ook netjes aangekleed met allemaal en jurk aan enz….
Mzuzu had gewonnen en iedereen rende het veld op binnen 10 min was het helemaal zwart van de mensen. En die stonden dus allemaal daar waar al die belangrijke mensen zaten ( en wij dus ook ) dat was echt heel erg grappig om te zien. Daarna werden we ook nog uitgenodigd ( Sunbird Hotel ) voor de toespraak ( die net iets te lang duurde ) en het buffet. Allemaal hele netjes uitziende mensen en binnen 15 min was het buffet leeg en lag er van alles op de grond. Ik dacht echt wat een zwijnen dat vond ik best aso. Ik voelde mij niet goed dus ben naar huis gegaan en heb heerlijk geslapen. Het was wel weer heel erg speciaal omdat mee te mogen maken.

Nu komt mijn moeder vrijdag al naar Malawi en ik vind het best spannend. Ik heb een hoop ideeën om met haar te doen, maar als ze het niet wil is dat ook geen probleem. Ik ga donderdag al naar Lilongwe dan slaap ik daar 1 nacht en ga ik haar vrijdag met de taxi van het vliegveld ophalen. Ik kan ook de auto vragen van het werk, maar dat is ontzettend duur dus ga ik de dag ervoor met de bus naar Lilongwe en dan pik ik haar de dag erna op van het vliegveld. Ik ben heel benieuwd hoe ze het zal vinden hier en met mij. Maar ik vind het wel heel speciaal dat ze komt en we gaan er gewoon een super mooie tijd van maken.
Wat we gaan doen enz.. weet ik nog niet precies maar dat laat ik ook wel weer horen in mijn volgende berichtje.

Veel liefs,
Sanne



  • 01 Februari 2011 - 16:27

    Jolijn:

    Wauw Sanne,

    Het is goed om te lezen dat je jezelf zo gelukkig en gezegend voelt! Ik ben echt heel erg blij voor je :)
    Ik ben zelf gisteren weer teruggekomen uit Suriname en ben toch echt van plan om daar eventueel te gaan wonen.
    Heel veel plezier samen met je moeder, ik wens jullie een fantastische tijd toe!

    Veel liefs, en je krijgt de groetjes van Brayen

  • 01 Februari 2011 - 18:17

    Hester:

    Hey hey,
    Ik ben echt blij voor je dat het zo goed gaat op je project!! Ik wist wel dat je het kon!! Echt mooi om te lezen hoeveel strijdlust je nogsteeds hebt, om daar wat moois neer te zetten voor de mensen!! Je hebt echt een groot hart!!
    Ik ben ook wel blij om te lezen dat het nu persoonlijk ook weer wat beter met je gaat! En je weer wat lekkerder in je vel zit...
    Mooi ook dat je nu door iedereen wordt uitgenodigd!! Hahaha het zijn ook wel schatjes daar he!
    Nou heel veel succes daar!!
    En vooral veel plezier komende tijd als je moeder er is:)!!
    btw er komen wel weer nieuwe studenten van de Han... Maar das pas in April ;)...
    Dus geniet nog maar even van je rust!!
    Veel liefs,

  • 01 Februari 2011 - 19:14

    Jeanne :

    wat is het heerlijk om te lezen dat iemand zich zo vrij uitdrukt, zo geniet van al hetgeen er om haar heen is.
    Ik wordt er zelf blij van. Dank je.
    Sanne het project gaat je lukken, op welke manier dan ook.
    Ik wens jouw en je moeder een heel goede en fijne maand toe. Ze ziet het helemaal zitten om jouw wereld te leren kennen en ik weet zeker dat ze ook gaat genieten.
    veel groetjes jeanne

  • 02 Februari 2011 - 10:34

    Mariëtta Caris:

    Hé Sanne, lees je verslagen nog steeds met plezier. Wens je een supermooie tijd met je moeder.

  • 11 Februari 2011 - 13:26

    Gehgehgehgeh:

    bevalt het je moeder en kan ze inspiratie opdoen of ben je haar weer zat daar ...pas goed op zezelf.
    indien nog wat nodig dan sturen we je dat op...kus , werner en claudia

  • 14 Februari 2011 - 10:15

    Opa, Els & Peter:

    Hoi Sanne,
    Wat een verhalen schrijf je toch elke keer. Opa vindt het prachtig om jouw verslagen te lezen. Van de week vroeg hij wanneer je moeder gaat, want hij wilde een kaart voor jou meegeven. Dat is nu echter te laat, maar dat is niet erg. We zorgen nu dat hij jou een kaart kan sturen via de normale post, is misschien ook wel leuk. Heel veel succes daar en plezier met Lidwien. Heel veel groetjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 24 Nov. 2008
Verslag gelezen: 126
Totaal aantal bezoekers 38151

Voorgaande reizen:

18 Februari 2014 - 15 Mei 2014

Terug naar Suriname

21 Februari 2013 - 16 Augustus 2013

Stage in India Holy Cross Service Centre

08 September 2010 - 02 Juni 2011

Werken in Malawi met kinderen

25 December 2008 - 25 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: