3e week in Malawi - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Sanne Weide - WaarBenJij.nu 3e week in Malawi - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Sanne Weide - WaarBenJij.nu

3e week in Malawi

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

24 September 2010 | Malawi, Mzuzu

Hoi hoi,
Weer even en berichtje van mij ik ben er nog niet helemaal uit wat ik hier precies kan toevoegen aan het “Sonda project”? Wat ik wel weet dat ik waarschijnlijk het geld dat ik van Rene en Rozwitha heb gekregen ( mijn oom en tante )zal besteden aan een bibliotheek die ze graag willen bouwen, maar daar is geld voor nodig en dat is er weinig. Het kost echt niet zoveel om een bibliotheek te bouwen en natuurlijk moeten we dan ook boeken hebben. Maar iemand op het project heeft mij verteld dat er in de stad en tweedehands boekenzaak is. En daar zouden we ook boeken kunnen kopen voor de bibliotheek die ze willen openen. Als het zo is dat het te doen is wil ik daar het geld aan spenderen. De bibliotheek is voor iedereen die in Sonda woont ( soort van dorp, maar wel vrij groot) dus iedereen kan er gebruik van maken. En dat is natuurlijk wel mooi. En het zou een mooie investering zijn in het project. Hiermee trek je weer meer mensen aan om naar het project te komen. Daarbij is het goed voor de ontwikkeling van de kinderen / jeugd / jong – volwassene om boeken te lezen. Er is een bibliotheek in Mzuzu, maar dat is veel te ver weg voor de mensen die in Sonda wonen. Want maar weinig mensen hebben en auto. Dus als er in Sonda zelf een bibliotheek zou komen zou dat ideaal zijn.
En als dat goed loopt kunnen er misschien ook voorlichtingen over HIV – aids gegeven worden in de bibliotheek. Het zijn allemaal maar ideeën maar ik heb er wel een goed gevoel over dat dit gaat lukken. Ik had het vandaag met iemand van het project daarover en wat het dan zou kosten enz.
En nu moet ik het alleen nog even met het hoofd bespreken hoe en wat, maar ik zie het wel zitten. En ik geloof dat dit wel eens zou kunnen gaan lukken. Ook heb ik vandaag en jongen ontmoet die en jongere werker is. En heb met hem besproken wat er zoal in NL gedaan word binnen het jongerenwerk. En misschien zou ik wat met hem samen kunnen doen en ook de straat op kunnen gaan om mensen daar aan te spreken. Zoals ze dat ook deden op mijn vorige stageplek. Ik denk dat ik heel wat informatie kan gebruiken die ik heb gekregen op mijn vorige stage plek.
Verder de projecten die er al lopen zoals: het naaiatelier, houtbewerking, groente & de kinderopvang loopt allemaal erg goed. Hier zou ik zelf geen bijdrage aan kunnen leveren, hooguit de Engelse kinderboeken voorlezen bij de kinderopvang en dat kunnen ze daar zelf ook. Ik heb nog niet mijn plek gevonden binnen het project, maar hoop deze wel snel te vinden. En daadwerkelijk wat te kunnen toevoegen.

Ik ben deze week naar de gevangenis van Mzuzu geweest en samen met en andere organisatie ze hebben daar drama gespeeld. Ik vond het eerst wel en beetje beangstigend omdat de gevangene allemaal vrij rond liepen wij zaten daar en voor ons werden de stukken gespeeld. Maar alle gevangene keken vanaf hun kant naar ons. Ik vond het maar niks ik had nog nooit en gevangenis gezien in NL laat staan in Afrika. Toen zei en jongen ( van de organisatie ) tegen mij; we zijn toch allemaal mensen of je nu in de gevangenis zit of iets anders. Toen dacht ik ja, je hebt gelijk. En voelde mij minder bedreigd en de stukken gingen allemaal over HIV – aids en hoe je besmet kan raken. Sommige gevangene hebben ook en stuk toneel gespeeld. En dat je niet vreemd moet gaan, want dan kun je besmet raken. Iedereen kon er om lachen de mensen in de gevangenis vonden het erg leuk want iedereen was aandachtig ah kijken. Er werden ook genoeg grappen gemaakt waardoor het helemaal niet zo dramatisch stuk was. Sommige mensen in de gevangenis kwamen ook en handje geven. Ik stond te kijken van de hoeveelheid aan mensen die er in de gevangenis zaten en hoe klein alles was. Het was echt niet normaal hoe klein de gevangenis was. Je had maar 2 soort van huizen ( kleine ) en 2 soort van ruimtes ( W.C.’s & Douches ) voor 500 honderd mensen. Het was echt te klein ik denk dat meer dan de helft ook buiten slaapt en helemaal niet binnen slaapt, want de ruimtes en het aantal aan mensen. Het was echt niet groot niet normaal gewoon. Ze krijgen 1x per dag en maaltijd ik dacht jeetje hier moet je niet in de gevangenis terecht komen. Mannen en vrouwen wel gescheiden van elkaar. Het dramastuk werd in het mannen gedeelte voorgedragen. En sommige vrouwen van de gevangenis deden ook mee met en stuk toneel. Ik vond het erg indrukwekkend, want wat ik daar zag was best triest om te zien. Ook al hebben mensen en misdaad begaan. Vond het erg heftig om te zien hoe het eruitzag.

Iedereen is hier zo vriendelijk en behulpzaam mensen hebben helemaal niets maar willen echt alles met je delen.
Dit weekend ben ik zaterdag met en jongen van de bibliotheek ( van de zusterschool ) tegenover mij. Naar de stad geweest en hebben we wat dingentjes gekocht en daarna hebben we samen gekookt. Het was heel erg gezellig en we hebben alleen maar gekletst echt gezellig. Dat is echt leuk hier iedereen is zo hartelijk ook kennen ze je niet, dat is echt heel erg mooi hier.

xSanne

  • 24 September 2010 - 17:07

    Mariska Westdijk:

    Hoi Sanne,

    Muli wuli? Via waarbenjij.nu kwam ik op je weblog terecht. Ik las dat je misschien een bibliotheek wil starten. Wellicht is het handig voor je om te weten dat er in Mzuzu een National Library zit. Als je 1,500 kwacha betaalt (voor twee verschillende soorten registratie) mag je twee dozen met gedoneerde boeken uitzoeken voor een (nieuwe of bestaande) bibliotheek.

    Hartelijke groet uit Rumphi, Mariska Westdijk

  • 24 September 2010 - 17:33

    Els & Peter:

    Hoi Sanne,
    We denken dat het een heel goede tip is van Mariska; moet zeker proberen. Jammer dat je nog niet echt je "draai" hebt gevonden en voor jouw nog niet duidelijk is wat voor een rol je in dat project gaat spelen. Maar dat komt beslist wel. Kun je de volgende keer misschien wat foto's mailen? Zodat we een visuele indruk krijgen van jouw omgeving. In ieder geval heel veel succes en de groetjes van
    Els & Peter.

  • 24 September 2010 - 17:42

    Jolijn:

    Eey Sanne,

    Je zegt dat je nog niet weet wat je kan doen voor het project, maar het lijkt er toch op dat je al een heel plan klaar hebt liggen!
    En ik weet niet wie Els en Peter zijn, maar ze hebben een goed punt met die foto's ;) Ik wil ook wel eens weten hoe het er daar nu allemaal uit ziet. Of is het internet zo traag dat foto's uploaden gewoon echt niet lukt?

  • 25 September 2010 - 08:57

    Niels:

    Ha Sanne,
    Ik hoop dat je snel je draai kan vinden daar. Dat je jezelf nuttig kan maken voor het project, maar ik denk dat je zeker iets vind wie weet wat je in de komende weken tegen komt. Veel succes komende week.
    Gr. Niels

  • 25 September 2010 - 09:20

    Thea Fleuren:

    hallo Sanne!
    Ik heb een fijne mede deling voor je; het werken met Aispatientjes in Malawi door jou wordt een doel voor de kerstpakketten van onze unit bij Leeuwenborgh. Dat betekt in elk geval dat je een finaciele bijdrage krijgt. Men vraagt mij om een naam en rekeningnummer, wil je me dat zo snel mogelijk sturen? email:t.fleuren@leeuwnet.nl. Geef anders een telfoonnummer waarop ik je kan bellen Oke?
    Hartelijke groeten en veel succes! Thea Fleuren.

  • 25 September 2010 - 09:26

    Thea Fleuren:

    Hallo Sanne,
    Kun je in een paar regels aan mij mailen wat je bedoeling is met het project, dan geef ik dat door als beschrijving van het goede doel. Lukt dat niet dan maak ik zelf een verhaal uit de berichten die je tot nu toe gestuurd hebt. Oke
    Groetjes Thea Fleuren

  • 25 September 2010 - 09:39

    Suzan:

    goedkoper bellen naar Sanne, haar goeie nummer is: +265991318917

    Naar mobiel
    * Bel 0900-0583 (13 cpm) en wacht op de welkomstboodschap.
    * Bel het volledige nummer in Malawi (00265).
    * Sluit af met een hekje (#).

    Meer informatie? kijk op www.hallobuitenland.nl

    Hoi Sanne,

    Hoop dat het je gaat lukken om daar een mooie bibliotheek te starten. Geef het een beetje tijd om je draai te vinden, je zult vanzelf zien dat als je beter gewend bent daar je draai snel vind. Hele dikke kus suzan

  • 25 September 2010 - 09:40

    Suzan:

    ps. Lijkt me inderdaad eng in zo'n gevangenis zeker in het buitenland!! Arme mensen...

  • 25 September 2010 - 12:26

    Sanne:

    Heej sanne,

    weer een super verhaal, jij hebt in 3 weken alweer zoveel gezien daar, niet te geloven.

    En wat een reacties op je verhaal..
    super dat leeuwenborgh dit aangrijpt als goede doel, super voor jouw!!

    tot je volgende verhaal..

    kussies Milou

  • 26 September 2010 - 09:05

    Roswitha:

    hoi Sanne,
    leuk om al die tips te lezen van mensen, die tip over die gedoneerde boeken lijkt me heel goed. De tips van bernadette heb ik je gemaild, hoop dat je je mail kunt lezen.
    dikke knuffel en ga lekker door met bedenken en uitvoeren van ideeen, het feit dat jij daar bent en iets voor de mensen wilt doen is al zo waardevol, ook al lijkt het een druppeltje op een gloeiende plaat!


  • 26 September 2010 - 10:16

    Rielke&Shirley:

    Hey San,

    Wat leuk om te horen dat je misschien een project hebt gevonden , dat je wilt gaan steunen. Gelukkig heb je nu ook een paar mensen waarmee je contact hebt...dat maakt het verblijf alleen maar leuker! wat betreft de gevangenis daar zit je meestal niet voor de lol !

    We blijven je verhalen volgen ...

    Groetjes xxjes van ons


  • 26 September 2010 - 15:49

    Jeanne Claessen:

    Hoi Sanne

    Wat een super belevenissen. Laat de idieeen maar borrelen want dan komt er iets moois uit. Ik blijf je volgen en vind het te gek dat je al je draai begint te vinden.
    veel groetjes

  • 28 September 2010 - 07:49

    Nicolette:

    He Sanne,

    Je schrijft dat je nog moet zoeken naar jouw plekje binnen het project, maar misschien hoef je wel helemaal niet te zoeken. En nog sterker... heb heb je al wel een plekje... door gewoon daar rond te lopen, indrukken op te doen, contact te maken, meeleven met hun ritme.... Eigenlijk wat zij delen met jou, doe jij ook omgekeerd. Is dat al niet heel waardevol en een bijdrage??? Misschien niet een zichtbare bijdrage voor jou, maar volgens mij is het er wel eentje. Wat denk jij? Enne uit je verhaal komen genoeg ideeen naar boven, dus adem rustig verder, het kump good mit diech!!
    Groetjes,
    Nicolette

  • 04 Oktober 2010 - 12:40

    Mieke Deckers:

    Hallo Sanne,
    Ik moest even denken aan die dag dat ik in de gevangenis van Roermond meegelopen heb. Dat vond ik ook zo spannend. Natuurlijk komt dat ook omdat we zelf een beeld hebben van een gevangenen wat vaak niet overeenkomt met de werkelijkheid.
    Dat idee van de bibiliotheek is wel erg leuk, Zijn er voldoende mensen die kunnen lezen? Natuurlijk zouden er ook kinderboeken moeten komen.
    Zo zou je ook kunnen denken aan het organiseren van een voorleeproject voorkinderen.
    Ik lees dat je veel mee maakt en vooral ook leert. Ben blij om te lezen dat het goed met je gaat. Bij ons is ook alles ok.
    Rick heeft het rijbewijs gehaald en dat vindt ik top.
    He Sanne het ga je goed

    Liefs van Mieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 24 Nov. 2008
Verslag gelezen: 149
Totaal aantal bezoekers 38087

Voorgaande reizen:

18 Februari 2014 - 15 Mei 2014

Terug naar Suriname

21 Februari 2013 - 16 Augustus 2013

Stage in India Holy Cross Service Centre

08 September 2010 - 02 Juni 2011

Werken in Malawi met kinderen

25 December 2008 - 25 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: