Regen tijd - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Sanne Weide - WaarBenJij.nu Regen tijd - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Sanne Weide - WaarBenJij.nu

Regen tijd

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

22 November 2010 | Malawi, Mzuzu

Hallo Hallo mensen in het koude Nederland,
Helaas begint het hier nu ook slechter weer te worden en de regentijd zal niet meer heel lang op zich laten wachten!

Voor de mensen die voetbalspullen willen versturen? Dit kun je beter niet naar mijn adres versturen, want dan moet ik ervoor betalen om het op te halen!! Het kan wel verstuurd worden naar de bisschop ( ik weet alleen even niet uit mijn hoofd wat het adres is, maar dat kan ik gewoon navragen op het project). Want dan hoef ik en vooral het project er niet voor te betalen.
Ik zal de mensen die dat willen doen, als ik terug ben het geld terug betalen dat ze hebben moeten betalen om het te versturen. Ik ben super blij dat ik hier al reactie op heb gekregen van mensen!!

Verder gaat alles hier zijn gangetje het is gezellig en de wereld hier in Mzuzu is ontzettend klein. Iedereen kent elkaar en je komt overal mensen tegen die je kent haha ( dat heb ik nu al ) en dat is wel heel erg leuk. We gaan hier steeds meer uit en leren dus ook steeds meer mensen kennen en dat is echt leuk. Er zijn maar weinig blanke mensen, maar eigenlijk zijn de mensen van hier ontzettend vriendelijk en maak je er gemakkelijk contact mee. Ja, ik kan wel zeggen dat ik mij hier thuis voel in het land en met de mensen.

Dit weekend ben ik bij Aysia gaan eten dat is en vrouw van het project en het is echt en lieve vrouw. Ik kan echt super goed met haar vinden. Ze is een van de weinige Malawiaanse onafhankelijke vrouwen die ik hier ben tegen gekomen. En ze zegt wat ze vind en ze is gewoon super lief. Ze zegt dan ook dat ik haar kind ben omdat ik mijn moeder hier moet missen haha. Dat vind ik wel heel lief van haar.
Ik ging dus naar haar toe in de middag, omdat we dat hadden afgesproken en ze hier in de middag eten. Omdat ik bij haar ging eten heb ik zelf ook eten voor haar mee genomen en grote zak rijst en wat groente anders voel ik mij weer schuldig dat ik bij haar ga eten. Maar het was echt super gezellig en ze weet echt alles van het project. We hebben samen gekookt voor haar kinderen en kleinkinderen. Want er wonen maar liefst 6 kleinkinderen bij haar in huis en nog 3 eigen kinderen en dat is echt heel erg veel!!
Ik denk dat er volgend jaar het een en ander gaat veranderen in het project op een goede manier. Ik kan daar nu nog geen uitspraken over doen, maar dat er dingen gaan veranderen kan ik wel aangeven.
Echt en hartelijke vrouw en ze is ook vrijdag met mij mee geweest naar het voedingsproject om te kijken of we dat misschien ook zouden kunnen opzetten.

Ja, als we hier in Mzuzu blijven ( in het weekend ) gaan we wel uit want verder is hier niet zoveel te doen helaas. Maar op vrijdag gingen we naar Mzuzu Hotel en we waren ah wachten op en jongen die ons zou komen ophalen, toen duurde het ons weer te lang en besloten we maar alvast te gaan lopen. Toen kwamen we politie tegen en die vroegen wat wij zo laat nog op straat deden. En het is echt maar 1 lange straat die we moeten lopen en dat hebben we eerder gedaan ( in het donker ) maar wel met mensen van hier. Toen dachten we dat ze ons en lift wilde geven naar het hotel, maar we zeiden dat iemand ons zou ophalen. En we waren echt 5 minuten van het ziekenhuis af. Dus ook nog super dichtbij huis. Toen kwam gelukkig die jongen waar we mee uit zouden gaan en wij dus ingestapt. Toen kwam de politie naar ons toe en zei uitstappen. Toen dachten wij oh jee wat hebben we dan gedaan en ze waren echt met 10 mensen ofzo. We hadden het dus verkeerd begrepen ze wilde ons oppakken, omdat we zo laat nog op straat waren. Ik schrok mij dood aangezien ik de gevangenis hier in Mzuzu heb gezien en daar wil je echt niet in zitten. Toen heeft die jongen wat geld betaald en mochten we toch weg. Zo zie je maar weer hoe corrupt het land is. Ze gaven als antwoord dat als er wat gebeurd heeft de politie het gedaan. Gelukkig maar dat dit goed is afgelopen, want de dag erna hoorde we dat de politie je 3 dagen vasthoud als je op vrijdag word opgepakt je tot maandag gevangen zit. Nou voor ons omdat we dus naar ons idee niets verkeerds gedaan hadden was wel schok. Gelukkig is het goed afgelopen en ergens hebben ze wel gelijk en moeten we niet in de avond ( 23.00 uur ) gaan lopen. Hier hebben we weer van geleerd en zullen we zeker weten niet meer doen.

Verder is er een nieuwe tent open gegaan en dat ligt echt om de hoek dus dat is wel leuk en daar was zaterdag de opening van en daar zijn we natuurlijk ook naartoe gegaan. Het was erg gezellig er was en bandje en optredens en natuurlijk muziek.

Ik heb gesloten om in december 2 weken naar Zambia en 2 weken naar Mozambique te gaan. Ik moet er echt even uit voor mijn gevoel, want ik vind het hier toch af toe wel moeilijk en we zitten hier te veel bij elkaar. En soms word ik er een beetje gek van om alles samen te doen. Dus ik ben blij dat ik nu even lekker weg kan en helemaal mijn eigen ding ga doen. De meisjes uit mijn huis zijn echt super leuk hoor, maar soms wil ik gewoon even alleen zijn en dat gaat bijna niet hier. Ben te veel gewent dat ik alleen woon. Nu ben ik er wel aan gewent geraakt, maar soms denk ik wel boh nu wil ik gewoon alleen zijn en met niets of niemand rekening houden. Dus ik vind het prima om even eruit te zijn.
Ik had sowieso in december de laatste 2 weken al vrij en nu heb ik de eerste 2 weken ook nog vrij gevraagd en dat was geen probleem. Nu wil ik de eerste 2 weken naar Zambia gaan dit ga ik alleen doen. En onderweg zal ik toch wel mensen tegen komen. Ik wil naar de Victoria Falls ( dit moet ontzettend mooi zijn ) naar en wildpark ( daar hebben ze echt groot wild). En naar een grote stad om dingen te bekijken. Ja, daar heb ik wel echt heel erg veel zin in!!!
En Mozambique de laatste 2 weken van het jaar, daar ga ik naartoe met Wani ( hij is half Malwiaan half Engels ) en ik kan het goed met hem vinden. Omdat Mozambique en beetje gevaarlijk is om alleen te reizen ga ik dit met hem doen. Dit vind ik natuurlijk veel gezelliger dan alleen en het is veiliger, anders was ik daar waarschijnlijk niet naartoe gegaan. Want ja, ik wil natuurlijk wel heel terug naar NL. Maar even voordat mensen zich druk gaan maken Zambia is erg veilig en zolang je overdag reist kom je weinig problemen tegen dus daar ben ik helemaal niet bang voor. Maar ik let natuurlijk wel op, maar dat moet je in principe overal ook in Malawi. Ook al is het hier veilig je blijft en buitenlander en blank dus je bent rijk. Maar ik ben ook alleen naar Malawi gekomen en dat was ook geen probleem dus waarom zou het en probleem zijn om naar andere landen toe te gaan.
In ieder geval heb ik er ontzettend veel zin in en ik heb en lonely planet van Malawi / Zambia dus ik ga mijn weg wel vinden haha. En Voor Mozambique moeten we nog even kijken of we hier ergens en Lonely planet van iemand kunnen lenen of ergens kopen. Dus ik ga eerst twee weken naar Zambia dan kom ik voor 2 dagen terug naar Malawi ( om mijn kleding te wassen enz.. en dan ga ik naar Mozambique. Voor Mozambique hebben we nog niet helemaal besloten waar we precies heen gaan, maar dat gaat nog wel komen.

Verder gaat het goed al hebben we de afgelopen twee weekenden niet echt iets spannends gedaan behalve dat we zijn uit gegaan. Maar ik moet nu ook even rustig aan doen met mijn geld aangezien ik in december weg ga. En als je te veel dingen achter elkaar doet, kun je het niet meer plaatsen en is het te veel zeg maar.

Groetjes x
Sanne





  • 22 November 2010 - 20:15

    Milou:

    Haaj sanne, weer veel meegemaakt,jeezus wat n verhaal met die politie.. gelukkig is het goed afgelopen.. en wat goed dat je ook ff voor jezelf kiest,en er 2keer 2weken er tussen uit gaat..hsve fun en geniet maar lekker,dat heb je verdient!groetjes

  • 24 November 2010 - 12:17

    Joni:

    Echt typisch jij dat je er toch weer even tussenuit moet :P!!
    Je hebt wel leuke en spannende verhalen zeg haha! Maar wel goed dat t je allemaal bevalt. Ben benieuwd wat je nog meer gaat meemaken..

    Groetjes uit NL!!!!
    x.

  • 24 November 2010 - 15:06

    Suzan:

    heej Sanne,

    Jeetje konden we bijna Amnasty International gaan bellen om je uit de bak te halen daar!!! hhahahaha jeetje mina joh dat je voor een wandeling al opgepakt kan worden???? mag je daar in het donker niet meer over straat lopen dan? Gelukkig is het goed afgelopen!!
    Kun je trouwens ook gewoon kleding en sportschoenen gebruiken daar? Het zijn geen voetbal schoenen maar sport en allemaal maat 42. Heb je daar wat aan of niet? laat maar ff weten dan stuur ik je dat op.
    dikke kus vermaak je!!

  • 26 November 2010 - 15:23

    Jolijn:

    Haa Sanne, loop je onschuldig over straat en dan word je bijna opgepakt!
    Heel veel plezier op je vakantie, geniet er van (K)
    Geniet ik ondertussen van Suriname ;)

  • 27 November 2010 - 20:04

    Els & Peter:

    Hoi Sanne,
    Wij hebben vandaag opa de foto's van jouw laten zien. Hij vond ze heel erg mooi en indukwekkend en hij vond dat je er goed uitzag. Je maakt toch heel wat mee zeg. Ook die foto's op het paard en in het water waren geweldig. Mooie landschappen en het is ook geweldig om die dieren in het wild te zien. Heel veel groeten van opa en Niels ook. Liefs en dikke xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 24 Nov. 2008
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 38164

Voorgaande reizen:

18 Februari 2014 - 15 Mei 2014

Terug naar Suriname

21 Februari 2013 - 16 Augustus 2013

Stage in India Holy Cross Service Centre

08 September 2010 - 02 Juni 2011

Werken in Malawi met kinderen

25 December 2008 - 25 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: