Even een berichtje!! - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Sanne Weide - WaarBenJij.nu Even een berichtje!! - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Sanne Weide - WaarBenJij.nu

Even een berichtje!!

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

25 Maart 2011 | Malawi, Mzuzu

Hallo Hallo,
Toch weer even en berichtje van mij. Ik vertelde vorige keer over de dingen die nog graag wil doen en wat ik al gedaan had in het project ik hoop dat ik het duidelijk genoeg had verwoord? Anders moeten je het maar aangeven dan zal ik proberen om het duidelijker te verwoorden!!

Ik zie mijn tas ( voor laptop ) van somsonite waar ik 10 jaar garantie op heb en de rits is al kapot en hij is echt ah verslijten. Maar en super fijne tas en ik gebruik hem voor alles. Ik heb hem nu denk ik 3 jaar net gekocht voordat ik vertrok naar Suriname. Zo zie maar ik leef mijn leven zoals mijn tas er nu uitziet en ik vind het heerlijk. Ik ga wel terug naar de winkel als ik terug ben. Dan vertel ik er niet bij waar ik hem allemaal voor gebruikt heb haha. En misschien doe ik wel te veel en te intensief, maar ik zou mijn leven niet anders willen doen of leiden zoals ik het nu doe. Dus ik kan wel zeggen dat ik blij ben met de keuzes die ik maak en de dingen die ik mag meemaken. Want ik denk en vind nog altijd dat je eigenlijk altijd juist dat moet doen wat je graag wilt doen. En dat je daarin niet moet laten sturen of zeggen dat komt later. Wie garandeert jou later en wat is later?

Het is zo grappig iedere keer als ik denk nu zit je echt alleen Sanne! Bijv. toen mijn moeder vertrok terug naar NL. Dan ontmoet ik weer mensen waar het ontzettend mee klikt waar ik het goed mee kan vinden.
We ontmoeten en vrouw in Lilongwe toen ik mijn moeder naar het vliegveld ging brengen. Vrouw van 65 jaar uit Amerika die ah rondreizen was echt mooi om te zien. Ze was met pensoen en kan dus overal naartoe. Omdat rondreizen voor haar eigenlijk goedkoper is dan in Amerika te blijven. Toen was ik wel en beetje jaloers dat ze dat gewoon kan doen ik kan niet zeggen dat ik dat ook kan op mijn 65 jarige leeftijd. Maar goed ik kan het nu doen en dat is ook heel erg mooi. We zijn toen samen naar Cape Maclair gegaan en ik ben toen op zondag alweer terug gekomen, omdat ik maandag gewoon weer naar het project wilde. Deze vrouw wilde graag het project zien en is 2 weken later naar Mzuzu gekomen. Ze is en week bij mij in huis gebleven en heeft haar eigen ding gedaan. Zodat ik ook gewoon mijn eigen ding kon doen. Dus dat was wel fijn. En zij vond het heerlijk om gewoon in en huis te zijn en niet altijd maar onderweg te zijn en te slapen in lodges & motels. Dus voor haar was het zo lekker dat het gewoon zo was min of meer als thuis. En ik vond het prima dat ze hier was aangezien ik nu nog steeds alleen in huis woon en 3 slaapkamers heb. Aan de buitenwereld hadden we afgesproken dat ze mijn tante uit Amerika was en ik heb en min of meer en tante in Amerika. Waar ik ben geweest toen ik klein was. Dus helemaal gelogen heb ik niet haha. Dat is veel gemakkelijker zeker voor het ziekenhuis, omdat ze anders misschien moeilijk gaan doen. Waarom neem je en wildvreemde vrouw in huis. Maar goed het was ontzettend gezellig. En in het weekend zijn we naar Kande Beach gegaan samen met Anita ( andere vrijwilliger ) die ook in Mzuzu werkt. IK had haar de week ervoor leren kennen op en feestje waar ik was met mijn buurmeisje. En het klikte eigenlijk meteen dus dat was wel leuk. Zij komt oorspronkelijk uit Polen maar werkt al 8 jaar in Ierland. En nu dus voor 2 jaar in Malawi. En zij gaat ook terug naar Ierland in juni en zij had het zelfde dat iedereen waar ze en band mee had haar verlaten had. Het zelfde eigenlijk wat ik had. Maar goed Meri ( vrouw van Amerika ) is vorige week zondag vertrokken in de nacht met de bus naar Tanzania ( wat maar liefs 31 uur heeft geduurd) om in Dar te komen

Verder was ik 2 weken geleden op het briljante idee gekomen om haar te implanteren haha… Nou ja plakken en hygiëne daar hebben ze hier in kapsalons ook nog nooit van gehoord. En ik dacht echt oh jee Sanne niet aan denken dat ze de zelfde handdoeken en kammen enz. gebruiken voor iedereen. Ach, ja dat is Afrika zullen we maar zeggen. Het probleem is dat ik mijn haar hier niet kan knippen dus ze zijn alweer meer dan 6 maanden niet geknipt en het ziet er echt niet meer uit totaal geen model meer. Dus dacht ik dat is en goed alternatief. Maar ik dacht eigenlijk dat ze extensions zouden doen. Nee, ze plakken gewoon allemaal repen haar tussen mijn eigen haren heel fijn. Maar wel grappig want het was echt mijn eigen kleur haar. En het zag er heel vol uit en langer. Dus dat was echt vet. Maar je kunt het dus niet wassen en dat is zo vies. Met andere woorden vrouwen wassen hun haar voor 1,5 maand niet zolang ze die dingen in hun haar hebben. Echt vies naar mijn idee, maar goed. Na 1 week had ik het gehad met mijn ( soort van pruik want zo voelde het ). Het leuke was dat niemand het zag dus dat was wel weer mooi haha. Het zag er eigenlijk maar 2 dagen echt mooi uit daarna zag het al niet meer mooi uit. En ik heb natuurlijk ook geen faun en gel. En eigenlijk ben ik ook en beetje te lui om daar nog vroeger voor op te staan om mijn haar te gaan doen.
Maar het liet al los na en paar dagen dus heb ik alles er maar weer uit laten halen. Grappig voor de ervaring, maar niet voor herhaling vatbaar. Genoeg over mijn haar ervaring.

Het voedingsproject want het lodge project gaat werken en we hebben al dingen verkocht enz..
Het voedingsproject gaat er waarschijnlijk en beetje anders uitzien dan dat ik had bedacht. Maar eigenlijk veel beter. En voedingsproject helpt families namelijk niet alleen maar kinderen hebben dan een maaltijd. En dat kun je niet voor eeuwig in stand houden. Maar als je de families dingen geeft dat ze voor hun eigen eten kunnen zorgen help je niet alleen de kinderen, maar de hele families waar de kinderen uit komen. Hoe het precies gaat uitzien weet ik nog niet, maar daar zullen we volgende week over gaan praten en een plan voor opstellen. Want de Prof wilde en letter waarin ik uitleg gaf hoe ik het voor mij zag. Nu heeft iemand anders en soort gelijk project en is hierbij ingesprongen met dit idee. Nu zal hij ons verder nog wel gaan helpen. Ik weet nu in ieder geval dat er wel wat mee gedaan gaat worden. Omdat ik denk dat ze mij in eerste instantie niet echt serieus hebben genomen. En ik baal daar ontzettend van, want ik heb alles in mijn hoofd en op papier. Maar er werd helemaal niet naar geluisterd. Nu word dit eindelijk wel gedaan en we kunnen bij dit project nog steeds de restaurants en Hotel hierbij gebruiken. Zei zagen ook al wat in het voedingsproject en zullen hierin willen helpen. Ach, ja ik kan er nog steeds niet meer over vertellen, maar dat er eindelijk wat mee gedaan gaat worden kan ik wel vertellen. Dus daar ben ik echt heel blij mee. Omdat dat het laatste was wat ik echt wilde doen voor mijn vertrek!!

Verder is deze week en man langsgekomen in het project uit NL vanuit Cordaid. Hij heeft voor mij en camera mee genomen omdat mijn camera 2 weken geleden kapot is gegaan. En Jos heeft deze verstuurd naar deze man en hij heeft het voor mij meegenomen. Omdat hier camera’s ontzettend duur zijn en oude modellen. Nu heb ik gewoon en camera met ontzettend veel zoom vermogen wel 14x echt vet. Dus ik ben er helemaal blij mee en veel betere camera dan mijn oude camera.
Ik heb deze man / jongen gisteren ook mee gevraagd om wat te gaan eten. Het was wel gezellig, hij was van de financiële afdeling ofzoiets. Ik vond hem wel aardig, maar ontzettend zwart / wit in zijn denken. Vooral over mijn functie in het project. Ik dacht bij mijzelf jij vraagt nog niet eens wat ik allemaal doe. En ik had al helemaal geen zin meer om uit te leggen wat ik probeer en wat ik al heb gedaan in het project. Ik vind het jammer dat zoveel mensen ( en dan heb ik het niet over de mensen in NL die mijn helemaal volgen en met mij mee leven ), maar mensen daarbuiten. Die hebben hun idee over dingen al klaar en dat is erg jammer. Toen ik hem vroeg of hij wel eens vrijwilligers werk had gedaan in het buitenland. Was dat helemaal niet het geval toen dacht waar heb je het dan over. Weet jij dan hoe dat in zijn werk gaat nee!! En dan klap ik dicht en voel mij aangevallen dit laat ik dan niet merken, maar ik ga dan niet meer uitleggen wat ik nu eigenlijk doe.
Verder was het wel gezellig en we gingen eten met nog meer mensen van hier en hij vond het wel heel leuk dat ik hem had meegevraagd, want hij was hier ook al vanaf dinsdag in Mzuzu en was er nog helemaal niet uitgeweest.

Grappig iets deze week was er weer en auto ah rondrijden ( oefenen) op de Play ground bij de basisschool. Er waren allemaal kinderen ah spelen en het is gewoon gevaarlijk, omdat het een Play ground is geen drive grond!! Dus niemand zei er wat van dus ik met mijn grote mond erop af. En riep heel boos dat het geen drive ground was maar en Play ground. En als ze niet weg zouden gaan ik de politie zou bellen. Toen kwam de auto naar mij toe en er zat me toch en grote neger in. Ik dacht oh jee hier wil ik geen ruzie mee krijgen. Echt en grote gespierde neger. Hij bleef vriendelijk terwijl ik helemaal boos was. Dacht bij mij zelf dit was niet zoon handige actie van mijzelf. Ach, ja mensen blijven hier altijd vriendelijk en kwam hem later tegen en hij was weer vriendelijk. Ze gingen trouwens wel weg toen ik hun had toegesproken.

Ik ben vanuit hier al en beetje ah kijken of ik evt. werk kan vinden voor als ik terug ben. Helaas kan ik niet terug naar het logeerhuis omdat de indicaties zijn teruggenomen ( bezuiniging ) en er al veel mensen ontslagen zijn. Dat vind ik wel jammer want ik heb daar uit eindelijk minder dan en jaar gewerkt en met ontzettend veel plezier!! Maar ze gaf wel aan dat als er wat vrij zou komen ze het mij zou laten weten dus wie weet? Verder heb ik en open sollicitatie brief gestuurd naar Radar en ik wacht nu op antwoord. Verder heb ik nog wat contacten in NL die mij al eerder aan en baan hadden willen helpen bij Gastenhof ( soort internaten) dus dat lijkt mij ook wel heel erg leuk. Verder heb ik ook al contact gemaakt met HOD van de anti- kraak om te vragen of ze al evt. zouden willen kijken voor en woning voor mij als ik terug kom. Hier gaven ze aan dat ik het en maand van te voren moet beginnen met iedere week en mail te sturen met de vraag of er iets vrij is. Nu ga ik daar dan al mee beginnen in april dat is iets langer dan en maand voordat ik terug kom. Ik heb geleerd van de laatste keer toen ik terug kwam van Suriname haha en het zo lang heeft geduurd voordat ik en woning had. Dat wil ik nu dus anders aanpakken. Maar nu heb ik ook meer tijd omdat ik begin juni terug kom dan heb ik 3 maanden voordat ik terug ga naar school. Vorige keer had ik maar 2 maanden om mijn leven op orde te krijgen. En eigenlijk ben ik wel weer klaar om terug naar NL en mijn normale leven terug te keren. En ik heb ontzettend veel zin ook weer terug naar school te gaan, ik vond het heerlijk om en jaar niet aan school te hoeven denken, Maar nu heb ik voor mijzelf nog duidelijker wat ik nu eigenlijk echt wil! Zowel in school als in het leven. Ik ben en ervaring rijker en een allusie armer. En ik denk dat het helemaal niet erg is omdat dingen mij hier heel erg duidelijk zijn geworden.
En voor de aankomende jaren heb ik wel en idee wat ik wil doen. Daarna zie ik wel weer verder maar het is echt heel mooi dat daar nu en duidelijker beeld van heb.
Ik kan nu wel zeggen welk uitstroomprofiel ik wil gaan doen in Social Work en dat kon ik vorig jaar nog niet helemaal. Dus het is goed dat ik het nu wel weet omdat je daarvoor moet kiezen in het 2e jaar. Dat zijn allemaal dingen waar ik van te voren niet over had nagedacht. Dus allemaal mooi meegenomen voor nu en de toekomst.

Ach, ja ik vertel in mijn volgende verhaal meer over mijn plannen over het soort van voedingsproject.
Even wat anders ik heb foto’s laten plaatsen op hyves & facebook ( heb stick aan mijn moeder meegegeven ) omdat het allemaal niet werkt hier. Oh ja ik kan niet meer reageren op hyves ik weet niet wat er mis is, maar het werkt niet meer hier. Ik lees alles wel, maar kan er niet op antwoorden en ik vind het wel leuk om berichten te krijgen.
Dat was het weer….

Liefs Sanne




  • 28 Maart 2011 - 16:21

    Milou:

    Sanne,

    Wat een mooi verhaal..
    Jij hebt toch weer een super ervaring daar zegt! Ik ben egt trots op jouw..en dat mag jij zeker op jezelf zijn!
    En die mensen die praten en er eigenlijk geen snars van weten, gewoon laten praten! Jij weet immers wel beter.

    kus Milou

    geniet nog van de tijd daar!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 24 Nov. 2008
Verslag gelezen: 101
Totaal aantal bezoekers 38076

Voorgaande reizen:

18 Februari 2014 - 15 Mei 2014

Terug naar Suriname

21 Februari 2013 - 16 Augustus 2013

Stage in India Holy Cross Service Centre

08 September 2010 - 02 Juni 2011

Werken in Malawi met kinderen

25 December 2008 - 25 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: