Trip Zambia - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Sanne Weide - WaarBenJij.nu Trip Zambia - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Sanne Weide - WaarBenJij.nu

Trip Zambia

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

13 December 2010 | Malawi, Mzuzu

Hallo Hallo,
Even tussen door en berichtje van mij. Ik ben dus naar Zambia gegaan 2 weken geleden. Ik schrijf nu toch al even en berichtje anders weet ik dadelijk niet meer waar ik moet beginnen. Ik ben 2 weken geleden op donderdag naar Lilongwe gegaan ( hoofdstad van Malawi ). Hier ben ik met Ayumi ( Japans meisje naartoe gegaan, omdat zij er ook naar Lilongwe moest. Dit was erg gezellig, want we waren er al heel vroeg en hebben de hele dag samen doorgebracht. En wat is zij toch en lief meisje ze is echt leuk.
Ik heb in een lodge geslapen en daar kwam ik weer en vrouw tegen die ook naar Lusaka ( hoofdstad van Zambia ) ging dus we zijn samen gereisd dit was 12 uur lang in de bus. In Lusaka heb ik 1 dag doorgebracht, hier was niet zoveel te beleven en het is niet echt een mooie stad. Daar ben ik wel voor het eerst naar een museum geweest, want dat had ik nog niet gezien in Malawi ( dat mis ik wel en beetje hier, historische gebouwen en standbeelden enz.. zie je hier bijna niet. En Lusaka is niet echt een mooie stad. Je ziet meteen verschil het is daar veel meer ontwikkeld. Ik ben nog uitgeweest met 3 Amerikaanse meisjes die ik had leren kennen.

De dag erna ben ik naar Livingstone gegaan weer 6 uur in de bus. 2 weken naar Zambia waarvan je 6 dagen reist. In Livingstone ben ik naar de Victoria Falls geweest dat is echt super vet. Ik heb nog nooit zulke mooie watervallen gezien dat was echt super mooi. Ook hier was ik natuurlijk mensen tegen gekomen en 2 jongens waar ik mijn slaapkamer ( dorm) mee deelde gingen naar Chobo in Botswana ( wildpark ) voor 3 dagen en toen heb ik even zitten denken of ik dat ook wilde doen. En uiteindelijk heb ik besloten om ook mee te gaan en dat heb ik gedaan. Er gingen nog een hoop andere mensen mee en het was super vet. Ik heb echt bijna al het wild gezien zelfs en leeuw van 1 meter afstand van de auto. We hebben hier 3 dagen rondgereden en geslapen in tenten. En een middag kwam er zelfs een kudde olifanten door het kamp gewandeld. Echt super vet als ik terug ben in NL zal ik jullie de foto’s laten zien. Want ik heb echt super veel wild gezien en ook echt van dichtbij. Ik dacht ook echt wauw dat ik dit mag meemaken en zien. Ik kon het niet helemaal bevatten dat ik al die dieren gewoon in het wild zag. Echt helemaal te gek gewoon. Ook over het water met een boot en krokodillen, hippo’s en andere dieren gezien. Ja, het was echt een super vette trip die ik echt niet had willen missen.
Na drie dagen waren we weer terug in Livingstone. Ik heb er toen nog 2 nachten doorgebracht, ik wilde eigenlijk nog gaan raften ( omdat het de beste plek is om te doen in de wereld), maar helaas ook erg prijzig. En ik moest echt zaterdag terug naar Lusaka omdat er maar 2 x per week en bus vanuit Lusaka naar Lilongwe rijdt. De dag niets in Livingstone ben ik naar het Livingstone museum geweest en heb wat geshopt. Ze verkopen daar echt alles, alles wat ik miste in Malawi heb ik daar dus gekocht. Ik voelde mij daarna wel een beetje schuldig dat ik zoveel geshopt had. Maar ik heb zelfs mijn eigen deo gevonden die ik in NL gebruik. Het klinkt raar, maar ze verkopen in Malawi gewoon niet alles en zeker niet in Mzuzu.

Maar goed de dag erna ben ik dus terug gegaan naar Lusaka heb daar 1 nacht doorgebracht en ben de dag erna samen met en jongen die ik daar weer had leren kennen naar Lilongwe gegaan per bus. Ik had een plaats helemaal vooraan en dacht ter plekke dit is een slechte plek als er iets gebeurd ga je de pijp uit. De voorruit van de bus was kapot ( niet door maar het scheelde niet veel ) daarbij was er een raampje uit waardoor ik helemaal nat regende. Ik dacht ja ja lekker hier in Afrika haha..

Toen kwam ik bij de emigratie van Malawi aan en ik ben ah wachten op mijn visum. Ik had hier wel en papier voor, maar ze deden hier echt moeilijk over. Zeiden zelfs ga maar terug naar Zambia kom je volgend jaar terug. Ik heb toen uitgelegd dat het echt niet mogelijk was enz.. Het was echt heel erg andere werden zelfs gearresteerd. Het ging echt helemaal nergens over, ik niet gelukkig. Maar ik heb zitten janken, want ik was van te voren nog bij de emigratie geweest in Mzuzu om na te vragen of het geen probleem was als ik het land uit zou gaan en hun zeiden van niet. Uiteindelijk heb ik en stempel gekregen en geld betaald ( want corruptie ) is echt erg. Maar niet heel erg veel, omdat er gelukkig nog iemand bij kwam en zei dan ga jij in Malawi vertellen dat je ons hebt moeten betalen. Ik dacht bij mijzelf natuurlijk ga ik dat doen, dit is niet eerlijk. Maar goed ik mocht toch gaan en morgen ga ik ook naar de emigratie om verhaal te halen want ik heb hier echt heel erg boos over. Toen waren we bijna in Lilongwe en ik was de hele tijd al met en jongen ah praten uit Zambia en er was weer en politie controle en iedereen moest eruit. En het enige wat hij zei zo nu kunnen we weer verder en hij werd gearresteerd. En ik dacht wat is dit een belachelijk land. Maar het probleem is dat hij ook geld heeft en ze willen daar gewoon en slaatje uit slaan. Toen hebben we gewacht en ik zei toen we weer in de bus zaten we laten hem toch niet achter? En ik stelde voor als we nu allemaal de bus uitstappen 50 mensen ofzo die kunnen ze toch niet allemaal arresteren. Dan sta je veel sterker, maar een handje vol mensen ging mee naar buiten. Uiteindelijk heeft hij gewoon moeten betalen en is hij toch niet opgepakt. Ja, zo werkt het hier en ik dacht echt na mijn eigen ervaring het is toch wel erg.

In Lilongwe heb ik ook een nacht doorgebracht en heb mijn samen met de jongen waar ik mee samen was gereisd vanuit Lusaka mij gaan bezatte met nog een stel uit Zimbabwe het was erg gezellig. Ik was helemaal uit mijn huisje van die dag. Had ik en mooie tijd gehad en in een dag was alles zo niet op de juiste manier gegaan. Het was erg gezellig met hun en ik heb mij prima vermaakt. Die jongen is ook ah reizen en komt uit Parijs. Hij is echt grappig en misschien ga ik hem nog zien in Mozambique want daar wil hij ook naartoe. En hij wil 1 week in Malawi ongeveer blijven.

De dag erna vandaag dus heb ik de bus terug naar Mzuzu gepakt. Bus was echt overvol en na 2 dagen bussen had ik het wel even gehad met het bussen.. Toen reed de chauffeur twee koeien aan die over de weg liepen. Iedereen loopt hier met koeien en geiten rond. En kippen en varkens lopen gewoon vrij rond en zijn toch van iemand. Hij zag het te laat en reed natuurlijk ook te hard. Dus die reed hij dood en de bumper van de bus daar was niet veel van over. Die werd weer vast gemaakt met touw voor die rit.

Ja, ik bedacht mij vanmiddag het is helemaal niet zo erg om alleen te reizen ( want je bent bijna nooit alleen ) ik ben nog nergens echt alleen geweest en ik heb echt overal mensen leren kennen. En dat is echt super leuk. Maar wat het gevaarlijk maakt zijn die bussen die zijn gevaarlijk niet zozeer alleen reizen. Ook in Zambia ik heb mij echt niet onveilig gevoeld en van te voren werd gezegd dat Zambia onveilig was en de mensen helemaal niet vriendelijk waren. Nou ook daar heb ik helemaal niets van gemerkt. De mensen waren wel heel vriendelijk en eerlijk. In Malawi zijn ze ook heel vriendelijk, maar eigenlijk te vriendelijk. Als je de weg vraagt en ze weten het niet wijzen ze je gewoon en kant op. In Zambia zeggen ze gewoon dat weet ik niet. Kort samen gevat ik heb mij prima vermaakt en de mensen waren naar mij toe erg vriendelijk. Daarbij denk ik dat je overal wel geaccepteerd kunt worden als je, jezelf ook aanpast.

Ja, ik kan wel zeggen dat ik waarschijnlijk nog wel vaker alleen op reis kan gaan, want het is mij echt super goed bevallen. En ik vond het minder eng dan dat ik het van te voren had bedacht. En het leuke is dat je zoveel mensen tegenkomt met hun eigen ideeën hun eigen manier van leven. En ik realiseer mij hier dat ik hier veel meer mensen tegen kom met de zelfde ideeën over het leven en juist dat te doen wat jij leuk vind. Dat is echt mooi daar kan ik echt blij van worden.

Ik vond het vermoeiend het bussen, maar aan de andere kant zie je zoveel op die manier. Dat is zo mooi met de bus reiden door de bergen en alles is hier zo groen dat is echt zo mooi. En ik dacht vandaag ja Sanne Afrika is mooi en de mensen zijn mooi. Ja, ik vind Afrika ( al heb ik niet alles gezien ) mooi en ik kan ook echt zeggen dat ik mij hier in Mzuzu en onderweg thuis voel en niet onprettig of niet op mijn gemak. Nee, daar heb ik echt helemaal geen last van ook niet van angst ofzo.. Ik ben echt zo blij dat ik dit jaar hiervoor heb gekozen. Ik geniet echt intens van alles wat ik mag meemaken. En soms komt het nog niet helemaal aan dat ik bijvoorbeeld in het park gewoon al die beesten in het wild zie. En dat ik zoveel interessante en leuke mensen tegenkom.
Ja, ik ben hier wel gelukkig en kijk heel erg uit om naar Mozambique te gaan. En natuurlijk naar volgend jaar want ik heb nog zoveel ideeën voor het project en die wil ik ook echt gaan realiseren. Als ik daar wat meer duidelijkheid over heb hoe en wat zal ik het vertellen. Maar nu is het allemaal nog en beetje onzeker of alles wel gaat lukken. Maar als ik daar meer duidelijkheid over heb zal ik hier meer over vertellen.

Ik ga maar weer even stoppen ik hoop dat het niet te chaotisch is hoe ik het heb opgeschreven. Soms heb ik het zo duidelijk in mijn hoofd hoe ik over dingen denk op dat moment en als ik dan begin te tikken is het weer anders.
X Sanne

  • 14 December 2010 - 12:11

    Jeanne Van Poppel:

    Dag Sanne,
    Wat een avontuurlijke reis en wat een schoonheid aan natuur en dieren.
    Jij moet fysiek best heel sterk zijn om niet over vermoeid te raken.
    Door jouw positieve houding en tot nu toe goede reiservaringen trek je wellicht ook de juiste medereizigers aan maar blijf alert Sanne.
    Dit is wat ik wil laten weten aan de dochter aan Lidwien.
    Het gaat je goed meisje, pluk de dag, maar neem op tijd rust.
    Lieve groet Jeanne van Poppel

  • 14 December 2010 - 12:11

    Jeanne Van Poppel:

    Dag Sanne,
    Wat een avontuurlijke reis en wat een schoonheid aan natuur en dieren.
    Jij moet fysiek best heel sterk zijn om niet over vermoeid te raken.
    Door jouw positieve houding en tot nu toe goede reiservaringen trek je wellicht ook de juiste medereizigers aan maar blijf alert Sanne.
    Dit is wat ik wil laten weten aan de dochter aan Lidwien.
    Het gaat je goed meisje, pluk de dag, maar neem op tijd rust.
    Lieve groet Jeanne van Poppel

  • 14 December 2010 - 12:11

    Jeanne Van Poppel:

    Dag Sanne,
    Wat een avontuurlijke reis en wat een schoonheid aan natuur en dieren.
    Jij moet fysiek best heel sterk zijn om niet over vermoeid te raken.
    Door jouw positieve houding en tot nu toe goede reiservaringen trek je wellicht ook de juiste medereizigers aan maar blijf alert Sanne.
    Dit is wat ik wil laten weten aan de dochter aan Lidwien.
    Het gaat je goed meisje, pluk de dag, maar neem op tijd rust.
    Lieve groet Jeanne van Poppel

  • 15 December 2010 - 14:53

    Irmy:

    Hoi Sanne, je hebt weer een mooi en indrukwekkend verhaal geschreven.
    Ongelofelijk wat je daar allemaal mee maakt.
    Geniet maar van iedere dag dat je daar bent, maar dat doe je al :-)

    Liefs x Irmy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 24 Nov. 2008
Verslag gelezen: 127
Totaal aantal bezoekers 38087

Voorgaande reizen:

18 Februari 2014 - 15 Mei 2014

Terug naar Suriname

21 Februari 2013 - 16 Augustus 2013

Stage in India Holy Cross Service Centre

08 September 2010 - 02 Juni 2011

Werken in Malawi met kinderen

25 December 2008 - 25 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: