Trip May - Reisverslag uit Trichy, India van Sanne Weide - WaarBenJij.nu Trip May - Reisverslag uit Trichy, India van Sanne Weide - WaarBenJij.nu

Trip May

Blijf op de hoogte en volg Sanne

01 Juni 2013 | India, Trichy

Beste mensen,

Ik ben weer veilig en wel terug in Trichy vannacht aangekomen met de bus vanuit Trivandrum.
Het plan wat ik van te voren had gemaakt is onderweg veranderd.
De afstanden zijn zo groot tussen de verschillende plekken.
Channai * meditatie begon pas op de 15e ik zal dit waarschijnlijk tegen het eind van mijn tijd nog 10 dagen gaan doen.
2 dagen in Channai geweest, maar het is net als Trichy een grote stad en er is verder niet veel te doen. Verschillende tempels bezocht en museums.
Ik had mijn plan wat ik wilde gaan doen nog steeds niet helemaal helder, ik ben toen iemand in Channai tegengekomen die al zo vaak in India had gereisd en zij dat ik naar GOA moest gaan dat was leuk. Ik had toen al mijn bus geboekt voor Bangalore, waardoor ik eerst naar Bangalore moest gaan. Hier ben ik 2 dagen geweest en heb een trip gemaakt ( met de bus naar ) Mysore. Vanuit Bangalore de trein gepakt naar GOA.

In GOA kwam ik aan om 6 uur in de morgen. Ik wist niet precies waar ik zat, want GOA is ook weer een staat apart ( maar gelukkig een kleine staat).
Ik heb toen een taxi gepakt en deze heeft mij naar het zuiden van GOA gebracht, want ik had gelezen dat ik daar ook iets kon doen met meditatie / yoga. Aangekomen in Palolem bleek de plek dicht te zijn waar ik graag yoga wilde gaan doen. Het is het einde van het seizoen dus alles gaat dicht. Ik baalde erg want ik wist niet zo goed waar ik dan naartoe wilde gaan?
Een plek gezocht om te slapen en zelfs dat was niet gemakkelijk omdat alles dicht was. Toch een plek gevonden, ik had op dat moment al 15 uur treinen erop zitten en bijna niet geslapen. Ik ben dan ook meteen in slaap gevallen toen ik een plek had om te slapen.
Na 2 uur slaap ben ik opgestaan en opzoek gegaan naar een plek waar ik wat kon eten. GOA is de enige plek in India waar je open kleding kunt dragen. Het is erg warm overal, maar je moet er altijd voor zorgen dat je knieën en schouders bedekt. Daarbij is het overal verstandig om niet in bikini te gaan zwemmen, maar jezelf te bedekken.
In GOA kun je gewoon dragen wat je wilt. Ik vroeg aan de eigenaar van de plek waar ik sliep of het niet te open was wat ik droeg voordat ik naar buiten ging. Dit was geen probleem en zo open was het niet. Ik zag buiten meisjes met hele korte broekjes lopen, dit zou ik zelf nooit doen.
Op zoek naar een plek om wat te eten, vond ik een plek waar ze cappuccino hadden ( toeristische en duur ), maar voor mij die tot dan toe alleen maar Indiaas eten had gegeten wel lekker.

Daar waar ik wat ging eten ben ik aan de praat geraakt met een jongen. Deze jongen kwam uit India maar woonde in Engeland. Hij vroeg wat ik ging doen en ik was nog steeds niet helemaal wakker en gaf aan het niet te weten. De plek waar ik sliep was 5 minuten van het strand en de zee.
Hij was in GOA met vrienden en deze waren aan het schrijven voor een film. Hij vroeg of ik zin had om mee te gaan en dat we later naar het stand zouden gaan. Eerst dacht ik moet ik dit wel doen ik ken hem helemaal niet?
Maar mijn gevoel was goed en dacht dat kan ik wel doen, ik wist toch niet goed wat ik wilde gaan doen!
Ze waren ah schrijven voor een Indiase film met mensen van India en Portugal.
Om een lang verhaal kort te maken, ik heb de dagen dat ik in GOA ben geweest doorgebracht met deze leuke jongen en zijn vrienden.
We zijn naar verschillende standen geweest, dag de bergen in gegaan ( hij had namelijk een scooter daar) ik heb zelf ook gereden ( nooit eerder gedaan). De bergen zijn super mooi en onderweg zijn we tempels tegen gekomen het is echt heel erg mooi in GOA.
Dagje naar Panjim geweest ( hoofdstad van GOA).
GOA is zo groen en rustig vergeleken met Trichy.

Ik wilde nog steeds iets doen met meditatie en Yoga, omdat ik dit niet had kunnen doen in Channai wilde ik wel iets doen ergens anders.
Ik ben toen samen met deze jongen met de trein naar Kerala gegaan. Hij is 5 uur voor mij uit de trein gestapt om naar zijn familie te gaan. Een week later is hij terug gevlogen naar Engeland. Ik zal hem terug zien in Europa.
Ik ben toen naar Trivandrum gegaan en vanuit daar naar Neyyar Dam Ashram gegaan. Kerala is net als GOA erg groen en mooi!
De trein had een aantal uren vertraging en een jongen van 12 jaar die met zijn ouders op vakantie was wilde indruk maken en begon een praatje te maken.
Zijn zusje vond mij op een van haar barbies lijken ( waarschijnlijk door mijn blonde haar en blauwe ogen) ook had ik dezelfde kleur tas. Dit vond ik wel grappig.
Voor meditatie en yoga deze begonnen op de 15 voor 2 weken.
Ik wist niet precies wat ik hiervan moest verwachten? Maar goed het programma zag er als volgt uit:
5:20 wake up bell
6:00 groep meditatie
7:30 Tea time
8:00 yoga klas
10:00 vegetarische maaltijd
11:00 Karma yoga
1:30 tea time
2:00 lecture klas
3:30 Yoga klas
18:00 vegatarische maaltijd
20:00 groep meditatie
22:30 slapen
Bij aankomst kwam ik een meisje tegen van Canada zij woonde en werkte in New York. We kwamen gelijk aan in the Ashram. Ik sliep net als zij in de dorm en we sliepen naast elkaar.
Het voelde van begin af aan vertrouwd en we konden het gewoon goed met elkaar vinden.
Op vrijdag mocht je doen wat je wilde en was je vrij van de Ashram.
Ik wilde graag naar Kanyakumari en heb toen geregeld dat ik 6 mensen bij elkaar had om deze dag trip te kunnen maken. Dit hebben we dan ook gedaan en het was erg gezellig.
Na 2 weken ben ik samen met het meisje van Canada terug gegaan naar Trivandrum. Zij zou vanuit daar een dag later naar Dubai vliegen en ik zou in die avond de bus naar Trichy pakken.
We zijn erg vroeg vertrokken om 5:30 vanuit the Ashram op naar Trivandrum.
Daar zijn we naar het zelfde hotel gegaan waar ik eerder op de heenweg had geslapen. Hier de spullen neergezet en op naar het strand in Kovalam en hebben daar het strand gezien. Vanuit daar zijn we naar de backwaters gegaan. Met een boot een tocht gemaakt. Daarna was het goed geweest en waren we beide erg moe.
Op tijd gaan slapen en de dag erna heeft zij haar vliegtuig gepakt en heb ik wat plekken bezocht in de stad. Daarna heb ik wat geslapen gedurende de dag zodat ik wakker zou kunnen blijven gedurende mijn rit in de nacht met de bus.
Ik zal haar waarschijnlijk terug zien in NL, want haar zusje zal voor 4 maanden gaan studeren in Amsterdam en dan zal ze haar gaan opzoeken.
Ik heb een DVD met alle 12 basis oefeningen voor Yoga gekocht zodat ik elke morgen de Yoga oefeningen kan gaan doen. Ik denk dat het erg goed is voor mijn lichaam om dit iedere morgen te doen. Het is nog helemaal niet zo gemakkelijk om te mediteren en te focussen op het hier en nu. Ik heb een begin gemaakt, maar ik ben er nog lang niet.
Ook hierin zal ik gaan proberen om iedere dag een beetje langer te mediteren. En dan zal het uiteindelijk van zelf komen. Dit is een goede oefening geweest op de meditatie die ik 10 dagen wil gaan doen later.

In 2 weken 3 sigaretten gerookt, bij buitenkomst helaas weer begonnen. Maar ik kan het nu wel beter uitstellen en denk nog steeds dat ik het roken beter onder controle heb. Kan een hele dag niet roken en dan mis ik het niet. Begin is er in ieder geval gemaakt.

Van te voren had ik tegen mijzelf gezegd, je gaat niet gedurende de nacht reizen, maar in India is dit bijna onmogelijk. De afstanden zijn zo groot dat je wel gedurende de nacht moet reizen.
Ze spreken hier in iedere staat een andere taal waardoor er 22 verschillende officiële talen zijn in India.
Een uitleg van de afstanden van de verschillende bussen en treinen:
De trein vanuit Trichy naar Channai: 6 uur
De bus vanuit Channai naar Bangalore: 8 uur
De trein vanuit Bangalore naar GOA: 15 uur
De trein vanuit GOA naar Trivandrum: 24 uur
De bus vanuit Trivandrum naar Trichy: 8 uur
Onderweg alleen maar vriendelijke mensen tegen gekomen. Families die op vakantie gingen dit gaf mij een veilig gevoel. Ouders met kinderen enz.. Deze families hebben mij gedurende mijn reis gemaild met de vraag of het goed ging en als er wat zou gebeuren ik hun kon bellen.
Met andere woorden, mensen zijn erg zorgzaam en ik kan echt niets zeggen dat ik mij ergens onveilig heb gevoeld gedurende mijn reis.
Voor de mensen die het niet weten, India is bijna net zo groot als heel Europa. Mensen gaan dan ook op reis in hun eigen land. Als ik het goed heb hebben ze 17 verschillende staten.
In 1 maand heb ik 4 verschillende staten gezien:
Trichy – Channai = Tamil Nadu
Bangalore – Mysore = Karnataka
GOA ( Margoan )/ Palolem = GOA
Trivandrum – Neyyar Dam - Kovalam = Kerala
Bussen zijn altijd goed met AC
Treinen zijn ook goed met bedden en AC
Ik had geen bussen en treinen gereserveerd, maar heb overal geluk gehad met vooral de treinen waarin ik altijd 2e klas met AC heb kunnen reizen..
Op Trivandrum naar Trichy na hier was niets meer vrij in de bus of trein.
Hierdoor was er nog 1 bus deze vertrok helaas in de avond en ik kwam dan ook om 2:30 uur aan in Trichy. De Prof heeft mij toen opgehaald.

Ik heb mij nergens onveilig gevoeld, maar ik kan wel stellen dat India meer en mannen cultuur is dan andere landen waar ik eerder ben geweest.
Ik voel het hier veel meer dan waar dan ook waar ik eerder ben geweest. Ik zou wel terug willen naar India en graag het noorden zien, maar niet meer alleen. Dit is niet het land om alleen door heen te reizen.

Oké, terug in Trichy: Lekker mijn eerste Barota gegeten die het lekkerste is in Trichy.
Voor de mensen die denken dat ik het leuk vind, ik hoef mijn waarbenjij niet op FB te hebben. Ik wil deze link niet naar FB. Als mensen geïnterneerd zijn in mijn verhalen dan gaan ze wel op zoek. Ik hoef niet 250 mensen van FB die mijn verhalen lezen. Dat is niet nodig, dus a.u.b. geen link meer maken naar FB.

Terug in Trichy what will be my plan? 2,5 month left in the project
Voordat ik ben gaan reizen heb ik verschillende documenten moeten afmaken voor school en hierin ook plannen uitgeschreven die we gaan uitvoeren in het nieuwe schooljaar juni 2013.
Deze zullen we dan ook vanaf het begin af aan gaan uitvoeren!
Het is erg goed geweest dat ik de 2 daagse training heb gegeven aan de leraressen nu heb ik een veel breder beeld gekregen van de groep leraressen en waar ze tegenaan lopen.
Ik zal kort vertellen wat de bedoeling is:
1. Alle verschillend time tables en regels zullen nu in praktijk worden gebracht. Zowel voor in de klas als binnen het Hostel.
Ik zal er samen met de leraressen en studenten voor gaan zorgen dat dit zal gaan werken. Dit geldt voor alle klassen ( Multi groepen ) zal anders zijn. De voorbereiding en uitvoering van dit plan zal ik ook gebruiken voor mijn opdracht Kwaliteitszorg ( waarin ik in samenwerking met de studenten en docenten de kwaliteit van de werkplek wil verhogen)

2. Na de eerste week zal er een evaluatie plaatsvinden van alle time tables en regels voor de school en hostel. Samen met de leraressen en studenten zal er gekeken worden of het werkt en waar ze tegenaan lopen.
3. Met de leraressen zal er 1 x per week een meeting plaatsvinden op maandag. Hierin zal iedere week 1 lerares een casus inbrengen waarin ze niet goed wist hoe te reageren. Andere leraressen moeten hierin anticiperen en advies geven. 1 x per maand is er een evaluatie van de afgelopen maand. Om samen te kijken of het heeft gewerkt om het op een andere manier te proberen. Daarbij zal er een rollenspel plaatsvinden met de leraressen van de casussen die ze zelf hebben ingebracht de afgelopen maand. Dit om hun eigen reflectie duidelijk te krijgen en waar ze aan kunnen werken. Hierdoor krijgen ze beter zicht op hun eigen handelen en hoe te handelen.
4. Ik zal overleggen met de leraressen van de Multi groepen. Deze gaven heel duidelijk aan niet altijd te weten hoe te reageren en wat de verschillende handicaps inhouden. Ik zal samen met hun kijken en een programma maken voor de Multi groepen. Sommige kinderen reageren bijv. erg slecht in grote groepen. Er zijn wat problemen met sommige kinderen. En ik zal samen met de leraressen hier goed naar kijken samen zorgen voor bijv. pictogrammen programma’s. Daarbij zal ik genoeg informatie geven hoe ze het beter kunnen structuren en te kijken hoe om te gaan met kinderen die toch wat gedragsproblematiek vormen.
Hierin goed te kijken wat de kinderen nodig hebben. Waar ligt hun behoefte en hoe kunnen we hier samen beter voor zorgen?
5. Ik wil 1 x per maand een daguitstapje maken met alle kinderen en studenten. Op zaterdag of zondag en zien hoe kinderen/studenten hierop reageren. Dit moet ik eerst bespreken met het hoofd om te zien wat er mogelijk is.
6. De verschillende activiteiten lijsten voor gedurende klas en het weekend moet uitgevoerd worden. Hierin zal ik ook gedurende het weekend kijken of het werkt. Hierin vind ik het erg belangrijk dat kinderen en studenten buiten schooltijd ook de mogelijkheid hebben om leuke dingen te doen i.p.v. alleen maar bezig te zijn met school.
Alle kinderen en studenten hebben iets waar ze helaas niets aan kunnen doen of veranderen. Maar je kunt de woonplek wel meer aangenaam maken door ook leuke activiteiten te ondernemen. India is erg gericht op prestatie. Maar weinig op leuke dingen voor kinderen/studenten. Hierin wil ik toch proberen om een kleine verandering aan te brengen. Vooral omdat deze kinderen en studenten veel harder moeten werken andere kinderen en studenten op normale scholen.
Ik hoop dat het nu wat duidelijker is wat ik van plan ben en waar ik de afgelopen 2,5 maand aan gewerkt heb?
Ik kan niet in details treden dit vanwege de privacy van de werkplek.
Ik heb ook geen foto’s geplaatst op FB van de kinderen / studenten waar ik mee werk. Dit omdat ze mij dit uitdrukkelijk hebben gevraagd ook dit i.v.m. de privacy.

Er was een student Social work van India die stage liep in dit project. Hier heb ik nog steeds contact mee en hij weet een priester die verbonden is aan het vluchtelingen kamp in Trichy. Vluchtelingen vanuit Sri Lanka wonen hier.
Ik mag samen met de priester gaan kijken in het vluchtelingenkamp. Ik vind het erg interessant om dat te gaan doen, omdat ik stage heb gelopen in NL binnen het Vluchtelingenwerk. Maar geen idee heb hoe het is voor de mensen die voor jaren wonen in een kamp. Ik denk dat het erg heftig zal zijn, maar ik wil dit erg graag doen.
Dus waarschijnlijk zal ik hier aankomende maand een bezoek aan gaan brengen. Ik zal geen foto’s mogen maken, maar het is al heel wat dat ik het mag bezoeken. Normaal is er geen toegang mogelijk voor buitenstaanders.

Dat was weer een lang verhaal, ik hoop dat het allemaal een beetje duidelijk was en tot het volgende verhaal…. Liefs Sanne

  • 01 Juni 2013 - 12:41

    Alieke :

    Cool Sanne! :)

  • 01 Juni 2013 - 14:09

    Lidwien:

    dat was inderdaad een heel verhaal, ik had al veel van je gehoord, maar toch nog een heleboel nieuwe dingen. je bent goed bezig meid, veel succes voor de komende tijd, liefs Lidwien

  • 01 Juni 2013 - 18:04

    Els & Peter:

    Hoi Sanne,
    Je hebt jouw verslag blijkbaar aangepast aan het land dat zo groot is. Wat een ervaringen. Je hebt wel duidelijk omschreven wat je aan het doen bent en wat je wil. Een geweldige uitdaging.
    Wensen je in ieder geval heel veel succes met je werk en je projecten maat ook veel plezier.
    Liefs en groetjes van Els en Peter.

  • 01 Juni 2013 - 18:10

    Mariëtta Caris:

    Hallo Sanne, wat een verhaal en wat heb je weer veel gezien. Te lezen overTtrivandrum en Kerala doet mij heel veel. Onze oudste dochter is in Trivandrum geboren en we hebben uiteraard later deze geboorteplaats met haar bezocht. Natuurlijk ook de stranden van GOA en de boottocht over de blackwaters met de enorme hoeveelheid kwallen. Hoop dat je nog een fijne tijd hebt en....complimenten voor je poging het roken af te leren. Lieve groetjes, Mariëtta

  • 02 Juni 2013 - 15:01

    Thea:

    Hoi Sanne,

    weer een heel verhaal en vele avonturen verder...Je doet het allemaal maar! Leven in het hier en nu is voor iedereen heel moeilijk. Maar is wel enigszins te trainen.

    Zelf vwg een operatie tot de zomer uit de running. Ik zal zeker niet naar India kunnen dit jaar.
    Vertel ik nog wel. Ik wens je alle goeds tot we elkaar naar ik hoop treffen als je terug bent.
    Heel veel succes met al je werkzaamheden daar.

    Thea.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 24 Nov. 2008
Verslag gelezen: 166
Totaal aantal bezoekers 38183

Voorgaande reizen:

18 Februari 2014 - 15 Mei 2014

Terug naar Suriname

21 Februari 2013 - 16 Augustus 2013

Stage in India Holy Cross Service Centre

08 September 2010 - 02 Juni 2011

Werken in Malawi met kinderen

25 December 2008 - 25 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: