Even en berichtje van mij - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Sanne Weide - WaarBenJij.nu Even en berichtje van mij - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Sanne Weide - WaarBenJij.nu

Even en berichtje van mij

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

11 April 2011 | Malawi, Mzuzu

Hallo Hallo,

Ik maak toch maar weer even en verhaaltje over wat ik zoal heb meegemaakt de afgelopen tijd.

Het project Live Hoodprogram het gaat als volgt in zijn werk:
Dit programma is bedoeld om de arme families in Sonda te empoweren.
Het zal als volgt uit gaan zien.
We hebben 17 villages in Sonda de grote Chief deze zal hierin participeren. Van iedere villages word 1 familie uitgekozen voor dit programma.
• Er worden uit iedere Villages een familie uitgekozen voor dit project
• Deze krijgen 2 geiten ( vrouwelijke )
• Deze krijgen zaadjes voor casaver, sweet patatoes enz.
• Er worden twee vrijwilligers aangesteld door de chief. Deze gaan beide een keer per week naar een village met en mannelijke geit. De vrouwelijk geiten worden gedekt.
• Na 6 maanden worden en jongen geboren, het eerste nest moeten ze afstaan aan een andere arme familie die de chief al heeft uitgekozen. Alle volgende geiten die geboren worden mogen ze houden.
• Het is een continuïteit van doorgeven van de jongen geiten en zaadjes voor planten.
• De zaadjes van de casaver & sweet patatoes enz.. moeten ze planten als ze klaar zijn moeten ze de zaadjes doorgeven aan een andere arme familie die de chief uitkiest.
• De families moeten en contract tekenen voor dit programma en het doorgeven van de geiten. Doen ze dit niet worden al hun geiten afgenomen en mogen ze niet meer deelnemen aan het programma.
• Donaties komen van de volgende restaurants: - The Key Lounge – Big Bite – Food land – Green Vee & Mzuzu Sunbird Hotel. Het gaat als volgt in zijn werk we plaatsen donatie boxen voor het project in de verschillende restaurants. Ook plaatsen we flyers over het gehele project. Dit brengt weer bekendheid bij de mensen van Malawi en bekendheid brengt weer meer publiciteit en dat is weer goed voor donaties en goed voor het project. De geiten en zaadjes kunnen we kopen van het geld dat ik hier heb gekregen van alle mensen uit NL. Voor verdere donaties voor dit project kunnen we het geld gebruiken dat binnenkomt vanuit de restaurants & Hotel. Dit bekent dat dit en long turn program word.

Mr. Selongwe is verantwoordelijk voor de training van de families in de villages. Hij weet alles van dieren en planten en zal de mensen in de villeges trainen zodat ze zowel voor hun akkers als hun geiten kunnen zorgen. Hij is eindverantwoordelijke voor het goede verloop van het programma. ( hij werkt in het project)

Het is een continuïteit van het programma wat de gehele Soda community helpt te empoweren en belangrijker voor zichzelf en hun kinderen te kunnen zorgen. Want als je niet gegeten hebt kun, je niet concentreren op school. Dus op die manier help je niet alleen de kinderen, maar de hele familie waar deze kinderen uit komen.
Het is niet mijn idee geweest, maar de mensen van de board zijn om tafel gaan zitten nadat ik en voorstel heb gedaan over het voedingsproject. Nu is dit eruit gekomen en dit hebben ze in andere plaatsen hier in Malawi en Mzuzu eerder gedaan. Mr. Selongwe weet er alles van af want hij heeft eerder voor de geuverment gewerkt en hij heeft hierin dit soort projecten gedraaid. Dus het mooie van dit soort projecten is dat het niet dood kan bloeden, en dat is wel het geval van een voedingsproject.
Misschien als ik in NL ben kan ik nog wat dingen doen om dit te blijven sponsoren. Maar ik vind het nog altijd heel erg belangrijk dat de mensen hier zichzelf ook verantwoordelijk voelen voor hun eigen mensen en dat mis ik soms wel en beetje hier. Want alles komt toch van buitenaf. Hierin vergeten ze alle soorten van fonds hier op en dag stopt en zover denken ze hier helemaal niet. Dat is jammer want ze denken niet verder dan dat. En het is heel moeilijk om mensen en daarmee hun manier van denken te veranderen. Als ze het altijd al op deze manier gedaan hebben.
Verder ben ik heel erg blij dat we ook dit kunnen starten. Dat is dan ook het laatste wat ik hier echt voor elkaar wil krijgen voor mijn vertrek.

Verder heb ik en beetje genoeg van Malawi het klinkt misschien heel erg stom. Maar ik heb mij hier bedacht dat 9 maanden te lang is voor mij. Om alles voor elkaar te krijgen heb ik het wel nodig, maar voor mijn eigen gevoel ben ik klaar met Malawi en hoe alles in zijn werk gaat. Het is regen tijd en het regent gelukkig niet de hele tijd, maar er is nu al een hele tijd dan geen water voor en dag dan geen elektriciteit en dan is er weer geen benzine voor auto’s. Vorige week kon ik niet pinnen, omdat er maar 1 bank is waar ik geld kan pinnen en die werkte weer niet. Bah bah dat bekent dat ik dus geen geld kan opnemen. Het lijkt niet zo erg allemaal maar nu is het echt iedere keer wel iets. Iedere dag is er wel iets wat niet werkt. En ik heb er echt genoeg van en dat gevoel heb ik nog niet eerder zo gehad als de afgelopen tijd. En ik ben niet enige ik heb hier en vriendin en zij zit hier al meer als en jaar en gaat ook in juni terug en ze heeft het zelfde gevoel.
Ach, ja ik ga het wel afmaken hier, maar ik weet niet of ik het nog eens op deze manier zal doen. Het is dus niet heel gek dat dingen gewoon niet opschieten als alles zo langzaam gaat.. En ik mis het ook dat ik gewoon over straat loop zonder dat mannen je altijd maar aanspreken en van alles van je willen weten. Ik wil gewoon weer over straat lopen zonder dat je als iets bijzonders word gezien of dat ze iets van je willen of verkopen. Dat je altijd van te voren en prijs moet afspreken, omdat ze je altijd en oor willen aannaaien en ga zo maar doorn.
Genoeg gezeur, maar ach dat moet ook af en toe kunnen.

Vorige week ben ik naar Lilongwe geweest voor 3 dagen samen met Ayisha ( van mijn werk ) om materialen te kopen voor het project ( project logde ) omdat de materialen daar veel goedkoper zijn. En materialen voor het jongerencentrum omdat je daar en grote winkel hebt met allerlei spelmaterialen Game is en grote winkel waar je alles kunt vinden! We hebben zowel bordspellen als spellen voor buiten en binnen gekocht. En nu moet ik de mensen in het project leren hoe alles werkt anders ligt het daar over en jaar nog niet gebruikt. Dus ik ben van plan om iedere dag iets aan hen te leren hoe het werkt zodat we weten hoe het te gebruiken. Uiteraard waren ze er heel erg blij mee.
Het is mij opgevallen dat kinderen en jongeren hier in Malawi en hele slechte fijne motoriek hebben. Het idee dat kinderen van 12 jaar iets als en simpele puzzel eigenlijk niet goed weten hoe te maken. Dit viel mij laatst op en natuurlijk is het niet raar, omdat ze het natuurlijk thuis niet hebben. Dus het is helemaal niet raar, maar het viel mij wel op.
Het mooie is dat ze het hier wel kunnen leren. En uiteindelijk zijn alle soorten spelen ook educatieve spellen en dat is mooi en mooi dat ze de kans hebben om het te doen in het project.
Verder was het heel gezellig in Lilongwe en hebben we alles gevonden wat we nodig hadden voor het project.
Ik ben een avond wat gaan eten met en jongen die ik en aantal keren had ontmoet die ook in Lilongwe woont. Het was ontzettend gezellig hij is van Canada en woont nu al meer dan 2,5 jaar in Malawi. Het was en gezellige avond en we besloten om samen naar Brantyre te gaan afgelopen weekend. Vanuit Brantyre zijn we naar Mount Mulanje gegaan. Het is ontzettend mooi daar al niet gemakkelijk om daar te komen. Je kunt in 3 dagen naar de top van de berg lopen. Dit hebben we niet gedaan we hebben 1 dag gelopen ik was eigenlijk van plan om nog te blijven. Maar ik voelde mij te schuldig voor het project dus we zijn samen terug gegaan op zondag avond. Hij naar Lilongwe en ik naar Mzuzu( 12 uur bussen). Het was een gezellig weekend. Er zijn allemaal griezel verhalen over de Mulanje en ik wilde eerst langer blijven, maar ik was dan de enige daar en ik vond dat toch niet zoon goed idee. Er zijn daar mensen verdwenen en nooit meer terug gevonden. Die alleen de berg op zijn gegaan ( wat je dus nooit moet doen zonder gids ). Ook zeggen ze dat er energieën zijn en er zijn mensen geweest die en maand zoek zijn geweest en na en maand terug gevonden en zij konden zich helemaal niets meer herinneren van wat ze hadden gedaan. Er wordt dan gezegd dat ze onder invloed waren van geesten ofzoiets. Ach, ja het klinkt vreemd, maar de bergen zijn ontzettend groot we hebben 1 dag gelopen en voor mij was het ook wel genoeg. Het is zo mooi daar en ooit als ik terug kom naar Afrika wil ik alles zien in Malawi waar ik nu de kans niet meer voor heb, omdat ik er geen tijd meer voor heb. En dan wil ik ook wel de wandeling van 3 dagen maken naar de top of de berg. Er waren ook super mooie watervallen en eigenlijk zie je overal soort van watervallen bij de berg. Het is echt super mooi en het uitzicht is super. Ook al hebben we nu alleen maar 1 dag gelopen ik kan wel zeggen dat ik blij ben dat ik het heb gedaan. Zeker en plek om naar terug te gaan om de hele klim te doen. Het is de hoogste berg in Malawi en ligt in het zuiden van het land.

4 weken geleden is mijn buurmeisje met haar vriendin in haar huis gaan wonen. Eerst woonde ze naast mij in st. John of god. Na 2 weken dat ze bij haar vriendin in huis woonde hebben ze daar ingebroken. Ze hadden geen hek om het huis wel grote sloten en een bewaker. Deze hadden ze vastgebonden. Ze waren binnen 5 min binnen en hebben alles meegenomen. Ze wilde ook wat doen met hun, maar omdat ze op de juiste manier op hun inspraken hebben ze gelukkig niets bij hun gedaan. Al hebben ze hun wel in hun gezicht geslagen en dat soort dingen, maar gelukkig geen sexuele dingen wat ze eigenlijk wel wilde doen. Ze waren met 6 man en dat is toch wel heel erg eng. Ik heb mijn buurmeisje daarna nog gezien en ik moet zeggen ik voelde mij ineens niet meer zo veilig in Malawi. Zij en haar vriendin zijn allebei terug naar UK gegaan. Toen we dat hoorde ben ik dan ook bij Anita ( meisje waar ik veel mee optrek hier ) gaan slapen. En eigenlijk voelde wij ons beide niet veilig meer. Het idee dat de politie 4 uur later aan komt kakken want die hadden ze als eerst gebeld is vrij beangstigend. Want dan hadden ze de dieven kunnen oppakken. Zo zie je maar dat zeker weten niet iedereen te vertrouwen is hier in Malawi. Ik weet wel wie ik kan vertrouwen en ik ga niet naar locale bars ( want dat kun je beter niet doen en dat deden hun wel). Ik had het er met iemand van hier over en hij woont vrij dichtbij. Dus ik zei al is het goed dat ik jou bel als ik het gevoel heb dat iemand wil inbreken. En dat was geen probleem dus dat gaf mij wel weer en veilig gevoel omdat ik alleen in het huis woonde. Misschien maak ik mensen hiermee wel bang in NL door dit te vertellen. Maar ik vond het ook echt even heel eng en niet alleen ik maar ook mijn vriendin. En wij willen niet dat er nog iets gebeurd in de laatste maanden. Maar goed dit is meer gevoel want ik weet heel goed wat ik wel en niet moet doen hier. Dat je altijd oplettend moet zijn in verschillende situaties en vooral in een ander land. Ik had het niet zo extreem hier als in Suriname ( daar was veel meer gevaar ). Maar ik sloot en sluit altijd mijn slaapkamer deur voordat ik ga slapen en andere vinden het gek, maar als iemand binnen komt is hij nog niet bij je. En dat is wel en prettigere gedachten en dat heb ik in Suriname geleerd en doe ik hier dus weer.

Verder ben ik nog naar Nkata- bay geweest voor en nachtje met Anita ( vorig weekend ) omdat het daar altijd mooi weer is en je lekker kunt zwemmen.

Gelukkig zijn deze week nieuwe mensen gekomen vanuit NL neursing studenten. En jongen en meisje: Marco en Mandy ik kan er nog niet zoveel over zeggen omdat ik naar Brantyre ben geweest en vandaag pas terug ben gekomen. Maar ze zijn wel oké en ik heb wel en goed gevoel bij hun. Het is wel leuk de jongen komt ook uit Limburg ( ik heb al meer dan 7 maanden geen Limburgs accent gehoord ) en het meisje uit Brabant.

Ik spring waarschijnlijk veel te veel van de hak op de tak in dit bericht sorry voor dat als het niet duidelijk genoeg is hoor ik het wel weer!!

Liefs, Sanne



  • 11 April 2011 - 18:40

    Lidwien Van Wersch:

    nou meid nog 52 dagen en dan ben je weer thuis, ik weet van de tijd dat ik in Malawi was dat je altijd heel voorzichtig en oplettend was, dus blijf dat maar nog even doen,zodat je weer veilig thuis komt, ik bel je weer gauw veel liefs Lidwien

  • 11 April 2011 - 19:01

    Roswitha:

    ha Sanne,
    nou ik denk dat ik best wel snap dat je wel een beetje klaar bent met Malawi. Ik heb nu eindelijk (veel) fot'o's gezien bij Lidwien en vind het heel knap hoe je daar aan de gang bent. Hou nog even vol en pas goed op jezelf!

  • 11 April 2011 - 19:14

    Jeanne Claessen:

    Hee die Sanne

    Nog even en dan ben je weer in je oude omgeving. Ik vind het super van je, wat je allemaal al voor elkaar gebokst hebt en nog van plan bent.
    Laat je niet van de wijs brengen en het is goed dat je ook leuke dingen, persoonlijke dingen opzoekt.
    Veel groetjes Jeanne

  • 12 April 2011 - 10:13

    Milou Meijers:

    heeej sanne,

    Nog steeds lees ik jouw verhalen, en jeezus wat een respect voor wat jij daar allemaal op touw gezet hebt!! echt super, ik zou het je nie nadoen.

    Nog even en je bent weer thuis, dan gaan we snel eens afspreken en wil k al je spannende verhalen horen..

    gr Milou

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 24 Nov. 2008
Verslag gelezen: 165
Totaal aantal bezoekers 38187

Voorgaande reizen:

18 Februari 2014 - 15 Mei 2014

Terug naar Suriname

21 Februari 2013 - 16 Augustus 2013

Stage in India Holy Cross Service Centre

08 September 2010 - 02 Juni 2011

Werken in Malawi met kinderen

25 December 2008 - 25 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: