Verslag 5 - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Sanne Weide - WaarBenJij.nu Verslag 5 - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Sanne Weide - WaarBenJij.nu

Verslag 5

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

11 Oktober 2010 | Malawi, Mzuzu

Hoi Hoi,
Deze week heb ik voor het eerst gezien hoe een kip werd onthoofd en ik vond het niet een heel prettig gezicht eigenlijk. Bij het project hebben ze kuikens en als deze groot zijn verkopen ze deze. En ik heb en hele kip gekocht ze hebben hem gelukkig ook schoongemaakt en in stukken gesneden. Want ik heb dat echt nog nooit gedaan. Maar meestal verkopen ze gewoon hele kippen ( levend ) en slachten de mensen ze gewoon thuis.

Verder deze week lag er iemand van het project in het ziekenhuis en haar dochter bleef bij haar moeder. En ze wilde wat koken, maar omdat dat niet mogelijk is in het ziekenhuis heeft ze het bij mij gedaan omdat ik bij het ziekenhuis woon. Het was eigenlijk heel erg gezellig en ik had nog wat groente enz.. dus hebben we samen en heerlijke maaltijd gemaakt.
En ze gaat misschien ook naar het festival dus dan gaan we misschien samen dus dat is wel gezellig.

Verder ben ik dit weekend naar Mzuzu geweest en daar had ik met het Japanse meisje afgesproken. Het was eigenlijk wel heel erg gezellig en we wilde eigenlijk naar het Museum, maar deze was helaas dicht. Verder hebben we wat boodschappen gedaan en samen wat gegeten.
We hebben het ook over het werk gehad want zij zit ook in een HIV project en we werken af en toe samen. En ik heb mijn ongenoegen kunnen vertellen over het werk en deze had zij eigenlijk ook wel. Ik had het niet gedacht, maar dat gevoel had zij dus ook.
Deze had het zelfde dat gevoel erbij en ook het gevoel dat ze hier niet zoveel toevoegde. En ik heb dat gevoel nog steeds en weet niet of ik het trek om 9 maanden hier te zijn en niet het gevoel te hebben dat ik daadwerkelijk wat toevoeg. Ik wil wat meer doen met het jongerencentrum dat er meer gebruik wordt gemaakt van het jongerencentrum en we zijn begonnen met het bouwen van de bibliotheek en verder weet ik het nu nog niet of ik hier nog meer kan doen. Als dat niet het geval is weet ik niet of ik het trek om hier zo lang te zitten. Nu voel ik mij hier niet echt heel erg nuttig en als dit gevoel niet gaat veranderen. Ga ik hier geen 9 maanden zitten daar pas ik echt voor. Want dat trek ik niet om niets te doen verder. Dan zal ik niet naar huis gaan, maar hier wat gaan rondreizen want ook dat lijkt mij heel erg leuk om te doen. Het zelfde geld voor het HIV – aids project we gaan naar de dorpen in “Sonda” maar alles is in de taal van hier dus ik zeg 3 woorden in het Engels en daarna gaan ze weer verder in hun eigen taal.
En ik vraag mij af of ik 9 maanden nodig zal hebben om de dingen te doen die ik nu in mijn hoofd heb. Ben bang dat ik die tijd er niet voor nodig zal hebben en ik ga hier niet zo lang zitten en niets te doen hebben.
Dit zijn nu de ideeën die ik erover heb dit kan natuurlijk ook weer veranderen, maar hoe ik er nu over denk ga ik dat niet trekken. Het is echt een goed project en ik wil ook helemaal niet iets verkeerd zeggen over het project zelf, maar mijn eigen rol hierin is nog niet helemaal duidelijk. Ik wil gewoon niet zitten en niets om handen hebben. Dat kan ik in NL niet en al helemaal niet in Afrika. Als ik besluit om te gaan rondtrekken, zal ik toch terug komen naar Malawi en ook naar het project enz.. Omdat ik gewoon wil weten hoe alles gaat en of ik nog wat kan doen. Dus als ik besluit om de maanden hier niet vol te maken zal ik toch in de buurt blijven omdat je hier heel gemakkelijk de grens over kunt gaan.

Vrijdag zijn ze al begonnen met de bouw van de bibliotheek en ik denk dat dit wel binnen 1 tot 2 maanden helemaal af is. Het gaat echt snel en dat is wel heel apart. Ze maken de stenen voor de bouw uit grond deze doen ze in een vorm en zo maken ze heel veel stenen uit de grond. Vervolgens word dit gestapeld in een soort groot vierkant in het midden heb je en aantal gaten en daar maken ze dan vuur in. En op die manier zijn de stenen dan gebakken. Dit is heel apart en je ziet overal van deze grote vierkanten hopen stenen. En deze koop je dan en daar worden huizen en andere dingen van gemaakt. Echt alles wordt hier bijna met de hand gemaakt. We hadden en vrachtwagen gevonden die de stenen naar het project wilde brengen op donderdag. Maar helaas was de startkabel kapot dus daar kwamen we niet veel verder mee. En deze vrachtwagen was echt aan het eind. De dag erna probeerde ze het op nieuw maar dit werkte echt niet. Toen kwam er gelukkig en andere vrachtwagen langs en deze had tijd om de stenen te gaan ophalen en naar het project te brengen. Het is heel apart hoe dat hier gaat. Het zelfde met de stenen deze heeft iemand dan gemaakt en staan midden in een veld en die moet je dan betalen aan iemand die het dan heeft gemaakt.

Dit weekend zijn er 2 nieuwe meisjes bijgekomen in het huis. Dat vind ik wel heel erg fijn nu ben ik hier niet meer alleen in huis.
Verder gaat het goed en voel mij hier nu wel thuis hier in dit land en begin ook mijn plekje te vinden. Vanmorgen ben ik naar en mis geweest en dat was heel apart heel veel zang en muziek instrumenten echt leuk. Nu ben ik naar de mis in de taal van hier geweest maar de volgende keer wil ik eigenlijk wel naar en mis in het Engels. Hier is de kerk een stuk gezelliger dan in NL. Mensen zingen en dansen en gebruiken muziekinstrumenten zoals trommels enz..
Ik dacht ineens jeetje Sanne je zit hier gewoon in Afrika en dit hoort er echt bij. Dat is echt leuk om tot die conclusie te komen. En hier deel uit te maken van het leven hoe het hier eraan toe gaat. En dat was voor mijzelf wel heel erg mooi en dacht ook ineens ik maak hier nu alles echt mee hoe alles hier eraan toe gaat enz. Ik maak nu gewoon deel uit van dat leven, soms frustrerend maar ook heel mooi.

Veel liefs,
Sanne



  • 11 Oktober 2010 - 19:14

    Els & Peter:

    Hoi Sanne,

    Nou, je zorgt wel voor genoeg "leesvoer." Jammer voor je dat je het gevoel hebt, dat je daar niet echt nodig bent, maar misschien komt dat nog wel en kun jij je op een of andere manier toch nuttig maken. Heel veel succes in ieder geval. Heel veel groetjes van Els en Peter.

  • 11 Oktober 2010 - 21:26

    Suzan:

    Heej Nichtje,

    Ben blij dat je je plekje een beetje begint te vinden en huisgenoten gekregen hebt! Jammer dat je niet echt iets om handen hebt nog maar wie weet komt dat nog. Ik ga deze of volgende week even informeren wat hier de postpakketten kosten. Wat heb je het liefst? Spellen, kleding, ballonnen? Heb je trouwens tijdverschil met hier of niet?
    tot msns dikke kus

  • 12 Oktober 2010 - 06:52

    Jolijn:

    Wat leuk hoe ze die stenen bakken! Nog nooit van gehoord dat het ergens op zo'n manier gebeurd. En ook leuk natuurlijk dat ze zijn begonnen met de bouw. En ook fijn dat je huisgenootjes hebt nu.

  • 12 Oktober 2010 - 08:45

    Nicolette:

    He Sanne,

    leuk dat je ons zo up to date houdt met je belevenissen. Het klinkt daar allemaal zeer "geaard" en natuurlijk, iets wat ik in Nederland wel eens mis met altijd dat "hoger, harder beter." Sjiek ook om te lezen dat jehet besef van "in Afrika zijn" had, ben er trots op en hou het vast!! Want het is en blijft bijzonder. En ik gun het je dat je het gevoel van "nuttig willen zijn" bevestigd kan krijgen in de praktijk, tegelijk ben ik ook nieuwsgierig wat het zou doen als je dat gevoel minder zou nastreven en zelfs zou loslaten...

  • 12 Oktober 2010 - 12:44

    Sinja:

    Hey Sanne,

    Sooow ik heb effe alle verhalen gelezen pff ben gaar nu :P
    Wel echt super!
    Ook leuke foto's op hyves!
    Ik hoop dat je je draai wat meer gaat vinden daar..
    Gelukkig heb je huisgenootjes maakt het denk ik al een stuk aangenamer!
    Heel veel plezier nog en genier ervan want voor je het weet ben je weer in NL :(...
    Ik blijf je volgen :)

    Groetjes xXx Sinja

  • 13 Oktober 2010 - 10:52

    Milou:

    Heej Sanne,

    weer een leuk verhaal...
    en ik denk dat jij heus nog wel genoeg te doen krijgt daar in Afrika..

    Hoe is het trouwens met je roken??

    Super veel plezier en succes daar..

    groetjes Milou

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 24 Nov. 2008
Verslag gelezen: 102
Totaal aantal bezoekers 38188

Voorgaande reizen:

18 Februari 2014 - 15 Mei 2014

Terug naar Suriname

21 Februari 2013 - 16 Augustus 2013

Stage in India Holy Cross Service Centre

08 September 2010 - 02 Juni 2011

Werken in Malawi met kinderen

25 December 2008 - 25 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: