Terug van Tanzania - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Sanne Weide - WaarBenJij.nu Terug van Tanzania - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Sanne Weide - WaarBenJij.nu

Terug van Tanzania

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

17 Mei 2011 | Malawi, Mzuzu

Hallo Hallo terug van weg geweest,

Ik ben dus twee weken geleden op zondag vertrokken met mijn lift vanuit Mzuzu. Hij heeft mij afgezet bij de afslag naar Mbeya waar ik en mini bus heb gepakt naar Mbeya.
Omdat ik geen lonely Planet had van Tanzania ( kopie ) van de Lonely Planet van Afrika ( waar niet alles in stond ).
Had ik gelukkig even opgezocht in een nieuw boek waar ik goedkoop kon slapen. Die plek heb ik dan ook gevonden. Ik ben 3 dagen in Mbeya gebleven, omdat de bus niet op dinsdag maar op woensdag zou vertrekken. Op maandag en dinsdag heb ik 2 bergen beklommen ( met gids ) omdat er niets anders te doen was in Mbeya.
Erg rustig en ik kwam eigenlijk geen andere toeristen ( of trekkers tegen). Op maandag the Ngozi Crater Lake (vocanie lake)van 2.300 meter. We waren en beetje laat vertrokken wat betekende dat we in het donker terug naar beneden liepen ( erg verstandig ) en aan de weg konden we geen vervoer terug naar Mbeya vinden. Niemand stopte meer voor ons.. Ik dacht jeetje dat begint alweer lekker Sanne. Maar goed uiteindelijk toch vervoer terug gevonden.
Op dinsdag The Loleza Peak beklommen van 2.654 meter hoog super mooi uitzicht ( en op tijd vertrokken zodat we gewoon in het licht terug konden lopen). Beide trips waren super mooi en ik heb er van genoten. Drie dagen later nog steeds spierpijn van de bergen die ik was opgeklommen haha.. Mensen waren super vriendelijk en behulpzaam ( omdat ik maar alleen op pad was wilde iedereen helpen echt lief).

Op dinsdag avond kwam eindelijk andere mensen tegen het hostel waar ik sliep. Jongen en meisje meisje uit België met haar vriend uit Engeland. Op woensdag nog meisje die daar de nacht had geslapen uit Canada ( die ook werkte in Malawi in Brantyre ). Zij had nog geen ticket geboekt dus het was mogelijk dat we samen (1e klas zouden reizen met de trein ).
Hele dag op het station gewacht voordat de trein uit Zambia zou komen ( uiteindelijk zijn we om 19.00 uur vertrokken ). Om 24.00uur stonden we al stil in de nacht en reed de trein niet meer verder. We hadden super veel luxe bedden omdat het eerste klas was ( bar & restaurant in de trein ). Dag erna vertrok de trein nog steeds niet en zijn we pas in de avond weer vertrokken met de trein. We sliepen met nog 2 mensen die we hadden leren kennen ( uit Israël in de coupe ). Het was gezellig ik heb nog nooit zoveel van en treinstation gezien als daar. We hebben het maar helemaal bekeken en zijn het stadje maar in gelopen, want wat moet je anders doen als je toch moet wachten. En er waren genoeg reizigers die we tegen kwamen dus het was en gezellige club van verschillende mensen uit verschillende werelddelen.
In de avond vertrokken en de dag erna zijn we door het wildpark gereden Selous en dat was super vet en de rede waarom ik graag met de trein wilde gaan, omdat ik treinen in het buitenland gewoon echt super vet vind om te doen. We hebben dus giraffen, olifanten, verschillende herten & vogels gezien ( in hele groepen ) echt super vet.
In Dar es Salaam zijn we met 4 ( meisje uit België Tine meisje uit Canada Katie en jongen uit US ) in de taxi gestapt. Omdat het erg onveilig in Dar is zijn we in een keer naar de haven gereden om de boot te pakken naar Zanzibar.
Meisje uit België ( die al en tijd ah reizen was ) was al beroofd in de taxi in Dar ( paar maanden daarvoor ) omdat ze alleen was. En dat gebeurd dus regelmatig ze hebben 4 uur met haar rondgereden enz… Erg eng en daar hadden we echt geen zin in. Dus met 4 in en taxi kan niemand er meer bij zodat ze je kunnen beroven ( met meerdere mannen ).

Aankomst Zanzibar het leek net of we in een Arabisch land terecht waren gekomen. Oude gebouwen mooie gebouwen 90% van de bevolking in Zanzibar is Moslim. We hebben 2 dagen doorgebracht in Stone Town ( ik samen met Tine & Katie ) kamer gedeeld en omdat het geen hoogseizoen was konden we overal afpingelen in hotels dat we minder hoefde te betalen. Iedereen geen er lekker op uit en bekeek wat we wilde bekijken en in de avond gingen we samen uit eten en wat drinken. Erg gezellige meiden waar ik mee op reis was.
3 dagen naar de andere kant van het eiland om aan het strand te liggen en ik heb werkelijk nog nooit zoon mooi strand gezien. Super mooie zee die echt blauw was ( licht blauw ) gesnorkeld ( ben bang om te duiken ). Na 3 dagen terug naar Stone Town gegaan nog 2 dagen rondgelopen gebouwen bekeken spulletjes gekocht museums bezocht. Ik heb nog en Spice tour gedaan. Tine bleef in Zanzibar ( haar vriend was terug gekomen van Dar ) en zei bleven nog in Zanzibar.
Toen ben ik samen met Katie ( want die had ook maar 2 weken de tijd in Tanzania ) terug naar Dar gegaan. Op en goed tijdstip de boot naar Dar gepakt zodat we niet in het donker zouden aankomen en gewoon naar het hostel konden lopen. Wat rondgelopen en gegeten de dag erna zijn we met de bus naar en ander plaatsje gegaan ( wat dichtbij leek ) helaas ver weg.
8 uur in de bus naar Kilwa kisiwani, waar en hoop historie was. En dat was erg interessant om te zien oude gebouwen mooie ruines. We waren werkelijk de enige toeristen op deze plek. We kwamen en vriendelijke man tegen die ons had rondgeleid en naar en goede slaapplek had geleid. Hij was bezorgd om ons omdat het schijnbaar niet heel veilig was daar. En hij was de Board cher van die plaats en wilde dus dat ons niets zou overkomen. Uiteindelijk zijn we toch zelf gaan rondlopen en het was super mooi en mensen waren vriendelijk niets aan de hand.
Dag erna zijn we met de bus terug naar Dar gegaan. In de avond wat gaan eten en drinken dag daarna terug met de bus van Dar naar Mbeya weer 12 uur bussen( weer door en wildpark gereden met de bus) en we zagen giraffen echt vet. Mooi uitzicht op de bergen en genoeg verschilde landschappen waar we doorheen reden.
1 nacht in Mbeya vanuit Mbeya minibus naar de border. Motertaxi (om echt bij de border te komen ).
Vanuit de border minibus naar Karonga vanuit Karonga Mtola naar Mzuzu…
Bussen bussen en nog eens bussen ik kan geen bus meer zien haha..

Zelfs in het hostel waar we sliepen hing en briefje op ( in Dar es Salaam ) voorzichtig mannen zijn niet vriendelijk en pas goed op jezelf. Met andere woorden iedereen loopt daar waarschijnlijk al heel angstig rond en dan slaan mensen toe. Ik voelde mij niet bedreigd en Katie ook niet.

Sorry, dat ik het zo kort opschrijf, maar ik heb nog maar 2 weken over in Malawi en mijn tijd nu erg kostbaar. Dus ik heb geen tijd om heel uitgebreid over deze trip op te schrijven. Maar het was super vet als afsluiter van mijn tijd in Malawi om deze trip nog te maken. Voordat ik terug keer naar NL.
En Tanzania is zo goedkoop en zoveel goedkoper dan Malawi ( we hebben overal kunnen slapen voor 2,50 euro ) omgerekend in shilling en eten voor 2,50 euro. Wel op locale plaatsen en hostels ( goedkope ) waar je soms geen douche had, maar en bak met water. Alleen in Zanzibar was het duurder 20,- gemiddeld om te slapen, maar voor begrippen van daar goedkoop.

Zoveel bananen bomen heb ik nog nooit gezien en de hele markt ligt vol met bananen. IK bekroon Tanzania als het land van de bananen.
En mensen waren erg vriendelijk ik heb mij heel erg op mijn gemak gevoeld in Tanzania.

Veeeeeeeeel liefs
En tot snel
Sanne



  • 17 Mei 2011 - 12:59

    Samira:

    San!
    Prachtig wat je meemaakt. Ik kan het niet afwachten om je weer te zien. Ik ben benieuwd naar je avonturen.
    Tot over 2 weekjes.

    DIkke kus!!

  • 17 Mei 2011 - 14:55

    Roswitha:

    hoi Sanne,
    ik had al van Lidwien gehoord dat je het super hebt gehad en dat je veilig weer terug bent in Mzuzu. Fijn! ik hoop dat je nog kunt genieten van de laatste 2 weken daar en dat het afscheid van de mensen je niet te zwaar valt. Tot binnenkort!
    liefs,
    roswitha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 24 Nov. 2008
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 38079

Voorgaande reizen:

18 Februari 2014 - 15 Mei 2014

Terug naar Suriname

21 Februari 2013 - 16 Augustus 2013

Stage in India Holy Cross Service Centre

08 September 2010 - 02 Juni 2011

Werken in Malawi met kinderen

25 December 2008 - 25 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: